۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۲۲۶۰ ۰۱ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶ دسته: انرژی، پتروپالایشگاه کارشناس: صابر آزاد
۰

نمایندگان مجلس به دنبال تصویب طرحی برای افزایش ظرفیت پالایشی کشور هستند. در این طرح به جای «تخفیف خوراک» سابق، قیمت خوراک به نرخ صادراتی محاسبه شده اما در عوض به مدت یک سال «تنفس خوراک» داده می‌شود. این طرح نسبت به طرح‌های گذشته از مزایای متعددی برای دولت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برخوردار است و به همین دلیل در دستور کار قرار گرفته است.

مسیر اقتصاد/ با توجه به اهمیت توسعه پالایشگاه و جایگاه راهبردی آن، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را تحت عنوان «طرح افزایش ظرفیت پالایشگاه های میعانات گازی و نفت خام با استفاده از سرمایه گذاری مردمی» در دستور کار قرار داده ­اند.

طرح‌های پالایشی با اعطای «تنفس خوراک» به سرمایه‌گذاران جذاب می‌شود

این طرح در آبان ­ماه سال گذشته مورد تصویب کمیسیون انرژی مجلس قرار گرفته و در آن به جای تخفیف سابق خوراک، اعطای «تنفس خوراک» به مدت حدودا یک سال (بسته به ظرفیت پالایشگاه) از سمت دولت یا صندوق توسعه ملی، مطرح شده است.

تنفس خوراک به معنای یارانه یا سوبسید نیست بلکه وامی است که به مجری طرح داده شده و پس از افتتاح پالایشگاه به مدت ۱۲ سال و با سود ۴ درصد ارزی به صندوق توسعه ملی بازگردانده می­شود. اعطای «تنفس خوراک» یک بازی دوسر برد برای دولت و مجری طرح محسوب می‌شود که در ادامه ابعاد آن تشریح شده است.

تاثیر طرح «تنفس خوراک» بر درآمدهای دولت

در مدل­ های فعلی توسعه پالایشگاه ­های کشور، دولت مکلف شده است تا برای تشویق سرمایه­ گذاران به سرمایه­ گذاری در حوزه پالایش نفت خام و میعانات گازی، به میزان ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف خوراک داده و در نتیجه، خوراک پالایشگاه بین ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت صادراتی محاسبه می­شود. این امر سبب می ­شود تا عملا برای یک دوره سی ساله، خوراک پالایشگاه بین ۱.۵ تا ۳ سال (بسته به درصد تخفیف) رایگان شود.

به طور مثال در خصوص یک پالایشگاه ۲۵۰ هزار بشکه ­ای، چنانچه قیمت نفت صادراتی برابر ۷۰ دلار بر بشکه باشد، با اعمال حالت «تخفیف خوراک» ۵درصدی، مجموعا ۹.۶ میلیارد دلار به این پالایشگاه در یک دوره سی ­ساله تخفیف داده می­شود. اگر میزان تخفیف خوراک برابر ۱۰ درصد باشد نیز کل مقدار تخفیف در طی دوره سی­ ساله به ۱۹.۲ میلیارد دلار خواهد رسید. در حالی که در طرح «تنفس خوراک» هیچ مقدار تخفیفی وجود ندارد و تنها قیمت خوراک سال اول به عنوان یک وام با سود ۴ درصد ارزی به مجری داده شده و طی ۱۲ سال نیز بازپس گرفته خواهد شد. به همین دلیل می­توان گفت که از طریق طرح «تنفس خوراک» به جای «تخفیف خوراک»، درآمدهای چندین میلیارد دلاری نصیب دولت خواهد شد.

تأثیر طرح «تنفس خوراک» بر سرمایه‌گذاران

علاوه بر درآمدزایی برای دولت، این طرح برای سرمایه­ گذاران نیز جذاب است. محاسبات نشان می­دهد با استفاده از طرح «تنفس خوراک»، نرخ بازده داخلی(IRR) نسبت به حالت بدون تخفیف، به میزان ۶ درصد افزایش می‌یابد. در حالی که با استفاده از طرح تخفیف خوراک این میزان افزایش برابر ۵ درصد است.

بنابراین می‌توان گفت که نه تنها شاخص بازده داخلی طرح تنفس از طرح تخفیف کمتر نیست بلکه به مقدار اندکی نیز بیشتر است. اما در عوض با استفاده از طرح تنفس، بازگشت سرمایه در همان سال اول رخ می­دهد در حالی که در مدل­ های فعلی قیمت­گذاری، بازگشت سرمایه حتی تا ۱۰ سال هم طول می­کشد.

به همین دلیل می­توان گفت که با اعطای «تنفس خوارک»، زمان بازگشت سرمایه بسیار کوتاه‌تر از طرح‌های معمولی شده و به همین دلیل به شدت مورد استقبال سرمایه­ گذاران قرار گرفته است.

برای اثبات اهمیت بازگشت سرمایه ذکر همین نکته کافی است که حتی طرح ساخت پالایشگاه­ های سیراف و آناهیتا از سمت وزیر نفت با تخفیف ۱۰درصدی خوراک نیز مطرح شد اما به علت بازگشت سرمایه طولانی مورد استقبال قرار نگرفت.

خنثی سازی تحریم‌ها و کاهش خام‌فروشی در دستورکار مجلس

مطالب گفته ­شده حکایت از ویژگی­ های بسیار مثبت طرح «تنفس خوراک» دارد. از طرفی نیز تحریم های نفتی باعث شده تا میزان صادرات نفت کشور کاهش یافته و همواره نیز موضوع خام‌­فروشی نفت یک ابزار قوی در دست دشمنان بوده تا اقتصاد کشور را دچار آسیب کنند. به همین دلیل امروزه، توسعه پالایشگاه­ های کشور بیش از گذشته ضرورت دارد و بایستی به طور جدی مورد توجه مسئولان قرار بگیرند.

هم ­اکنون نیز این طرح در شمار طرح­ های اولویت­ دار مجلس بوده و امید است که با حمایت حداکثری نمایندگان مصوب شود تا علاوه بر اشتغال زایی و ایجاد ارزش افزوده، ابزار تحریم نفتی نیز از دست دشمنان خارج شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.