۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۸۰۱ ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۵ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت استرالیا به منظور جلوگیری از کاهش میزان تولید محصولات کشاورزی علی الخصوص گندم، اقدام به تدوین برنامه‌های حمایتی کرده است. در این راستا دولت استرالیا یارانه‌ای بالغ بر ۱.۸ میلیارد دلار برای حمایت از کشاورزان متاثر از خشکسالی در نظر گرفته و قصد دارد به هر مزرعه کشاورزی یارانه‌ای به میزان ۱۲ هزار دلار پرداخت کند. علاوه بر این دولت استرالیا قصد دارد خدمات مشاوره مالی و حمایت از سلامت کشاورزان را نیز به صورت رایگان به آن ها ارائه کند.

به گزارش مسیر اقتصاد استرالیا کشوری در قاره اقیانوسیه به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی یکی از بزرگترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی است. این کشور با مساحتي بالغ بر ۷.۶ میلیون کيلومتر مربع، ششمين کشور بزرگ جهان پس از روسيه، کانادا، چين، آمريکا و برزيل محسوب می شود.

استراليا انواع گوناگوني از محصولات کشاورزي و دامي را توليد و صادر می کند. محصولات عمده صادراتي استراليا نيشکر، پنبه، غلات، گوشت گاو، پشم گوسفند و گوشت شترمرغ است. کشورهایی نظیر چین، آمریکا، ژاپن، اندونزی، کره جنوبی، مالزی و هند مقاصد اصلی صادراتی استرالیا محسوب می شوند.

کشاورزان استرالیایی درآمدی بالغ بر ۵۰ میلیارد دلار هر ساله از محل صادرات محصولات تولیدی خود به دست می آورند به همین دلیل تولید و تجارت محصولات کشاورزی برای دولت اهمیت ویژه ای در سیاست گذاری ها دارد.

قیمت بالای گندم در استرالیا به دلیل کیفیت مناسب تولیدات این کشور

استرالیا یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان به شمار می رود که طی سال های گذشته به صورت میانگین ۲۰ میلیون تن گندم تولید کرده است. اغلب گندم های تولیدی در استرالیا به دلیل کیفیت مناسب در صنایع بیسکوئیت سازی و شیرینی پزی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

کره، ژاپن، چین، مالزی، نیوزلند و تایلند از دیگر مشتریان پروپاقرص گندم های استرالیایی هستند که حاضرند برای تامین بخشی از نیاز مصرفی خود بهای گران گندم های استرالیایی را بپردازند. قیمت گندم استرالیا در بازارهای بین المللی در اوایل سال جاری ۲۶ دلار بالاتر از میانگین قیمت های جهانی و حدود ۲۴۲ دلار در هر تن بود.

کاهش ۲ میلیون تنی تولید گندم در استرالیا به دلیل شرایط خشکسالی

طی چند سال اخیر افزایش دما و شیوع خشکسالی در مناطق جنوب و جنوب شرقی استرالیا باعث کاهش میزان تولید محصولات کشاورزی علی الخصوص گندم شده به نحوی که میزان تولید این محصول بیش از ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است.

بر اساس اعلام اداره هواشناسی استرالیا میزان بارش در سال اخیر بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته و تولید گندم در ایالت های شرقی این کشور به دلیل کاهش بارندگی ها به شدت کاهش پیدا کرده است. پیش بینی وزارت کشاورزی استرالیا نشان دهنده احتمال تولید ۲۱ میلیون تنی گندم در سال جاری است که حدود ۲ میلیون کمتر از سال گذشته خواهد بود.

طبق اعلام مقامات دولتی استرالیا خشکسالی تا سال جاری در این کشور ادامه پیدا می کند و این موضوع تاثیر جدی بر بازارهای صادراتی نظیر اندونزی و ژاپن خواهد داشت. این در حالی است که افزایش قیمت جهانی گندم می توانست فرصت مناسبی برای کشاورزان استرالیایی برای سودآوری و صادرات این محصول فراهم کند.

یارانه ۱.۸ میلیارد دلاری دولت استرالیا به کشاورزان متاثر از خشکسالی

کاهش میزان تولید گندم در استرالیا و نگرانی از متضرر شدن کشاورزان برای تولید محصولات کشاورزی باعث شده تا دولت این کشور برنامه های مختلفی را برای جبران خسارت کشاورزان متاثر از خشکسالی داشته باشد.

یکی از اقدامات دولت استرالیا تخصیص یارانه مستقیم به کشاورزان مناطق متاثر از خشکسالی است. دولت این کشور در نظر دارد در سال ۲۰۱۹، یارانه ۱.۸ میلیارد دلاری به کشاورزان آسیب دیده از خشکسالی پرداخت کند. بر اساس اعلام وزارت کشاورزی استرالیا دولت این کشور ۱۲ هزار دلار به هر مزرعه کشاورزی متاثر از خشکسالی پرداخت خواهد کرد.

همچنین کشاورزان استرالیایی برای افزایش سرمایه لازم برای تولید از خدمات مشاوره مالی روستایی این وزارتخانه استفاده کنند. از سویی دیگر وزارت کشاورزی استرالیا اقدام به حمایت از بهداشت و سلامت خانواده های کشاورزان استرالیایی می کند و به صورت کلی از پروژه های مهم تولیدی کشاورزان نیز حمایت خواهد کرد.

منابع:

وزارت کشاورزی استرالیا yon.ir/BHnrV

رویترز yon.ir/iDG8Q

وزارت کشاورزی استرالیا yon.ir/nu2mR

سایت سازمان دولتی تحقیق و توسعه غلات استرالیا yon.ir/RGDks

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.