۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۹۰۰۲ ۲۸ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰ دسته: کشاورزی
۰

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران، ضمن اشاره به اینکه تولید محصولات کشاورزی در ایران با وجود هزینه و ریسک بالا، سود کمی دارد، گفت: برای تحقق شعار خودکفایی لازم است مانند دیگر کشورها، با طراحی الگوی کشت و اجرای سیاست‌هایی از جمله کشت قراردادی، از کشاورزان حمایت شود.

قاسم پیشه ور رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در گفتگو با مسیر اقتصاد در مورد سیاست‌های حمایتی دولت از بخش کشاورزی اظهار داشت: اقلیم ایران طوری هست که از شمال تا جنوب تمام زیرساخت‌های کشت چه در آبی و چه دیم وجود دارد به همین دلیل در چندین مقطع در تولید بعضی از محصولات اساسی کشاورزی مانند گندم خودکفا شدیم و ظرفیت خودکفایی وجود دارد.

وی گفت: در تمام دنیا مرسوم است دولت ها برای تامین امنیت غذایی و تولیدات کشاورزی حمایت‌های ویژه و متنوعی انجام می دهند، ‌متاسفانه در کشور ما حمایت خاصی وجود ندارد. به عنوان مثال برای تامین سرمایه در گردش کشاورزان در سایر کشورها وام های کم بهره پرداخت می‌شود در حالیکه در ایران برای تسهیلات کشاورزی نرخ بهره بالای ۲۳ درصد درنظر می‌گیرند که برای کشاورزان هیچ جذابیتی ندارد.

تولید محصولات کشاورزی در ایران پرهزینه و کم سود است

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران اظهار داشت: طی سال‌های اخیر با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده محصولات کشاورزی معمولا بالاتر از قیمت‌های مصوب بوده است چراکه دولت بخاطر حمایت از مصرف کنندگان، قیمت تولیدکننده را سرکوب می کند که این مسئله در نهایت باعث تضعیف کشاورزان می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بخش کشاورزی به دلیل همین مسئله کمترین سود را در بین فعالیت‌های اقتصادی دارد که در نهایت باعث کاهش نرخ سرمایه‌گذاری در این بخش می شود. حال آنکه ریسک تولید محصولات کشاورزی نیز به دلیل تغییرات اقلیمی در مقایسه با سایر بخش ها نیز زیاد است.

پیشه ور خرده مالک شدن کشاورزان را نیز دیگر عامل تضعیف سهم کشاورزان در اقتصاد دانست و گفت: چنانچه کشاورز اراضی بیش از هزار هکتار داشته باشد به راحتی می‌تواند در بازار محصولات تعیین کننده شود و سود اقتصادی خود را بهینه خواهد کرد.

پیش نیاز کشت قراردادی طراحی الگوی کشت جامع است

پیشه ور در خصوص ضرورت اجرای الگوی کشت و کشاورزی قراردادی اظهار داشت: اجرای الگوی کشت زمینه اصلی در اجرای بهینه سیاست‌های حمایتی نظیر خرید تضمینی و کشاورزی قراردادی است. برای اجرای مسئله الگوی کشت باید حتما تمامی نهادهای حاکمیتی و دولتی در کنار وزارت جهاد کشاورزی سیاست‌های هماهنگ و یکسان ارائه دهند تا کشاورزان دچار سردرگمی نشوند.

وی ادامه داد: کشاورزی قراردادی نیز از جمله روش های مناسب برای کاهش ریسک فروش محصولات است و به همین دلیل باید مدل‌های قرارداد تولید محصولات به گونه‌ای تنظیم شود که کشاورز پس از امضای آن نگران پایمال شدن حق و حقوق خود نباشد.

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.