۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۱۳۰۶ ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳ دسته: مسکن
۰

افشین معاون مرکز پژوهش‌های مجلس از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن از سال ۹۲ تاکنون به میزان ۳ برابر در تهران و ۲ برابر در شهرهای دیگر خبر داد و گفت: از سال ۸۵ تا ۹۵ معادل ۷۷ درصد مسکن تولیدی کشور برای سوداگری خریداری شده و باید برای حل این مشکل به سرعت مالیات بر عایدی سرمایه را اجرایی کرد.

به گزارش مسیر اقتصاد نمایندگان مجلس امروز یکشنبه ۱۹ خرداد در صحن علنی، موضوع وضعیت بازار مسکن را در حضور وزیر راه و شهرسازی، وزیر کشور و رئیس بنیاد مسکن مورد بحث و بررسی قرار دادند.

در همین خصوص حسین افشین معاون پژوهش‌های زیربنایی و تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکلات مسکن را می‌توان به ۳ قسمت تقسیم کرد، گفت: بخشی از افزایش قیمت مسکن به کمبود عرضه آن باز می‌گردد و در ۵ سال اخیر حدود ۵۰ درصد عرضه مسکن با کاهش رو به رو شده است و مواردی را که دولت برای اصلاح قیمت مسکن اعلام کرده است شاید تنها بتواند بخشی از آن را جبران کند.

خرید ۷۷ درصد مسکن تولیدی به قصد سوداگری بوده است

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: افزایش بی‌رویه قیمت مسکن از سال ۹۷ تاکنون نسبت به سال ۹۲، در تهران ۳ برابر، در شهرهای دیگر ۱.۵ تا ۲ برابر شده است و باید پرسید که آیا این موضوع با تولید مسکن جبران می‌شود یا خیر؟

وی افزود: از سال ۸۵ تا ۹۵ حدود ۱۰.۵ میلیون مسکن تولید شده است؛ اما تنها ۲.۵ میلیون خانوار صاحب مسکن شده‌اند و این یعنی حدود ۷۷ درصد مسکن تولیدی به عنوان سرمایه‌گذاری و سوداگری بوده است.

افشین تأکید کرد: چه تضمینی وجود دارد که وام‌ها و زمین‌هایی که دولت برای ساخت مسکن ارائه می‌کند، به صاحبان اصلی آن بازگردد؟

حل مشکل مسکن با حذف سوداگری از طریق مالیات بر عایدی سرمایه

معاون پژوهش‌های زیربنایی و تولیدی مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه حدود ۵۰ تا ۷۰ درصد هزینه سبد خانوار را اجاره‌بها یا خرید مسکن در برمی‌گیرد، گفت: طرح‌هایی که تاکنون اجرا شده و تصمیم‌گیری‌های اتخاذی توسط دولت از جمله قیمت‌گذاری و منطقه بندی از سال ۹۰ هیچ‌کدام نتوانسته موفقیتی را به دست آورد.

افشین افزود: مشکل مسکن سال‌ها در دنیا حل شده و ساخت مسکن نمی‌تواند مشکل قیمت را حل کند و ما باید به سرعت مالیات بر عایدی سرمایه را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: باید از فروشندگان خانه‌های اضافه در حدود ۲۵ درصد از سود فروش ملک مالیات بر عایدی مسکن اخذ شود و در صورتی که تا ۱۰ سال تحت قوانین اجاره دهد، نمی‌خواهد مالیاتی بپردازد در غیر این صورت باید همانند شرکت‌ها مالیات بپردازد.

معاون مرکز پژوهش‌های مجلس با تأکید بر اینکه تا زمانی که مسکن را از حالت سرمایه‌ای خارج نکنیم، مشکل قیمت مسکن و اجاره‌بها حل نمی‌شود، گفت: سرمایه‌گذاری و افزایش قیمت نسبت به سایر موارد در کشور ۲.۵ برابر شده و تا ۲ برابر سوددهی دارد، لذا تا سوداگری حذف نشود، مشکل مسکن حتی با تولید مسکن مهر، ساخت ۴۰۰ هزار مسکن، اجاره به شرط تملیک و … حل نمی‌شود و اکنون  ۷۷ درصد مسکن تولیدی کشور به قصد غیر مصرفی خریداری می‌شود.

انتهای پیام/ راه و ساختمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.