۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۹۰۶۸۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا به عنوان مسئول تولید و تجارت محصولات کشاورزی، اخیرا با تصویب و انتشار برنامه‌ای اقدام به تقویت جایگاه کشاورزان در زنجیره تولید و عرضه محصولات کشاورزی کرده است. طبق این برنامه، کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای بهبود روند سیاست گذاری در حوزه کشاورزی باید آمار و اطلاعات مربوط به قیمت خرید و فروش محصولات منتخب را در کشورهای خود، به کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا ارائه کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد اتحادیه اروپا طی ۶۰ سال گذشته به منظور پاسخگویی به نیاز غذایی کشورهای عضو خود و همچنین استفاده از منابع طبیعی سرشار در این قاره، حمایت های متعددی از بخش کشاورزی را در دستور کار قرار داده است.

این اتحادیه که متشکل از ۲۸ کشور است، در حاضر بالغ بر ۱۱ میلیون مزرعه کشاورزی دارد که حدود ۲۲ میلیون نفر از جمعیت مستقیم در بخش کشاورزی و حدود ۱۸ میلیون شغل دیگر در زنجیره تامین محصولات غذایی در کشورهای عضو این اتحادیه مشغول به فعالیت هستند تا نیاز بازارهای داخلی و جهانی را تامین کنند.

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا علاوه بر سیاست های حمایتی برای تولید محصولات کشاورزی مسئولیت تجارت و بازاریابی این محصولات را نیز برعهده دارد. این کمیسیون با استفاده از ابزارهای تجاری نظیر وضع مقررات گمرکی، سیاست تعرفه ای، انعقاد قراردادهای تجاری و پرداخت های یارانه ای اقدام به سیاست گذاری تجاری در بخش کشاورزی می کند.

حمایت های کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا از کشاورزان

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا برنامه های مختلفی را برای حمایت از تولید و تجارت محصولات کشاورزی اجرا می کند. یکی از مولفه های اثرگذار در رونق بخش کشاورزی اتحادیه اروپا هماهنگی سیاست های تولیدی و تجاری با یکدیگر است.

حمایت اتحادیه اروپا از کشاورزان در قالب پرداخت یارانه مستقیم و کاهش هزینه های تولید آنان صورت می گیرد و تولیدکنندگان محصولات کشاورزی و شیلات در مقابل تجارت های ناعادلانه دیگر کشورها نیز حمایت می شوند.

گفتنی است حمایت مستقیم از کشاورزان برای حضور پرقدرت در بازارهای جهانی اولین بار است که در ۶۰ سال گذشته اجرایی شده است و انتظار می رود با تصویب چنین طرحی مصونیت تجاری تولیدکنندگان کشاورزی اتحادیه اروپا افزایش یابد.

حمایت از کشاورزان متضرر از فعالیت های تجاری

کمیسیون کشاورزی با در اختیار داشتن ابزار سیاست گذاری در امور تجارت محصولات کشاورزی اخیرا با تصویب قوانین جدیدی از تمامی عمده و خرده فروشان محصولات کشاورزی، صنایع غذایی و تعاونی های تولیدی که در فعالیت های تجاری متضرر شوند، حمایت می کند.

مسئولین این کمیسیون هدف از اتخاذ چنین تصمیمی را ضعف شرکت ها و کشاورزان خرده پا در مقابل خریداران بزرگ محصولات عنوان کرده است تا آنان در معاملات تجاری خود از قدرت چانه زنی بیشتری برخوردار باشند. بررسی ها نشان می دهد اتحادیه اروپا بودجه ای ۳۵۰ میلیون یورویی برای حمایت از چنین معاملات تجاری درنظر گرفته است تا بتواند از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی حمایت کند.

تقویت جایگاه کشاورزان اروپایی با ایجاد شفافیت قیمتی

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا پس از حمایت از کشاورزان متضرر در روابط تجاری ناعادلانه و بهبود شرایط برای تولیدکنندگان اقدام به تصویب سومین برنامه مهم برای شفافیت قیمتی محصولات کشاورزی در زنجیره تولید تا عرضه کرد.

بر اساس این طرح باید اطلاعات دقیقی در خصوص وضعیت قیمت خرید و فروش محصولات کشاورزی توسط کشورهای عضو این اتحادیه ارائه شود. ارائه این اطلاعات و آمار در شناسایی هزینه های دیگر نظیر حمل و نقل، بیمه و انبارداری کمک خواهد کرد.

این موضوع در ادامه تکمیل طرح چگونگی تقویت و بهبود فعالین بخش کشاورزی در طول زنجیره تامین (AMTF) که در سال ۲۰۱۶ تصویب شده بود، ارائه شده است. طبق اعلام فیل هوگان رئیس کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با تصویب این برنامه، شفافیت در زنجیره تولید تا عرضه محصولات کشاورزی افزایش می یابد و جایگاه کشاورزان به عنوان عنصر مهم زنجیره تامین مواد غذایی تقویت خواهد شد.

سازوکار کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا در جهت شفاف سازی حلقه های زنجیره تامین

اثرگذاری فرآیندهای پنهان میان حلقه های تولید و تجارت محصولات کشاورزی به عنوان جعبه سیاه زنجیره تامین شناخته می شود و شناخت عوامل مرتبط با آن می تواند گام مهمی در بهبود وضعیت بخش کشاورزی باشد.

در این راستا کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا کشورهای عضو این اتحادیه را ملزم به جمع آوری داده های مربوط به قیمت خرید و فروش محصولات زراعی، گوشت قرمز، تخم مرغ، لبنیات، سبزیجات، شکر، روغن و زیتون کرده است. جمع آوری داده ها از طریق شرکت های بزرگتر به منظور کاهش هزینه های اجرایی اولویت بیشتری برای این اتحادیه دارد. همچنین طرح پس از طی دوره آزمایشی ۴ هفته ای برای نمایندگان کشورهای عضو، ظرف ۶ ماه آینده اجرایی خواهد شد.

منابع:

سایت رسمی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا

لینک اول yon.ir/b7Iqr

لینک دوم yon.ir/EYr5y

لینک سوم yon.ir/eNpV4

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.