۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۴۹۳ ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

میزان درآمد کشاورزان آمریکایی پس از شروع دوران ریاست جمهوری ترامپ و جنگ تجاری با چین، روند کاهشی داشته و در سال گذشته به پائین ترین میزان خود رسیده است. به همین منظور دولت آمریکا با اعطای یارانه مستقیم به کشاورزان و تضمین فروش محصولات آنان در بازارهای مختلف اقدام به تثبیت وضعیت درآمدی کشاورزان می‌کند.

به گزارش مسیر اقتصاد کارشناسان و صاحب نظران حوزه کشاورزی آمریکا پس از شروع جنگ تجاری این کشور با چین هشدارهای متعددی را در خصوص افزایش زیان کشاورزان آمریکایی اعلام کردند.

بر اساس آمار وزارت کشاورزی آمریکا، این کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی حدود ۱۳۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر کرده بود که کشور چین با واردات ۱۹.۲ میلیارد دلاری و سهمی حدود ۱۵ درصدی، رتبه دوم را در بین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی آمریکا کسب کرده بود.

در اختیار داشتن بازار چین برای تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در آمریکا به قدری با اهمیت است که دولت چین با اشراف کامل به این موضوع، سیاست هوشمندانه ای را در قبال سیاست های تجاری آمریکا اتخاذ کرد. همین عامل کافی بود تا کشاورزان آمریکایی با توجه به سایر شرایط پیش آمده در این کشور نظیر سیل، خشکسالی، کاهش قیمت ها و نااطمینانی بازارهای تجاری، فشارهای اقتصادی زیادی را متحمل شوند.

زیان تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در امریکا به دلیل سیاست های تجاری چین

طبق اعلام انجمن ملی گندم آمریکا و کارشناسان بخش کشاورزی این کشور، تعرفه ۲۵ درصدی چین به روی محصولات آمریکایی باعث زیان گندم کاران این کشور به دلیل کاهش میزان صادرات به چین شد.

از سویی دیگر افزایش تعرفه گمرکی محصولاتی نظیر ذرت و سویا در بازار چین موجب شد تا مقامات چینی اقدام به جایگزینی سایر کشورها و دیگر محصولات به جای ذرت و سویا کنند. این اقدام دولت چین زمینه زیان تجار و تولیدکنندگان ذرت و سویای آمریکا را فراهم کرد.

به عبارت دیگر بازرگانان آمریکایی به منظور فروش محصولات کشاورزان این کشور سال های زیادی در بازار چین مشغول بازاریابی بودند؛ اما افزایش قیمت محصولات آمریکایی در بازار چین به دلیل افزایش تعرفه باعث زیان تولید و صادرکنندگان شد.

کاهش درآمد کشاورزان آمریکایی علیرغم دریافت یارانه ۱۲ میلیارد دلاری از دولت

اجرای چنین سیاست هایی از سوی دولت چین باعث شد تا مقامات آمریکایی به میز مذاکره با این کشور برگردند؛ بررسی ها نشان می دهد درآمد کشاورزان آمریکایی در سال ۲۰۱۸ به پائین ترین میزان خود در دوره ریاست جمهوری ترامپ رسیده است. کاهش درآمد کشاورزان آمریکایی در حالی رخ می دهد که ترامپ جنگ تجاری با چین را موهبتی بزرگ برای کشاورزان این کشور توصیف کرده بود.

بررسی ها نشان می دهد وضعیت درآمد کشاورزان آمریکایی قبل از شروع جنگ تجاری با چین نیز وضعیت نامطلوبی داشت و تخصیص یارانه ۱۲ میلیارد دلاری به کشاورزان تنها بخش کوچکی از زیان کشاورزان در جنگ تجاری با چین را جبران کرد.

۲ اقدام آمریکا برای افزایش درآمد کشاورزان متضرر از جنگ تجاری

از دست دادن بازارهای فروش و کاهش ارزش محصولات یکی از مخاطرات جدی کشاورزان طی سال های گذشته بوده است. به همین منظور دولت آمریکا برای تثبیت درآمد کشاورزان علاوه بر حمایت های مستقیم از آنان اقدام به بازاریابی و فروش محصولات کشاورزان نیز می کند.

این قبیل اقدامات در حوزه اختیارات وزارت کشاورزی آمریکا قرار دارد و این وزارتخانه با مدیریت واحد تولید و تجارت اقدام به سیاست گذاری در حوزه محصولات کشاورزی می کند. دولت آمریکا با تخصیص یارانه مستقیم به کشاورزان و بازاریابی برای فروش محصولات قصد دارد تا سطح درآمدی کشاورزان را افزایش دهد.

در این راستا کمیته ی تخصیص اعتبارات کالا(ccc) با خرید محصولات تولیدی کشاورزان از آن ها محصولاتشان را در بازارهای دیگر به فروش می رساند. به عنوان مثال با شروع سال جدید میلادی کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی از وضعیت واردات دانه سویا، آمریکا را به عنوان بزرگترین تامین کننده سویا این اتحادیه معرفی کرد.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/wcQq5

ایندیپندنت yon.ir/ojb0R

بلکسا گرین yon.ir/2a7cZ

سی ان بی سی yon.ir/BpXkk

اسپوتنیک yon.ir/7O5Yg

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.