۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۲۵۱ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵ دسته: دولت و حکمرانی
۰

کشورهای مصر و ترکیه در ماه های اخیر تعاملات نظامی خود با روسیه را گسترش داده‌اند که با مخالفت صریح آمریکا و تهدید این کشور به تحریم اقتصادی مواجه شده است. مقامات آمریکایی به طور صریح به هر کشوری که قصد تداوم همکاری های نظامی و اقتصادی با این کشور را دارند، هشدار داده اند، اگر با روسیه تعامل نظامی داشته باشند، از سوی آمریکا تحریم خواهند شد.

به گزارش مسیر اقتصاد ماه گذشته میلادی مقامات دو کشور روسیه و مصر در دیدار با یکدیگر بر سر یک قرارداد ۲ میلیارد دلاری خرید تجهیزات نظامی به توافق رسیدند.

بر اساس این توافق کشور روسیه بیش از ۲۰ هواپیمای جنگنده سوخو ۳۵ را به همراه تجهیزات مورد نیاز آن به مصر می فروشد. همچنین قرار است تحویل این جنگنده های روسی به کشور مصر در سال های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ انجام شود.

از روسیه هواپیما بخرید تحریم می‌شوید

اما با انتشار این خبر مقامات آمریکایی به سرعت وارد عمل شدند و کشور مصر را به اعمال تحریم های اقتصادی در صورت خرید هواپیمای جنگی از روسیه تهدید کردند.

در این راستا مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به تازگی اعلام کرده است اگر کشور مصر جنگنده های سوخو ۳۵ روسیه را خریداری کند، با قوانین تحریمی مواجه خواهد شد. وی به قانون گذاران مجلس سنا آمریکا اطمینان داده است که این مسئله به طور صریح به اطلاع مقامات مصری رسیده است و دولت آمریکا انتظار دارد این معامله وارد مرحله اجرایی نشود.

دولت آمریکا نیز در بیانیه ای رسمی در این خصوص گفته است: «آمریکا نگران گسترش نفوذ روسیه در مصر و منطقه اطراف آن است و هیچ مزیتی برای خرید جنگنده از روسیه برای این کشورها متصور نیست. ما به مقامات مصری توصیه میکنیم به سمت غرب و خصوصا آمریکا متمایل شوند و از همکاری با روسیه پرهیز کنند.»

تهدید ترکیه به لغو قرارداد خرید S400

ترکیه کشور دیگری است که در طول ماه های اخیر درخصوص قرارداد نظامی با روسیه مورد تهدید مقامات آمریکایی قرار گرفته است.

ترکیه در سال ۲۰۱۷ میلادی قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی S400 از روسیه را منعقد کرد و به اولین کشور عضو ناتو تبدیل شد که با روسیه وارد تعامل نظامی می شود. از آن زمان تا به حال ترکیه مورد انتقاد و تهدیدهای مقامات آمریکایی قرار گرفته است.

مقامات دولت و مجلس آمریکا ترکیه را تهدید کرده اند در صورت اجرایی شدن قرارداد خرید S400 از روسیه، قرارداد فروش جنگنده آمریکایی F35 به این کشور را متوقف می کنند و قوانین تحریمی متعددی را علیه این کشور اجرایی خواهند کرد.

یک مقام آمریکایی در مصاحبه ای گفته است هزینه مستقیم تحریم اقتصادی آمریکا علیه ترکیه، در صورت تداوم روند خرید S400، دست کم ۱۰ میلیارد دلار خواهد بود؛ همچنین هزینه های غیر مستقیم این تحریم اقتصادی نیز باید به این مبلغ اضافه شود.

در حال حاضر شرکت های نظامی و صنعتی متعددی در ترکیه با شرکای آمریکایی تبادل تجاری دارند و در صورتی که دولت آمریکا رابطه شرکت های آمریکایی با بخش های نظامی و صنعتی ترکیه را تحریم کند، آسیب اقتصادی گسترده ای به اقتصاد ترکیه وارد خواهد شد.

«تجارت آزاد» صرفا یک مفهوم ذهنی است

تحریم کشورهای خریدار سلاح از روسیه از سوی آمریکا به روشنی نشان می دهد اجرای اصول «تجارت آزاد» تنها یک شعار از سوی کشورهای غربی به رهبری آمریکاست. آن ها این حق را برای دیگر کشورهای جهان قائل نیستند که نیازهای خود را به هر طریق که مناسب می دانند رفع کنند؛ و البته این مسئله درخصوص قراردادهای نظامی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مقامات آمریکایی به طور صریح به هر کشوری که قصد همکاری نظامی با این کشور را دارند هشدار داده اند، اگر با روسیه تعامل نظامی داشته باشند، از سوی آمریکا تحریم خواهند شد.

ادعای مقامات آمریکایی این است که چنین مباحثی به امنیت ملی آمریکا مرتبط است و از این رو هیچ تعهدی به رعایت قوانین سازمان تجارت جهانی و یا پایبندی به اصول تجارت آزاد ندارند.

منابع:

اسپوتنیک yon.ir/w0OJ0

سایت اخبار دفاع آمریکا yon.ir/HlumY

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.