۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۲۲۹ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۲ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان صدا و سیما کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

هرچند رئیس صداوسیما پس از بیانات رهبر انقلاب، دستور به حذف اسپانسرهای نامطلوب از برنامه های مخرّب رسانه ملّی داد، اما آیا اصلاح این نهاد منوط به سخنرانی ها و دستورات رهبر انقلاب است؟ آیا ممکن است پخش چنین برنامه های پرمخاطبی در صداوسیما از دید ریاست این سازمان مخفی بماند؟ از طرفی مگر ممکن است شخصیتی که می توان از او به عنوان عالیرتبه ترین مقام رسانه ای کشور یاد کرد، با خطرات و مضرّات چنین برنامه هایی آشنا نباشد؟ پس چرا چنین اقداماتی توسط صداوسیما به صورت فعالانه انجام نمی شود؟

به گزارش مسیر اقتصاد عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما درپی بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر جلوگیری از پخش برنامه ها و مسابقاتی که فرهنگ کار و تلاش را تضعیف می‌کند، در دستوری به اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما، خواستار تجدید نظر در ظهور و بروز رسانه‌ای اسپانسرهایی شد که مانع ترویج فرهنگ کار و تلاش هستند.[۱]

دستور رئیس صداوسیما از چند جهت قابل بررسی است؛ گرچه خود این اقدام مساله ساده ای باشد، اما بررسی زمینه ها و عللی که به چنین اقدامی می انجامد و همچنین پیامدهای آن، اهمیتی ویژه دارد؛ خصوصا با در نظر گرفتن جایگاه رسانه ملی و تاثیرگذاری آن در سرنوشت کشور.

اقدام دیرهنگام رئیس صداوسیما در حذف برنامه‌های مخرّب

اقدام رئیس رسانه ملی از این جهت که در پی نقد رهبری معظم انقلاب، پیکان انتقاد را به سمت صداوسیما دیده و سریعا دستور به اصلاح این وضعیت می دهند، قابل تقدیر است. اما در نقطه مقابل، این اقدام پس از سخنرانی رهبری حاوی نکات مهمی است؛ اولین مساله این است که چرا رئیس رسانه ملی به عنوان شخصی که برای اداره این نهاد مهم جمهوری اسلامی دارای صلاحیت شناخته شده، نسبت به چنین معضل بزرگی در صداوسیما هیچ واکنشی نداشته و سال ها این رویه در صداوسیما تکرار شده، تا آن جا که رهبری مستقیما به نقد رویه موجود پرداخته اند؟

آیا ممکن است پخش چنین برنامه های پرمخاطبی در صداوسیما از دید ریاست این سازمان مخفی بماند؟ از طرفی مگر ممکن است شخصیتی که می توان از او به عنوان عالیرتبه ترین مقام رسانه ای کشور یاد کرد، با خطرات و مضرّات چنین برنامه هایی آشنا نباشد؟

ریاست صداوسیما باید دقت بیشتری در مدیریت این بازوی مهم جمهوری اسلامی داشته باشد؛ خصوصا از این جهت که صداوسیما جزو نهاد های منصوب رهبری بوده و ضعف و خلل در این نهادها می تواند منجر به خدشه دار شدن وجهه کشور شود.

لزوم مطالبه گری از همه مسئولین، اعم از منصوبین رهبری

نکته دیگری که می توان برداشت کرد، در خصوص لزوم نقش آفرینی رسانه ها، تحلیلگران، دانشجویان و خواص جامعه نسبت به پایمال شدن برخی ارزش ها در کشور است؛ که البته باید با توجه مسئولین نیز همراه باشد. در همین زمینه، پیش از این نیز نقدهایی به عملکرد صداوسیما وارد شده بود، اما ترتیب اثری در کار نبود.

رهبر انقلاب اسلامی، در سخنان مختلف خود خصوصا در دیدار با دانشجویان بارها و بارها بر لزوم مطالبه گری از مسئولین از جمله مسئولین نهاد های منصوب رهبری تاکید نموده و آن را برای پاسداری از آرمان های اصیل انقلاب ضروری دانسته اند.

به عنوان مثال ایشان در دیدار دانشجویان در سال ۱۳۹۷ می فرمایند: اگر تهاجم وسیع و پرحجم ضد انقلاب به افکار عمومی، با برجسته کردن و مطالبه گری آرمانی روبرو نشود، قطعا ویرانگری خواهد کرد.[۲]

این اولین تذکر رهبری نبوده است

در این راستا نیز رهبر انقلاب ۱۵ سال پیش در تاریخ ۱۱ آذرماه ۱۳۸۳ در بخشی از دیدار مسئولان سازمان صداوسیما با ایشان، به موضوع مسابقات تلویزیونی و جوایز آن اشاره کرده و فرموده بودند:

«شخصی تماس می‌گیرد و به‌خاطر هیچی، به او جایزه میدهند! یک روز من دیدم در یک برنامه‌ تلویزیونی پنج میلیون تومان به یک نفر جایزه دادند؛ برای این‌که به چند سؤال جواب داد! این سرگرمىِ خیلی جالبی نیست. پنج میلیون تومان، تقریباً حقوق دو سه سال یک کارمند متوسط است {سال ۸۳}. ممکن است بگویند این‌کار ترویج علم است. ترویج علم را از یک راهِ بهتر بکنید؛ این راه ضرر دارد. عده‌ای که این‌گونه مسابقات را نگاه می‌کنند، بی‌منطقی به ذهن‌شان می‌آید و از این بی‌منطقی سوءاستفاده می‌کنند. این کار منطقی ندارد که مثلاً بنده بدانم انجیل عربی است یا یونانی است یا لاتینی است؛ بعد بگویند حالا که شما دانستید، این ۵۰۰ هزار تومان یا فلان مبلغ مال شما! این کار معنی ندارد. بنابراین، مقوله‌ سرگرمی و تفریح، لزومش یک مسأله است؛ با برنامه‌ریزی بودن آن یک مسأله است؛ با محتوا بودنش یک مسأله است؛ پرهیز از جهات منفی هم در آن یک مسأله است.»[۳]

مدیریت صداوسیما با رهبری نیست

حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار دانشجویی سال ۱۳۹۷ به بعضی انتقادهای دانشجویان درخصوص برخی نهادها اشاره کرده و فرمودند: «مدیریت نهادهایی همچون نیروهای مسلح با رهبری است اما در قوه قضاییه و صداوسیما با وجود آنکه رؤسای آن ها از طرف رهبری منصوب می شوند، مدیریت آن ها با رهبری نیست و به عنوان مثال بنده در مواجهه با صداوسیما، چه در مدیریت فعلی و چه در مدیریت‌های قبلی، همواره در موضوعات مختلف موضع انتقادی داشته و دارم.»[۴]

این مساله امروز و در پی انتقاد ایشان از صداوسیما بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در مورد اخیر نیز رهبری به عنوان تنها منتقد صداوسیما، جلوی انحرافی عظیم در این نهاد را گرفتند.

بیش از پیش زیر ذره بین خواهید بود

اتفاقاتی از این دست، حساسیت رسانه ها و نخبگان را در برخورد با رویداد های صداوسیما افزایش داده و باعث می شود چنین نهادی بیش از پیش زیر ذره بین این گروه ها و افراد قرار گیرد.

لذا انتظار می رود مدیریت رسانه ملی، نه تنها در مرحله دستور، بلکه در مقام عمل، عزم خود را در پاسداری از ارزش های اصیل انقلابی نشان داده و صداوسیما را متناسب با شان جمهوری اسلامی اداره نمایند.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری صداوسیما، کد مطلب: ۲۴۱۰۰۱۴

[۲] پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، کد مطلب: ۲۱۱۷۹

[۳] مسیر اقتصاد، کد مطلب: ۸۸۱۳۸

[۴] پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، کد مطلب: ۲۱۱۷۹

انتهای پیام/ فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.