۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۸۰۲۱ ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳ دسته: پول و بانک
۰

بسیاری از بانک‌های بزرگ ژاپن با کاهش سود از کسب و کار خود در معرض خطر قرار گرفته‌اند. به همین دلیل آژانس خدمات مالی(FSA) ژاپن به منظور جلوگیری از ورشکستگی بانک‌های بزرگ پیشنهادات جدید نظارتی را ارائه کرده است. قوانین جدید FSA مواردی همچون تعیین درآمد خالص مرکزی بانک‌ها و کفایت سرمایه آن‌ها، با توجه به انواع ریسک‌های مشخص تا ۵ سال آینده را شامل می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد آژانس خدمات مالی ژاپن (FSA) پیشنهاد داد که نظارت بر بانک‌های بزرگ را گسترش دهند. از جمله اقدامات پیشنهاد شده از سوی این نهاد انجام آزمون‌های استرس گسترده، با تمرکز بیشتر بر سودآوری آینده وام دهندگان است. این آزمون ها به نوعی به دور از ریسک بودن فعالیت مالی بانک‌های بزرگ را تضمین می‌کند.

این حرکت ناشی از نگرانی رو به رشد در میان سیاستگذاران نسبت به بحران بانک‌های بزرگ است که سالیانی است سودهای پایین کسب می‌کنند. بسیاری از بانک‌های بزرگ ژاپن با کاهش سود از کسب و کار خود در معرض خطر قرار گرفتند.

تشدید نظارت بر بانک‌های بزرگ در ژاپن

بر اساس مقررات حاضر که با هدف جلوگیری از ورشکستگی بانک‌های بزرگ وضع شده است، آژانس خدمات مالی (FSA) با توجه به داده‌های موجود بر حداقل نسبت کفایت سرمایه و دوام بانک‌ها بر اساس نقدینگی موجود تمرکز کرده است.

قوانین جدید FSA شامل تعیین درآمد خالص مرکزی بانک‌ها و کفایت سرمایه با توجه به انواع ریسک‌های مشخص تا ۵ سال آینده می‌شود که این امر باید برای هرسال مالی انجام گیرد.

آزمون‌های استرس برای شناسایی بانک‌هایی که قادر هستند در صورت ایجاد شوک‌های بزرگ مانند افزایش نرخ بهره و یا افزایش هزینه‌ها حداقل نسبت کفایت سرمایه ۴ درصد را برآورده کنند، اجرا می‌شود.

فعالیت بانک‌های پرخطر محدود می‌شود

اگر بانک‌ها در آزمون استرس شکست بخورند، اقدامات اصلاحی مناسب برای بهبود فرآیند آن ها اتخاذ می‌شود که به نوعی فعالیت های آن ها را محدود می نماید.

یک کمیته دولتی برای تصمیم‌گیری ایجاد شده است که با اتخاذ تدابیر مناسب فعالیت بانک‌ها را سودمند کنند و هم‌چنین قوانین ضدانحصار را که بانک‌ها را در ادغام شدن محدود می‌کند، تسهیل نمایند.

منبع: رویترز yon.ir/acgYG

انتهای پیام/ نظام مالی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.