۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۷۴۵ ۱۹ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

عربستان در واکنش به لایحه نوپک آمریکا تهدید کرده است در صورتی که این قانون جایگاه اوپک را تضعیف کند، دلار را از معاملات نفتی خود حذف خواهد کرد. درحال حاضر دلار ارز ذخیره اصلی جهانی است و نفوذ بالایی در تجارت بین المللی دارد، اما حذف دلار از معاملات بین المللی، به خصوص معاملات نفتی، ضربه بزرگی به نظام دلاری حاکم بر جهان وارد می‌کند. ایران نیز می تواند با حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی به جای دلار در معاملات نفتی همگام شود و به نوبه خود پاسخی به تصویب احتمالی قانون نوپک بدهد.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان سعودی آمریکا را تهدید کرده است اگر لایحه نوپک را تصویب کند نفت را با ارزهایی غیر از دلار معامله خواهد کرد. قانون نوپک برای آمریکا این امکان را فراهم می کند که قدرت سازمان اوپک را محدود کند و کشورهای آن را تحت پیگرد قرار دهد. این لایحه که قانون «هیچ کارتل تولیدکننده و صادرکننده» یا «نوپک» نام دارد برای نخستین بار در ماه مه سال ۲۰۱۸ مطرح شده است.

قانون نوپک در صورت تصویب اعضای اوپک را مشمول دادخواهی های ضد تراست می کند که هدف آن مقابله با تشکیل اتحادیه های بزرگ در برابر حقوق مصرف کنندگان است. طبق این قانون، آمریکا این امکان را خواهد یافت، اقدامات اوپک که بر اساس آن سهمیه هایی برای تولیدکنندگان تعیین می کند را مورد پیگرد و جریمه قرار دهد. بهانه آمریکا برای مطرح کردن نوپک این است که اقدامات اوپک قیمت انرژی را برای مصرف کنندگان آمریکایی گران تر کرده است.

حذف دلار از معاملات نفتی پاسخ عربستان به اقدامات ضد اوپک آمریکا

در همین راستا عربستان سعودی اعلام کرده است که این قانون به ضرر کشورهای تولیدکننده نفتی اوپک است و با این اقدام آمریکا مقابله خواهد کرد. سه منبع آگاه از سیاست انرژی عربستان گفته اند که مقامات انرژی عربستان در ماه های اخیر در مورد گزینه حذف دلار از معاملات نفتی برای مقابله با این اقدام آمریکا بحث کرده اند.

دو نفر از این منابع آگاه اعلام کرده اند در مورد این طرح با اعضای اوپک مذاکراتی انجام شده است و عربستان تهدید حذف دلار از معاملات نفتی را به اطلاع مقامات انرژی آمریکا هم رسانده است.

احتمال اجرایی شدن تغییرات لایحه آمریکایی نوپک کم است ولی تصمیم عربستان برای برداشتن این قدم جدی نشان دهنده عزم این کشور تولیدکننده نفت برای پاسخ به چالش های قانونی آمریکا برای اوپک است.

از آنجایی که دلار ارز اصلی ذخیره جهانی است، حذف دلار از معاملات نفتی نفوذ آمریکا در تجارت جهانی را کاهش می دهد و توانایی آن در اعمال تحریم ها بر کشورها تضعیف می شود. در نتیجه تهدید به حذف دلار می تواند ابزار مناسبی برای پاسخ به اقدامات آمریکا باشد.

حذف دلار از تجارت جهانی هدف مشترک کشورهای معامله کننده نفت

یکی از منابع آگاه نیز گفته است عربستان می داند که دلار در دستش مثل یک گزینه هسته ای است، در نتیجه عربستان می گوید بگذارید آمریکا نوپک را تصویب کند، چراکه با این اقدام اقتصاد خودش از هم می پاشد.

این اقدام عربستان برای حذف دلار دقیقاً موافق با اهداف بزرگترین تولید کنندگان غیر اوپک مانند روسیه و مصرف کنندگان بزرگی مثل چین و اتحادیه اروپا است که خواستار اقداماتی برای متنوع کردن ارز تجارت جهانی به غیر از دلار هستند تا نفوذ آمریکا در اقتصاد جهان را تضعیف کنند.

استفاده از ارزهای ملی در معاملات نفتی پاسخ ایران به قانون «نوپک»

از آنجایی که ایران نیز از ناحیه سلطه دلار و تحریم های اعمال شده از این کانال مضرات متعددی را متحمل شده است می تواند با این اقدام همگام شده و از نفوذ خود در اوپک جهت حذف دلار از ارز مبنای معاملات نفتی استفاده کند. با حذف دلار، اعضای اوپک می توانند در فروش نفت «ارزهای ملی» خود را جایگزین دلار کنند.

در حال حاضر ایران این ظرفیت را در اختیار دارد که فروش نفت را بر مبنای ارزهای ملی انجام دهد. ایران می تواند با انعقاد پیمان های پولی دوجانبه و چندجانبه با کشورهای طرف تجاری و خریدار نفت خود، معاملات نفتی را با روش غیردلاری انجام دهد.

بدین صورت ایران می تواند در معاملات نفتی با کشورهای طرف تجاری خود به جای استفاده از دلار، از ارزهای ملی خود جهت فروش نفت و خرید کالاهای مورد نیاز و سایر معاملات استفاده کند. همچنین در صورتی که ایران با طرفین تجاری خود وارد پیمان های پولی چندجانبه شود می تواند با استفاده بیشتر از ظرفیت معاملات با ارزهای ملی، کمترین نیاز را به دلار جهت پرداخت و تسویه داشته باشد.

منابع:

رویترز linkp.ir/EmVW

اجیپت ایندیپندنت linkp.ir/GoVK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.