۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۶۱۶۰ ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزرای ۴ کشور لهستان، لیتوانی، لتونی و استونی، در اقدامی مشترک و در اعتراض به نحوه پرداخت یارانه های حمایتی در این اتحادیه، خواستار اصلاح و بهبود سیاست های حمایتی اتحادیه اروپا از کشاورزان کشورهای مرکزی و شرقی اروپا شدند. در بیانیه مشترک این ۴ کشور پیشنهاد شده است مبنای محاسبه میزان یارانه پرداختی، از وسعت زمین های زراعی به میزان تولید محصولات کشاورزی تغییر پیدا کند. این درحالیست که در سال ۲۰۱۸ میلادی اتحادیه اروپا بیش از ۵۸ میلیارد دلار به حمایت از کشاورزان کشورهای عضو اختصاص داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد لهستان یکی از اعضای اتحادیه اروپا است که جمعیت ۳۹ میلیون نفری دارد و حدود یک سوم جمعیت این کشور در بخش کشاورزی و صنایع وابسته به آن مشغول هستند.

حدود ۱۴.۵ میلیون هکتار از مساحت کل لهستان مختص به فعالیت های کشاورزی است، به نحوی که حدود ۱.۵ میلیون مزرعه کشاورزی در این کشور وجود دارد.

لهستان همچنین یکی از تولیدکنندگان گندم در اتحادیه اروپا است و طی سال های اخیر به طور میانگین حدود ۱۰ میلیون تن گندم تولید کرده است و در تولید این محصول خودکفا محسوب می شود.

بهره مندی لهستان از سیاست حمایت از کشاورزی اتحادیه اروپا

لهستان از سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا پیوسته و از سیاست های حمایتی این اتحادیه در بخش کشاورزی تبعیت کرده و برای توسعه بخش کشاورزی خود سالانه یارانه قابل توجهی در قالب سیاست های حمایتی اتحادیه دریافت می کند.

سیاست مشترک کشاورزی CAP در این اتحادیه سابقه ۶۰ ساله دارد و در این برنامه حمایتی، سیاست های متعددی برای توانمندسازی کشاورزی و بهبود وضعیت کشاورزان اجرایی می شود.

از سال ۲۰۰۷ در قالب سیاست CAP، حدود ۲۵ میلیارد یورو در بخش کشاورزی این کشور برای تثبیت درآمد کشاورزان، مدرن سازی و تامین امنیت غذایی سرمایه گذاری شده است.

این در حالی است که بر اساس اعلام اتحادیه اروپا، یکی از اولویت های این اتحادیه در بازه سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۰ توسعه کشاورزی لهستان است و حدود ۳۲ میلیارد یورو دیگر نیز در این کشور سرمایه گذاری خواهد شد.

تولید ۲۶ میلیون تنی غلات در لهستان طی سال زراعی جاری

لهستان یکی از تولیدکنندگان بزرگ گندم و دانه های روغنی در اتحادیه اروپا محسوب می شود که به دلیل اثرگذاری مناسب وزیر کشاورزی این کشور در تصمیمات اتحادیه اروپا، وضعیت مناسبی برای کشاورزان ایجاد کرده است.

طبق آمار شورای بین المللی غلات(IGC) میزان کل غلات تولید شده در لهستان در فصل زراعی ۱۹-۲۰۱۸ به ۲۶.۳ میلیون تن می رسد که بیشترین سهم مربوط به گندم و جو، با میزان تولید به ترتیب ۹.۸ و ۳.۲ میلیون تن است.

طبق اعلام جامعه دانشگاهی لهستان این کشور به دلیل شرایط جغرافیایی مناسب، پس از رومانی دارای بیشترین مزارع کشاورزی در اتحادیه اروپا است و جمعیت شاغل در این بخش ۲.۵ برابر بیشتر از میانگین جمعیت شاغل در بخش کشاورزی کل کشورهای عضو اتحادیه اروپا است.

بهبود سیاست‌های حمایت از کشاورزی، مطالبه ۴ کشور اروپایی

اخیرا وزیر کشاورزی لهستان برای بهبود وضعیت کشاورزی در این کشور با همکاری وزرای کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی خواستار بهبود وضعیت پرداخت یارانه های کشاورزان در اتحادیه اروپا شده اند.

در بیانیه صادر شده در این خصوص که به امضای ۴ وزیر کشاورزی این کشورهای عضو اتحادیه اروپا رسیده است، آن ها خواستار اصلاح و بهبود وضعیت پرداخت یارانه های کشاورزی در کشورهای مرکزی و شرقی اتحادیه شدند.

دلیل اعتراض وزرای این ۴ کشور کشاورزان خرده پا است. معمولا کشاورزان این کشورها زمین های زراعی کوچکتری نسبت به سایر کشورهای اروپایی دارند، به همین دلیل یارانه کمتری از این اتحادیه نیز دریافت می کنند.

بر اساس پیشنهاد وزرای این ۴ کشور که با محوریت لهستان انجام شده است، این کشورها خواستار تغییر رویکرد سیاست حمایتی cap در حمایت از کشاورزان، از سیستم مساحت زمین به میزان تولید محصول است.

پیشنهاد لهستان برای چگونگی تخصیص میزان یارانه پرداختی در اتحادیه اروپا

گفتنی است حمایت مستقیم از کشاورزان با تضمین درآمد آن ها، تنظیم و تضمین بازار محصولات کشاورزی و برنامه های توسعه روستایی از جمله سیاست های مشترک کشاورزی اتحادیه اروپا است.

بودجه حمایتی اتحادیه اروپا از بخش کشاورزی در سال ۲۰۱۸ به ۵۸ میلیارد یورو می رسید که از این میزان حدود ۴۱ میلیارد یورو مستقیما به کشاورزان پرداخت شد و حدود ۱۴ و ۲ میلیارد دلار دیگر برای توسعه روستایی و تضمین بازار اختصاص یافت.

بر اساس اعلام مقامات لهستانی اصلاح سازوکارهای فعلی سیاست های حمایتی در اتحادیه اروپا می تواند به افزایش میزان تولید محصولات کشاورزی در این کشور منجر شود.

منابع:

سایت رسمی اتحادیه اروپا yon.ir/QhgCu

پولن yon.ir/B067N

دنیای غلات yon.ir/R5ccu

ای آر سی ۲۰۲۰ yon.ir/8Hju6

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.