۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۹۹۲ ۲۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ دسته: دولت و حکمرانی، سازمان صدا و سیما کارشناس: محمد مهدی تاجیک
۰

رسانه از مهم ترین عوامل موثر بر فرهنگ و در نهایت سرنوشت یک جامعه است. از این رو امروزه ما خواه یا ناخواه درگیر یک جنگ تمام عیار رسانه ای هستیم و این اهمیت صداوسیما را به عنوان اصلی ترین سنگر جنگ رسانه ای دوچندان می کند. رصد دقیق و تطبیق وضع موجود در صداوسیمای جمهوری اسلامی با وضع مطلوب، می تواند گام بلندی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی و خنثی سازی آثار این جنگ رسانه ای باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد امروزه آن چه بیش از همه بر تفکرات، تصمیم گیری ها، باورها و به طور کلی زندگی مردم تاثیر می گذارد، رسانه است. رسانه در لغت به معنای رساندن است و در اصطلاح به وسایلی گفته می شود که انتقال دهنده افکار، ارزش ها و فرهنگ های عده ای باشد.

از این رو در دنیای امروز همواره یک جنگ تمام عیار رسانه ای در جریان است؛ عده ای همواره در تلاش اند تا طرز فکر و عمل مردم را همان طور که می خواهند تغییر دهند و از این راه منافع خود را تامین نمایند.

وقوع انقلاب اسلامی سرآغاز عداوت مستکبرین جهان با ایران

با وقوع انقلاب اسلامی، نحوه تعامل ایران با کشورهای جهان تغییرات قابل توجهی نمود. از جمله تغییراتی که اتفاق افتاد، هجمه سنگین غربی ها به جمهوری اسلامی بود تا به هر نحو ممکن کشور را وادار به عقب نشینی از آرمان هایش کنند.

غربی ها و علی الخصوص ایالات متحده آمریکا، تمام راه های ممکن را برای ضربه زدن به ملت ایران و نظام جمهوری امتحان کردند؛ از حمله نظامی در ابتدای انقلاب و به واسطه رژیم بعث عراق تا جنگ تمام عیار اقتصادی و تحریم های ظالمانه و غیره.

جنگ رسانه ای ابزار جدید استکبار جهانی برای مقابله با انقلاب اسلامی

پس از نا امید شدن از همه راه ها، این بار دشمن تنها راه نفوذ و سلطه بر ملت ایران را «رسانه» می داند. از این رو با تمام توان و امکانات وارد میدان جنگ رسانه ای شده است.

نظام سلطه صدها و بلکه هزاران شبکه فارسی زبان را با بودجه های عظیم دولتی راهی میدان این جنگ کرده است تا شاید از این راه بتواند اندکی از پیشرفت اسلام و اندیشه اسلام انقلابی جلوگیری کند.

در این شرایط به رغم وجود شبکه های اجتماعی و وسایل ارتباطی گوناگون، یکی از مهم ترین و تاثیر گذار ترین سلاح های جمهوری اسلامی ایران، صدا و سیما است. لذا لازم است کارآمدی این نهاد با دقت تمام مورد رصد و بررسی قرار بگیرد.

شاخص صدا و سیمای مطلوب از منظر رهبران انقلاب اسلامی

برای نقد هر نهاد و ساختاری ابتدا باید بدانیم حالت مطلوب در این نهاد چیست. تنها با دانستن حالت مطلوب و مقایسه آن با وضع موجود است که می توان به نقدی عادلانه و عالمانه دست یافت.

از آنجا که صداوسیما از دل انقلاب اسلامی متولد شده و از مهمترین سنگر های انقلاب به حساب می آید، باید دانست که این نهاد قرار است چه نقشی را در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی ایفا نماید.

مهمترین منبعی که می تواند بیانگر شاخص صدا و سیمای مطلوب باشد، نظرات رهبران انقلاب اسلامی است.

امام خمینی(ره) در جمله ‏ای کوتاه و ارزشمند، رسالت صدا و سیما را بدین صورت بیان کرده است که «صدا و سیما باید دانشگاهی عمومی برای هدایت و تربیت مردم باشد؛ یعنی دانشگاهی که در سطح کشور گسترده است و باید به اندازه ای که می‏شود، از آن استفاده کرد».

مقام معظم رهبری آیت الله خامنه ای نیز در توضیح دانشگاه بودن صدا و سیما بیان فرموده ‏اند: «صدا و سیما، مدرسه ‏ای عمومی برای همه قشرها در سراسر کشور است. برداشت ما از صدا و سیما این است که آن را دانشگاهی برای تدریس اصول اسلامی-انقلابی بدانیم. امام که فرمودند دانشگاه، در دانشگاه چیزی تدریس می‏شود؛ در این دانشگاه چه چیزی می‏خواهد تدریس شود؟ آنچه در این دانشگاه تدریس می‏شود، عبارت از پیام‏ها، پایه ‏ها، مفاهیم و درس‏ های اسلام ناب و اسلام انقلابی و اسلام واقعی است. این، آن چیزی است که در صدا و سیما ایده ‏آل است».

در مطالب آتی، وضعیت صدا و سیما نسبت به این شاخص ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/  فرهنگ و گفتمان



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.