۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۳۳۵۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۳ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

پیش بینی ها حاکی از آن است که برای تابستان ۱۳۹۸، حدود ۸۰۰۰ مگاوات کمبود برق در کشور وجود خواهد داشت که ۳۰۰۰ مگاوات از این مقدار باید با مدیریت مصرف جبران گردد. در صورتی که پیک مصرف برق کاهش نیابد، بحران خاموشی در تابستان قطعی است. به این منظور، ضروری است نرخ برق مشترکین پرمصرف مطابق با قیمت خرید انرژي‌های تجدیدپذیر از سوی وزارت نیرو تعیین شود تا به کاهش مصرف منجر گردد.

به گزارش مسیر اقتصاد با توجه به سهم قابل ملاحظه بخش خانگی در مصرف برق و اثرگذار بودن این بخش در پیک مصرف برق تابستان، قطعا کنترل مصرف این بخش کمک شایانی به گذر بدون خاموشی از تابستان ۹۸ خواهد کرد.

بر اساس آمارهای موجود برای تابستان ۱۳۹۸ حدود ۸۰۰۰ مگاوات کمبود برق وجود دارد که بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، ۳۰۰۰ مگاوات از این مقدار باید با مدیریت مصرف جبران گردد.

در صورتی که مصرف برق در ساعات اوج کاهش نیابد، علی رغم احداث نیروگاه‌های حرارتی و برق‌آبی و افزایش پست‌ها و خطوط انتقال و همچنین اصلاح و بهینه‌سازی برخی خطوط و تجهیزات، باز هم تراز تولید و مصرف، صفر نخواهد شد. در نتیجه مردم و صنایع باید منتظر خاموشی‌های گسترده باشند.

نکته قابل ذکر این است که مطابق با برنامه وزارت نیرو، از میان برنامه‌های پیشنهادی برای مدیریت مصرف، تنها برنامه‌ای که نیاز به منابع مالی قابل توجهی ندارد، اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف است که برآورد شده حدود ۱۵۰۰ مگاوات مدیریت مصرف را در پی داشته باشد.

مدیریت مصرف برق در تابستان ۹۸ وابسته به اصلاح تعرفه‌ها

وزارت نیرو ۱۱ محور را برای برنامه‌های مدیریت مصرف برق در سال ۱۳۹۸ تعیین کرده است که به گفته متولی‌زاده مدیرعامل توانیر، چالش اصلی اجرایی شدن این برنامه‌ها، وجود توجیه اقتصادی بوده که به اصلاح تعرفه‌ها و مدل اقتصادی آن وابسته است.

وی اجرایی شدن طرح اصلاح تعرفه‌های برق به ویژه برای مشترکان پرمصرف را زمینه عملیاتی شدن محورهای برنامه مدیریت مصرف دانسته بود[۱].

با توجه به نظر کارشناسان و اجماع بسیاری از نمایندگان و مسئولان دولتی از جمله وزیر نیرو بر لزوم افزایش تعرفه مشترکین پرمصرف خانگی، انتظار می‌رود قیمت برق پرمصرف‌ها در تعرفه‌های اصلاح شده، به طور اثرگذاری افزایش پیدا کند.

مشترکین پرمصرف باید قیمت برق تجدیدپذیر را بپردازند

بررسی های کارشناسی نشان می دهد مبلغ پله‌های آخر مصرف باید به قیمت خرید انرژي‌های تجدیدپذیر از سوی وزارت نیرو باشد. در این صورت از یک سو عامل انگیزشی در کاهش مصرف در زمان پیک ایجاد خواهد شد و از سوی دیگر، تضمین وزارت نیرو به بخش سرمایه‌گذار در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، برای خرید برق آن‌ها و گسترش این بخش مهم انرژی در کشور، عملی می شود.

به گفته دکتر نوفرستی کارشناس انرژی و مدیرعامل انجمن جامعه ایمن، به این ترتیب برای مصارف مازاد بر الگوی مصرف برق، مشترکین پرمصرف، بهای برق خورشیدی را پرداخت می‌کنند تا وزارت نیرو بتواند از طریق برق تضمینی خریداری شده از نیروگاه­های خورشیدی، برق مازاد این مشترکین را تامین کند. در این حالت، تنها مصارف مازاد بر الگو مشمول افزایش قیمت خواهد شد و مصارف داخل الگو همچنان از یارانه برق برخوردار است.[۲]

در ضمن در صورتی که مشترکین پرمصرف خانگی از پنل‌های خورشیدی کوچک برای تولید برق استفاده کنند، نه تنها برق مصرفی خودشان را تامین می‌کنند، بلکه در صورت تولید مازاد، می‌توانند آن را به وزارت نیرو بفروشند تا در زمان پیک مصرف به کمک شبکه بیاید.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۸۱۵۷۵

[۲] خبرگزاری فارس، کد خبر: ۱۳۹۷۱۲۱۴۰۰۰۲۴۰

انتهای پیام/ تعرفه‌گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.