۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۹۶۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۷ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

پیش بینی می شود در آینده استفاده از شیوه معاملات دلاری در پرداخت های بین المللی به دلایلی از قبیل پیچیدگی، هزینه های ناشی از نوسانات ارزی و تبدیلات ارزی غیرضروری و هزینه های ناشی از این تبدیلات، کاهش یابد. برای رهایی از این مشکلات، کشورها در حال حرکت به سمت استفاده از ارزهای ملی خود در تجارت با یکدیگر هستند تا در کنار کاهش هزینه ها، معاملات میان خود را با سهولت و به طور مستقیم انجام دهند.

به گزارش مسیر اقتصاد باتوجه به پیشرفت بانکداری بین المللی، گزینه های موجود جهت انجام پرداخت های بین المللی میان بانک ها، فقط به روش پرداخت دلاری ختم نمی شود و راهکارهای پرداختی بسیاری برای انجام معاملات بین المللی وجود دارد. راهکارهایی که حتی می توانند بهتر از شیوه استفاده از سیستم پرداخت دلاری باشد.

مزایای جایگزینی دلار با ارزهای ملی در تجارت

در حال حاضر دلار آمریکا ارز بین المللی است و قیمت گذاری محصولات کشاورزی، نفت، فلزات و غیره در بازارهای جهانی بر اساس این ارز انجام می شود. اما با اینحال دلایلی مهمی وجود دارد که نشان می دهد، منطقی است که پرداخت با استفاده از ارزهای ملی و بدون استفاده از دلار انجام شود.

یکی از دلایلی اصلی این است که انجام پرداخت با ارزهای بین المللی، از قبیل دلار آمریکا نیازمند گشایش و نگهداری حساب های بانکی خارجی است. دلیل دوم و مهم دیگر این است که موجودی حساب های واسطه ای خارجی که برای استفاده در معاملات، نیاز است دلار در آن ها انباشت شود، در معرض تغییرات ناگهانی بازارهای ارز خارجی قرار دارند. در نتیجه تأمین مالی پرداخت ها با ارز ملی می تواند مقرون به صرفه و ساده باشد.

برای انجام معاملات دلاری، بانک های بین المللی و ارئه دهندگان راهکارهای پرداختی بین المللی، راه حل های پیچیده الکترونیکی را برای انجام معاملات بین المللی پیشنهاد می دهند. در راهکار استفاده از دلار در پرداخت های میان کشورها، برای استفاده از دلار باید ارزهای ملی کشورهای طرف معامله از طریق بانک ها و مؤسسات دارنده حساب، به دلار تبدیل شود. در نتیجه این شیوه معامله با دلار علاوه بر هزینه های ناشی از نوسانات ارزی، هزینه تبدیلات متعدد ارزی در حساب ها را نیز به همراه دارد.

سیستم پرداخت دلاری انجام تجارت بین المللی را پیچیده کرده است

در مقابل روش پیچیده و پرهزینه استفاده از دلار در پرداخت های بین المللی، این امکان وجود دارد که بانک ها در کشورهایی که با هم تجارت دارند از حساب هایی که در آن ارزهای ملی خود را انباشت کرده اند استفاده کنند. در این صورت نه تنها هزینه های تبدیل ارزها و هزینه های ناشی از نوسات ارزی از بین می رود، بلکه نیاز به حساب های دلاری در بانک های واسطه ای خارج از کشور نیز نیست.

به عبارتی با پیشرفت تکنولوژی و ظهور روش های جدید در بانکداری بین المللی، همانقدر که استفاده از دلار ساده است، استفاده از ارزهای ملی نیز به سادگی می تواند صورت بگیرد. تجربه ارائه دهندگان سیستم های پرداخت چندگانه نشان داده است که این امکان وجود دارد که دستورالعمل های پرداختی و روش های پرداختی به صورت یکپارچه با استفاده از ارزهای ملی انجام شود.

امکان تجارت مستقیم میان کشورها با استفاده از ارزهای ملی

از طریق سیستم های پرداخت مبتنی بر ارزهای ملی این امکان وجود دارد که با اتکاء بر حساب هایی که مبتنی بر ارز ملی هر کشور هستند، نقش بانک های واسطه ای که اغلب در آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارند را حذف کرد. بدین ترتیب، تبدیلات غیرضروری ارزها به ارزهای بین المللی از بین می رود. تبدیلاتی که در حال حاضر بسیار پیچیده و متعدد هستند.

در این حالت حتی اگر یک ارائه دهنده خدمات مالی بین المللی، حساب محلی برای انجام پرداخت با ارز ملی نداشته باشد، می تواند عملیات پرداخت خود را از طریق بانک های کارگزار که به این نوع حساب های پرداختی دسترسی دارند انجام دهند. در این شیوه تأخیر در پرداخت ها و نیاز به ارز خارجی نیست.

پیش بینی می شود در آینده کشورها بخش بزرگی از پرداخت های بین المللی خود را مبتنی بر ارزهای ملی خود انجام دهند تا تجارت میان خود را به طور مستقیم، هزینه پایین و با سهولت انجام دهند.

منبع: وسترن یونیون yon.ir/0Fax2

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.