۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۹۲۰ ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: صالح رحیمی
۰

وعده وزیر نیرو برای اصلاح تعرفه برق مشترکین پرمصرف خانگی، همچنان منتظر تصمیم و ابلاغ هیئت دولت است. علیرغم پلکانی شدن تعرفه برق بر حسب میزان مصرف طی سال های اخیر، باز هم میزان بهره برداری پله‌های آخر مصرف از یارانه به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از پله‌های ابتدایی است. به این معنا که یارانه پنهان انرژی به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود و مشترکین پرمصرف با مصرف بالا، بسیار بیشتر از سایر مشترکین از این یارانه بهره مند می شوند. با مصوبه جدید دولت، انتظار می‌رود این مسئله مرتفع شود و تنها مشترکین پرمصرف مشمول افزایش تعرفه برق شده و به این ترتیب یارانه پنهان این گروه نیز کاهش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، تا حدی سعی شد نظام توزیع یارانه به عدالت نزدیک شود و اقشار ضعیف‌تر جامعه به دلیل برخورداری کمتر از امکانات رفاهی، سهمشان از یارانه دولتی کمتر نباشد. اما با گذشت حدود ۸ سال از اجرای گام اول این قانون، کماکان یارانه پنهان انرژی به صورت عادلانه توزیع نمی‌شود.

علی رغم پلکانی شدن تعرفه برق بر حسب میزان مصرف، همچنان میزان استفاده پله‌های آخر (پرمصرف) از یارانه به طور قابل ملاحظه‌ای بیشتر از پله‌های ابتدایی است. علت این امر آن است که اولا نظام یارانه‌ای تا آخرین پله مصرف پابرجاست و کسی که در ماه بیش از ۷۰۰ کیلووات ساعت هم مصرف می‌کند، همچنان از دولت یارانه دریافت می‌کند؛ از طرف دیگر افزایش خطی قیمت پلکان‌های مصرفی، اثر بازدارنده در پله‌های آخر مصرف ندارد.

اصلاح تعرفه‌ها، تصمیمی که به گسترش عدالت اجتماعی کمک می‌کند

بر اساس گزارش‌های ارائه شده، حدود ۲۰ درصد از مشترکین خانگی در گروه پرمصرف‌ها قرار می‌گیرند که عمدتا از قشر مرفه جامعه هستند.

در نظام تعرفه‌ای فعلی، این قشر پرمصرف بیشتر از اکثریت مردم که مصرفشان کمتر از ۳۰۰ الی ۴۰۰ کیلووات ساعت در ماه است، از یارانه پنهان استفاده می‌کنند. بنابراین برای نزدیک شدن به عدالت در توزیع یارانه پنهان انرژی، لازم است پله‌های آخر مصرف، قیمت تمام شده برق یا حتی قیمت برق تجدیدپذیر را پرداخت کنند.

از سوی دیگر در صورتی که افزایش قیمت پلکان‌ها بعد از یک مقدار معین، به صورت صعودی و جهشی باشد، هر چقدر میزان مصرف مشترکین به پله‌های مصرفی آخر نزدیک می‌شود، قیمتی که باید پرداخت کنند به صورت صعودی افزایش می‌یابد و این یک عامل بازدارندگی برای مصارف بسیار زیاد است.

افزایش تعرفه برق فقط برای مشترکین پرمصرف

به تازگی رضا اردکانیان وزیر نیرو، خبر از اعمال افزایش قیمت برق برای پرمصرف‌ها تا پایان امسال داده است[۱]. پیش از این حقی فام، معاون هماهنگی توزیع شرکت توانیر، گفته بود در این طرح پیش قبضی برای مشترکین پرمصرف صادر خواهد شد که میزان مصرف سال گذشته آنها را با رقم جدید محاسبه خواهد کرد؛ تا آنها از تفاوت مصرف خود در صورت رعایت نکردن الگوی مصرف در زمان پیک آگاه شوند و به این ترتیب بتوانند خود را با الگوی مصرف هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه این طرح برای ۴ ماه سال از خرداد تا شهریور تعیین شده است، ابراز امیدواری کرده بود که اگر دولت تا پایان آذر ماه توافق خود را با وزارت نیرو اعلام کند، زمان کافی برای آگاهی رساندن به مشترکین و صدور پیش قبض وجود خواهد داشت تا مشترکین پرمصرف، خود را با الگو سازگار کنند.[۲]

تصمیم دولت چه زمانی ابلاغ می شود؟

اکنون بعد از گذشت بیشتر از دو ماه از پایان پاییز، کماکان این مصوبه ابلاغ نشده است. در صورت تعلل دولت در ابلاغ طرح اصلاح تعرفه پرمصرف‌ها، آگاهی رساندن به مردم و ایجاد آمادگی در آن‌ها با کمبود زمان مواجه می شود. در این صورت ممکن است این تغییر در سال جدید، نارضایتی و آشفتگی بخشی از مشترکین برق خانگی را به دنبال داشته باشد.

با توجه به عزم دولت برای اصلاح تعرفه مشترکین پرمصرف و تصحیح مصرف انرژی در کشور، تاخیر بیش از حد در این مهم علاوه بر استمرار آثار نامطلوب آن برای کشور، می تواند میزان نارضایتی عمومی از دولت در این حوزه را افزایش دهد. آنچه حائز اهمیت است، مطالبه عمومی مردم برای اصلاح تعرفه‌ها با هدف رسیدن به عدالت اجتماعی در توزیع یارانه پنهان در کشور است.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد، کد خبر: ۸۲۳۰۲

[۲] خبرگزاری صدا و سیما، کد خبر: ۲۲۹۴۷۶۲

انتهای پیام/ تعرفه‌گذاری انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.