۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۷۰۴ ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

در فاصله یک ماه مانده به زمان برداشت گندم در سال زراعی جدید، همچنان قیمت خرید تضمینی گندم به صورت مطلوب تعیین نشده است. بر اساس آمارهای اعلامی از سوی فائو، میزان تولید جهانی گندم در سال آینده کاهش خواهد یافت و این موضوع با توجه به شرایط قیمتی این محصول در ایران، زنگ خطر جدی برای خودکفایی در این کالای راهبردی به شمار می‌رود.

به گزارش مسیر اقتصاد کمتر از یک ماه تا آغاز فصل برداشت گندم در کشور باقی مانده است؛ اما همچنان دولت و مجلس در خصوص میزان قیمت خرید تضمینی گندم برای سال آینده به توافق دست نیافته اند.

دولت قیمت خرید هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی آینده را با ۲۳ درصد افزایش ۱۶۰۰ تعیین کرده، اما تعیین این قیمت باعث اعتراض کشاورزان و کارشناسان شده است.

به همین منظور نمایندگان مجلس با توجه به گزارش های کارشناسی کمیته اقتصاد مقاومتی کمیسیون اقتصادی و مرکز پژوهش های مجلس، در نامه ای به رئیس جمهور خواستار افزایش قیمت گندم به ۱۹۳۰ تومان شدند.

افزایش سطح زیرکشت گندم در سال جاری به دلیل بارش های مناسب

بررسی وضعیت کشت گندم در سال جاری به دلیل بارندگی های مناسب، نشان دهنده اقبال کشاورزان برای تولید این محصول اساسی است.

طبق اعلام اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری، میزان تولید گندم به دلیل رشد ۱.۵ درصدی کشت این محصول نسبت به سال گذشته، افزایش خواهد یافت.

مجری طرح گندم خاطر نشان کرد: سال گذشته سطح زیر کشت گندم ۵ میلیون و ۷۶۶ هزار تن بود که امسال به ۵ میلیون و ۸۴۳ هزار هکتار افزایش یافته است.[۱]

احتمال قاچاق گندم به دلیل عدم تعیین درست قیمت این محصول

علیرغم آنکه افزایش سطح زیر کشت گندم در سال جاری خبری امیدوارکننده محسوب می شود، اما بررسی ها نشان از وجود مشکلاتی در خصوص وضعیت خرید تضمینی گندم در سال ۱۳۹۸ دارد.

عدم اجرای صحیح قانون خرید تضمینی گندم از سوی دولت طی سال های اخیر، باعث بی اعتمادی کشاورزان به دولت در زمینه انجام تعهدات قانونی شده است.

تعیین نامتناسب و در زمان نامناسب قیمت خرید تضمینی و پرداخت با تاخیر مطالبات کشاورزان، از جمله مشکلات اجرای قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت طی سال های گذشته بوده است.

کاهش اعتماد کشاورزان به دولت، باعث سوء استفاده دلالان از شرایط موجود اقتصادی کشور خواهد شد و قاچاق این محصول نیز مانند گوشت و سایر محصولات پروتئینی ناگزیر خواهد بود.

بررسی قیمت گندم در کشورهای همسایه

بررسی قیمت گندم در کشورهای همسایه نشان دهنده نرخ بالاتر این محصول اساسی در این کشورها در مقایسه با ایران است؛ که انگیزه دلالان و قاچاقچیان برای ورود به بازار گندم را پس از شروع فصل برداشت افزایش خواهد داد.

در جدول زیر قیمت گندم در کشورهای همسایه بر مبنای نرخ ارز ۸۵۰۰ تومانی در سامانه نیما آمده است:

کاهش ۳۳ میلیون تنی تولید گندم در جهان زنگ خطری برای خودکفایی

موسسه پژوهش های برنامه ریزی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی با بررسی گزارش رسمی سازمان فائو در خصوص وضعیت تولید غلات در جهان، خبر از کاهش تولید و ذخایر جهانی گندم در سال ۲۰۱۹ داده است.

بر اساس این گزارش در حالی میزان تولید جهانی گندم در سال ۲۰۱۸ به رقم ۷۶۰ میلیون تن رسید که در سال آینده، این میزان تولید با کاهشی چشم گیر به ۷۲۷ میلیون تن خواهد رسید.[۲]

کاهش ۳۳ میلیون تنی تولید گندم در سال آینده حکایت از افزایش قیمت این محصول اساسی در بازارهای جهانی خواهد داشت؛ در این شرایط حفظ خودکفایی در تولید گندم برای ایران امری واجب و اجتناب ناپذیر است.

بنابراین به منظور جلوگیری از هرگونه وابستگی غذایی به دیگر کشورها، ضروری است هرچه سریعتر نمایندگان مجلس با اصلاح نواقص قانون خرید تضمینی از طریق افزایش ضمانت های اجرایی آن و تعیین شیوه صحیح قیمت گذاری، از تضعیف امنیت غذایی در سال آینده جلوگیری نمایند.

پینوشت:

[۱] اقتصاد آنلاین؛ کد خبر: ۹۱/۳۳۶۲۸۳

[۲] موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی؛ کد خبر: ۸۴۸

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.