۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۲۰۱۰ ۰۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

چین و روسیه از سال ۲۰۰۸ سازوکار روبل-یوآن را جهت استفاده از ارزهای ملی در پرداخت های تجاری گسترش داده اند. دو کشور در گامی جدید، مذاکراتی برای استفاده وسیع تر از ارزهای ملی خود در پرداخت ها در دستور کار دارند. هدف چین و روسیه تغییر چهره نظام مالی جهان به سود خودشان است؛ نظامی که اکنون مبتنی بر دلار آمریکا است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین و روسیه بعد از بحران مالی سال ۲۰۰۸ شروع به استفاده از ارزهای ملی جهت انجام پرداخت های میان خود نموده اند. پرداخت های تجاری میان دو کشور به وسیله سازوکار روبل-یوآن به طور مرتب طی ۱۰ سال گذشته انجام شده است.

گام بعدی چین و روسیه برای استفاده از ارزهای ملی میان خود

با اینحال و بعد از گذشت یک دهه دوباره چین و روسیه در حال برنامه ریزی جهت دستیابی به توافق جدید جهت استفاده گسترده تر، از سازوکار روبل-یوآن در پرداخت های میان خود هستند. گزارش ها نشان می دهد این دو کشور به طور پیوسته در حال پیشبرد این هدف هستند.

حجم تجارت میان چین و روسیه در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار رسید. این میزان از تجارت توسط رهبران دو کشور به عنوان یک هدف در نظر گرفته شده بود که محقق شد. البته بیشتر این تجارت به خاطر افزایش قیمت نفت و گاز مواد خام حاصل شده است.

کاهش هزینه شرکت ها در صورت استفاده از ارزهای ملی در پرداخت ها

برای ادامه روند افزایشی تجارت دوجانبه چین و روسیه مهم تر این است که به ظرفیت شرکت های کوچک و متوسط توجه شود و تجارت آن ها تسهیل شود. در این زمینه و جهت نیل به هدف مذکور چین و روسیه انتظارات واقعی برای استفاده از سیستم پرداخت روبل- یوآن را دارند.

این سازوکار پرداختی برای شرکت ها به ویژه شرکت های کوچک و بزرگ این امکان را فراهم می کند که هزینه های کسب و کارشان را کاهش دهند. بنابراین انگیزه مضاعفی برای آن ها ایجاد می کند که تجارت خود را توسعه دهند. انجام پرداخت ها با استفاده از ارز ملی یک روند کلی از هدف چین است که برای بین المللی کردن یوآن انتخاب کرده است. چین یک عزم جدی برای استفاده از ارز ملی در پرداخت های بین المللی با کشورهای همسایه دارد.

افزایش حجم پرداخت های روبل-یوآن در سال ۲۰۱۹

همانطور که جاده ابریشم با ابتکار چین در حال شکل گیری و توسعه است، روابط تجاری میان چین و اتحادیه اروپا و کشورهای آسیایی از جمله روسیه نیز در حال قوی تر شدن است. این حرکت موجب افزایش تقاضا برای استفاده از یوآن می شود.

چین و روسیه به دنبال توافق جدید جهت حذف دلار و استفاده از ارزهای ملی در تجارت هستند. اما این به معنای پایان یافتن توافق های قبلی برای پرداخت با روبل و یوآن نیست. در سال ۲۰۱۸ میزان قابل توجهی از تجارت دو کشور با سازوکار روبل-یوآن انجام شده است و انتظار می رود که این رقم در سال ۲۰۱۹ به طرز چشم گیری افزایش یابد.

در دور جدید مذاکرات میان دو کشور، اهداف متمرکز بر استفاده از ارزهای ملی جهت تجارت کالا است. چین و روسیه سطوح بالایی از همکاری استراتژیکِ مبتنی بر اعتماد و احترام متقابل را میان خود ایجاد کرده اند و این موجب می شود که روابط دوجانبه جهت معامله با روبل و یوآن به تعویق نیفتد.

گام بعدی چین و روسیه جهت تغییر چهره نظام مالی بین المللی

همچنین تجربه دهه گذشته نیز نشان داده است که روابط چین و روسیه علیه منافع کشورهای ثالث نیست و گروه های مختلف به مذاکرات میان دو کشور امید بالایی دارند.

مذاکرات دو کشور برای انجام پرداخت های خود با استفاده از ارزهای ملی به مراتب بیشتر و جدی تر از گذشته است. هر دو طرف به دنبال یک مدل دو طرفه سودمند در این زمینه هستند. چراکه ایجاد تحول اساسی در نظام اقتصادی و مالی بین المللی فعلی با حرکت ساده اتفاق نخواهد افتد. چین و روسیه باید یک برنامه بلندمدت برای مقابله با نظام مالی بین المللی کنونی داشته باشند.

با قطعیت می توان گفت که روسیه و چین در تجارت و سرمایه گذاری به حجم وسیع استفاده از ارزهای ملی در پرداخت ها دست خواهند یافت. چین و روسیه در زمینه پرداخت های خرد با استفاده از کارت های خود نیز اقداماتی انجام داده اند. تمامی این اقدامات در راستای کاهش وابستگی به دلار آمریکا است.

منبع: اسپوتنیک yon.ir/2EE3d

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.