۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۸۱۸۶۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۴ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

دکتر زارع رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی در مراسم اختتامیه پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، گفت: بررسی پروژه های اولویت دار ابلاغی از سوی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، نشان می دهد این ستاد از ماموریت اصلی یعنی انجام «اقدامات فوق العاده و جهشی» فاصله گرفته و این فاصله به مرور زمان بیشتر شده است؛ بنابراین اکنون ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید در عملکرد خود یک تحول اساسی ایجاد کند تا بتواند اهدافی که برای آن تعیین شده را محقق کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در مراسم اختتامیه پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، دکتر زارع، رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی گفت: امروز پنجمین سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی است؛ حالا باید ببینیم که کشور طی این ۵ سال چه حرکتی داشته است.

وی افزود: این همایش که هر سال در همکاری میان شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی و کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس برگزار می شود برای همین است تا مسیری که کشور برای تحقق اقتصاد مقاومتی طی کرده ارزیابی کند و کارهایی که باید انجام شود و افق هایی که پیش روی کشور است را پیشنهاد دهد.

زارع اضافه کرد: برای این دو کار در این همایش دو محصول منحصر به فرد و ویژه ارائه شد. محصول اول کتابچه «ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی؛ توقف یا تحوّل؟» بود که عملکرد ستاد فرماندهی را به عنوان نهادی که برای تحقق اقتصاد مقاومتی شکل گرفته، بعد از ۳ سال از منظر مدیریتی و ساختاری بررسی کرده است. محصول دوم هم کتابچه «مسیر انرژی ایران» بود. خب امسال با توجه به تحریم ها و اهمیت موضوع انرژی، باید در این موضوع رویکردهای کشور را مشخص می کردیم.

رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: بر اساس جمع بندی های انجام شده در حوزه انرژی، در کتابچه مسیر انرژی ایران ۳۳ اقدام راهبردی پیشنهاد شد که باید در حوزه انرژی در دستور کار قرار گیرد. در پایان نیز بر اساس این اقدامات، سیاست های کلی نظام در بخش انرژی جهت اصلاح به مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد شده است.

ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیازمند یک تحول اساسی است

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اما بحث کوتاهی که میخواهم عرض بکنم در خصوص ستاد فرماندهی است. ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال ۱۳۹۴ تاسیس گردید و هم اکنون ۳ سال از آغاز فعالیتش می گذرد. طبق فرموده رهبر معظّم انقلاب «در اقتصاد مقاومتی آن چیزی که مورد انتظار است، یک کار جهشی است؛ دستگاه ها یک کارهای متعارفی دارند که خب باید انجام بگیرد؛ اما آنچه در اقتصاد مقاومتی مدّنظر است، یک کار فوق‌العاده و جهشی است.» در نتیجه ماموریت اصلی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، انجام اقدامات فوق العاده و جهشی در اقتصاد و پرهیز از پرداختن به امور جاری دستگاه هاست.

وی افزود: طی ۳ سالی که از آغاز فعالیت ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی می گذرد، اقدامات متعدد و پراکنده ای توسط این نهاد انجام شده است؛ از جمله این اقدامات می توان به تصویب بیش از ۳۰۰ پروژه برای دستگاه ها، مصوبات کلان حمایت از صادرات و اشتغالزایی، ۲۰۲ تکلیف در بسته رونق تولید و اشتغال، برنامه های اجرایی مانند واگذاری طرح های تملک دارایی، دستورالعمل های دستگاهی اقتصاد مقاومتی همچون نظام نامه پیوست فناوری و سایر ابلاغیه های موردی اشاره کرد.

دکتر زارع گفت: اما در این میان، مهمترین اقدام ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در ارتباط با ماموریت اصلی این نهاد، پروژه های دستگاهی بوده که تحت عنوان «پروژه های اولویت دار» به دستگاه ها ابلاغ شده است؛ اقدامی که کماکان جریان دارد و عمده فعالیت‌های ستاد را شامل می شود. اما بررسی پروژه های اولویت دار نشان می دهد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، از ماموریت اصلی خود یعنی انجام «اقدامات فوق العاده و جهشی» فاصله گرفته و این فاصله به مرور زمان بیشتر شده است. در واقع پروژه هایی که ستاد طی سال های اخیر در دستور کار قرار داده، همان اقدامات جاری و فعالیت های از پیش تعریف شده دستگاه ها بوده است؛ که در حالت عادی و بدون حضور ستاد نیز باید انجام می شد و نمی توان آن را در قالب «اقدامات جهشی و اولویت دار» قرار داد.

رئیس کمیته اقتصاد مقاومتی گفت: الان هم هر چند جلسات صحن اصلی ستاد کماکان برگزار می شود و دبیرخانه ستاد نیز همچنان پیگیری‌های خود از دستگاه ها را در دستور کار دارد، اما نمی‌توان پیگیری و به ثمر رساندن فعالیتی شاخص و اولویت‌دار در الگوی اقتصاد مقاومتی فارغ از «اقدامات جاری و معمولی» دستگاه ها را به این ستاد نسبت داد؛ حال آنکه در پیشبرد اقدامات جاری دستگاه ها نیز، نمی توان نقش قابل توجهی برای ستاد در نظر گرفت.

وی افزود: این موارد نشانگر آن است که ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی متوقف شده و حرکتی در راستای تحقق ماموریت اصلی خود انجام نمی دهد و تنها به یک بار و بوروکراسی جدید برای دستگاه های دولتی تبدیل شده است.

دلیل توقف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی چیست؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: ما در کمیته اقتصاد مقاومتی با همکاری شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی، با ۱۱ دستگاه جلسه گذاشتیم تا دلیل این توقف را بدانیم. دستگاه ها هم عوامل مختلفی را مطرح کردند اما در جمع بندی، ۳ عامل مهم بود که باعث توقف این نهاد کلیدی شده است. جانمایی نادرست دبیرخانه ستاد از منظر ساختاری، چرا که سازمان برنامه نمی تواند مسئولیت یک ستاد چابک را داشته باشد؛ تصویب حجم بالای فعالیت برخلاف ماموریت اصلی ستاد وتبدیل اقدامات جاری دستگاه ها به پروژه های اولویت دار اقتصاد مقاومتی این سه عامل هستند.

دو مسیر پیش روی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی

زارع ادامه داد: با توجه به موارد گفته شده، در شرایط فعلی تنها دو مسیر پیش روی ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی وجود دارد: مسیر اول این است که بدون توجه به وضعیت موجود ستاد، فعالیت ها ادامه یابد؛ انتخاب این مسیر به معنای تاکید بر توقف ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی است، چرا که انتظار تحقق اقتصاد مقاومتی از ستاد فعلی، انتظاری غیرممکن است.

وی افزود: مسیر دوم اما تحوّل در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و احیای آن با توجه به تجربیات حاصل شده طی ۳ سال گذشته است. ساختار و فرآیندهای ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید به گونه ای متحوّل شود که این نهاد، در راستای ماموریت اصلی خود یعنی انجام اقدامات فوق العاده و جهشی اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و در این زمینه، نقش آفرینی داشته باشد.

زارع در پایان گفت: از آنجا که وجود این نهاد کلیدی جهت پیشبرد و تحقق اقتصاد مقاومتی با چینش فعلی نهادیِ کشور ضروری است، انتخاب مسیر دوم پیشنهاد می شود. در این راستا، ۵ اقدام جهت اصلاح ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی باید در دستور کار قرار گیرد که عبارتند ازتصویب سالانه ۱۰ پروژه اولویت دار نه بیشتر، الان سالانه ۵۰ تا ۱۰۰ پروژه تعریف می شود که خب اقدامات معمولی دستگاه ها هم قاطی آن می شود؛اصلاح ساختار دبیرخانه، این دبیرخانه نباید داخل سازمان برنامه باشد و باید ذیل خود رئیس جمهور یا معاونش باشد؛ارتقاء جایگاه مصوبات، یعنی ستاد بتواند مصوبه بدهد که لازم الاجرا باشد؛اعطای اختیار تخصیص بودجه و استفاده از سازوکارهای تشویقی یعنی ستاد برای پروژه های اولویت دار بوده بدهد؛ و حذف ستادهای استانی، چون هیچ کارکردی نداشته است.

انتهای پیام/ پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.