۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۳۸۹۹۵ ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۸:۵۰ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

هند به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات کشاورزی، برای تامین نیاز بازارهای داخلی قصد دارد صادرات برنج را محدود کند، موضوعی که امنیت غذایی بسیاری از کشورهای واردکننده این محصول نظیر ایران را به صورت جدی تهدید خواهد کرد.

به گزارش مسیراقتصاد هند یکی از کشورهای بزرگ تولیدکننده محصولات کشاورزی در جهان است که به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی عمده نیاز خود را از طریق تولیدات داخلی تامین می کند. طبق اعلام وزارت کشاورزی هند تولیدکنندگان این کشور در سال جاری بیش از ۳۰۷ میلیون تن غلات تولید خواهند کرد.

غلات، نیشکر، چغندرقند و سبزیجات درصدر تولیدات کشاورزی هند قرار دارند که عمده این محصولات نیز در بازارهای داخلی به مصرف می رسد. کشاورزی در هند به صورت خرده مالکی انجام می گیرد به نحوی که طی سال های گذشته به دلیل شرایط اقتصادی نامناسب بسیاری از کشاورزان نسبت به عملکرد دولت اعتراضاتی داشتند.

حمایت از کشاورزان راهبرد دولت هند برای تامین امنیت غذایی

دولت هند از کشاورزان خود حمایت های مختلفی نظیر خرید تضمینی محصول، پرداخت یارانه مستقیم، یارانه بهره وری، پرداخت تسهیلات ارزان و استفاده از کمک های فنی مراکز دانشگاهی این کشور به عمل می آورد تا امنیت غذایی جمعیت ۱ میلیارد نفری خود را تامین کند.

با شروع جنگ روسیه و اوکراین و بروز مشکلاتی در بازار جهانی محصولات کشاورزی، بسیاری از کشورها درپی واردات اقلام کشاورزی از هندوستان بودند. به عنوان مثال با توجه به عدم عرضه گندم اوکراین در بازارهای جهانی بسیاری از کشورهای آفریقایی به دنبال واردات این محصول استراتژیک از هند بودند.

اما دولت هند در یک اقدام کم سابقه علیرغم اعلام آمادگی اولیه جهت پوشش بخشی از کمبود عرضه گندم در بازارهای جهانی، تصمیم به ممنوعیت صادرات این محصول اساسی بخاطر تامین نیاز بازارهای داخلی گرفت، اقدامی که باعث به خطر افتادن وضعیت امنیت غذایی بسیاری از کشورهای واردکننده گندم شد.

تهدید امنیت غذایی جهان در صورت ممنوعیت صادرات برنج هند

در جدیدترین اقدام برخی از کارشناسان از احتمال قریب الوقوع ممنوعیت صادرات برنج توسط دولت هند برای مدیریت تقاضای داخلی خبر می دهند. به اعتقاد کارشناسان کاهش بارش ها در برخی از مناطق این کشور باعث کاهش میزان تولید برنج در این کشور شده است به همین منظور دولت در حال بررسی برای اعمال برخی از محدودیت های صادراتی برای این محصول استراتژیک است.

هند سالیانه بیش از ۱۰۵ میلیون تن برنج تولید می کند که حدود ۲۲ میلیون تن آن را به دیگر کشورها صادر می کند و حدود ۴۰ درصد از بازار جهانی برنج در اختیار این کشور قرار دارد.

طبق گفته برخی از کارشناسان هندی دولت این کشور قصد دارد برای کنترل قیمت بازارهای داخلی در مرحله اول اقدام به وضع محدودیت برای ۲۰ درصد از حجم صادراتی این کشور خواهد کرد. این در حالی است که در سال ۲۰۰۸ محدودیت های صادرات برنج هندی قیمت این محصول در بازارهای جهانی را با افزایش چشم گیری مواجه کرده است.

لزوم تغییر در مبادی واردات برنج ایران در جهت کاهش وابستگی به برنج هندی

بررسی وضعیت تامین برنج در ایران نشان می دهد دولت برای تامین نیاز مصرفی کشور هرساله حدود ۱ میلیون تن برنج وارد می کند که بیش از ۸۰ درصد آن از طریق هند تامین می شود. طی سال های اخیر به دلیل مشکلات ناشی از خشکسالی و کاهش تولید وضعیت بازار برنج ایران وضعیت مناسبی ندارد و قیمت این محصول در بازارهای داخلی به بیش از ۱۰۰ هزارتومان رسیده است.

بررسی مبادی واردات برنج ایران طی سال های اخیر نشان می دهد عمده برنج کشور از طریق کشورهای هند و تایلند تامین می شود:

به همین منظور در صورت ایجاد محدودیت برای واردات برنج از هند، ایران با مشکلات جدی در زمینه مدیریت بازار برنج مواجه خواهد شد. طبق بند ۶ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی دولت باید در زمینه واردات محصولات اساسی کشاورزی مبادی متنوعی داشته باشد تا در صورت بروز چنین محدودیت هایی با عدم تامین محصول مواجه نشود. در این راستا پیشنهاد می شود دولت هرچه سریعتر برای افزایش سهم برنج پاکستانی در واردات، برنامه ریزی لازم را بعمل آورد.

منابع:

واشنگتن پست

وزارت کشاورزی هند

انتهای پیام/ کشاورزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.