۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۴۹۷ ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۰ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

دولت چین در قالب طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» درصدد است تا از تولیدکنندگان «باتری های الکتریکی» حمایت های ویژه ای انجام دهد. در این راستا دولت به تولیدکنندگان باتری های الکتریکی یارانه پرداخت می کند تا مواد اولیه مورد نیاز خود را از این محل تأمین کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور چین برای توسعه اقتصادی خود برنامه ای با عنوان «ساخت چین ۲۰۲۵» در نظر گرفته است. در این برنامه کشور چین قصد دارد جایگاه تولیدکنندگان چینی را در زنجیره تولید محصولات صنعتی ارتقاء دهد و در عین حال روند مدرن سازی تأسیسات کارخانه ای خود را تسهیل نماید.

در حال حاضر تولیدکنندگان صنعتی کشور چین فناوری هایی که چندان سطح بالایی ندارند را به خوبی کسب نموده و از آن ها در فرآیندهای تولیدی خود استفاده می کنند.

تمرکز بر برندسازی در صنایع راهبردی در چین

 دولت چین در سند جامع «ساخت چین ۲۰۲۵» بر ۱۰ صنعت راهبردی تمرکز نموده است. هدف اصلی این برنامه، تبدیل نمودن چین به یک قدرت جهانی در این صنایع راهبردی است. یکی از اقداماتی که در این راستا در دستور کار قرار گرفته، تمرکز ویژه بر برندسازی در صنایع منتخب است. کاهش وابستگی به فناوری های خارجی، افزایش میزان داخلی سازی در تجهیزات پیشرفته و بهبود صادرات، از جمله اهداف در نظر گرفته شده توسط دولت چین در این زمینه است.

در این گزارش اقدامات چین به منظور حمایت از تولیدکنندگان «باتری های الکتریکی» در قالب برنامه ساخت چین ۲۰۲۵ بیان می شود.

یارانه دولت چین به تولیدکنندگان باتری های الکتریکی

دولت چین برای حمایت از صنعت راهبردی «باتری های الکتریکی» اقدامات مؤثری انجام داده است. در واقع دولت این کشور در قالب برنامه «ساخت چین ۲۰۲۵» به تولیدکنندگان باتری های الکتریکی یارانه پرداخت می کند تا مواد اولیه مورد نیاز خود را از این محل تأمین کنند. این اقدام با هدف نفوذ تولیدکنندگان این بخش در بازارهای جهانی «باتری های الکتریکی» صورت گرفته است.

در این راستا، دولت چین در سال ۲۰۱۶، ۵۱ دستور العمل پیشنهادی را برای ارائه یارانه به تولیدکنندگان باتری با ظرفیت تولید بیش از ۸ گیگا وات ساعت صادر کرد. تولید فناوری های خاص در صنعت «باتری های الکتریکی» در دستور کار چینی ها است. این کشور بیشترین حمایت های مالی خود را در اختیار تولیدکنندگانی که بیش از ۵۰ درصد قطعات باتری را تولید می کنند، قرار می دهد.

ایجاد کانال مالی با روش پروژه های کتابخانه ای برای حمایت از صنایع راهبردی

دولت چین به دنبال ایجاد کانال مالی جدیدی در قالب طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» است تا با استفاده از آن سرمایه گذاری در صنایع راهبردی همچون باتری های الکتریکی را افزایش دهد.

برای این منظور دولت این کشور قصد دارد یک کانال مالی با عنوان «پروژه های کتابخانه ای» ایجاد نماید. چینی ها ، ۵۴ مورد از این نهادها را راه اندازی نموده اند تا از طرح های صنعتی حمایت مالی نمایند. این حمایت های مالی در سه دسته کلی صورت می گیرند، که عبارتند از:

  • سرمایه گذاری در پروژه های بزرگ بازسازی تکنولوژیکی
  • سرمایه گذاری در پروژه های زیربنایی نسل آینده
  • سرمایه گذاری در پروژه های صنعتی

لازم به ذکر است، ۵۵ پروژه از طریق این روش تأمین مالی می شوند. همچنین ۵۶ پروژه علاوه بر حمایت های مالی، از حمایت های دیپلماتیک نیز برخوردار می شوند.

منبع: سند سیاستی حمایت دولت چین از صنایع راهبردی در قالب طرح «ساخت چین ۲۰۲۵»؛ تهیه شده توسط اتاق بازرگانی آمریکا yon.ir/1ogMi

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.