۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۹۴۴۱ ۰۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴ دسته: مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

دولت نیوزلند به منظور کنترل قیمت مسکن و خانه دار شدن اقشار ضعیف جامعه و بالاخص خانه اولی‌ها، پروژه ساخت ۱۰۰ هزار واحد مسکونی مقرون به صرفه را در طی ۱۰ سال کلید زده است. در این طرح برای جلوگیری از سوداگری و انحراف منابع، شروطی همچون خانه دار نبودن، داشتن اقامت نیوزلند و الزام به سکونت در خانه خریداری شده به میزان دست کم سه سال، برای متقاضیان در نظر گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت نیوزلند برنامه ای با نام کیوی بیلد  (KiwiBuild) را در دستور کار قرار داده است و بر اساس آن قرار است به طور گسترده برای خانوارهای کم درآمد این کشور خانه مسکونی احداث شود.

برنامه‌ریزی دولت نیوزلند برای ساخت ۱۰۰ هزار مسکن ارزان

بر اساس بررسی‌های بین‌المللی، قیمت خانه‌های نیوزلند در بین کشورهای جهان جزو گران‌ترین و غیر قابل دسترس‌ترین ها قرار دارد و اوکلند رتبه هفتم را در بین گران‌ترین شهرها برای خرید خانه به خود اختصاص داده است.

در سال ۲۰۱۸، دولت فروش خانه‌های نوساز نیوزلند را به خریداران خارجی و غیر نیوزلندی ممنوع کرد و در ادامه برای بهبود وضعیت قیمت‌ها طرح KiwiBuild را راه‌اندازی کرد.

این طرح به‌منظور عرضه خانه‌های با کیفیت و البته مقرون به صرفه برای نیوزلندی‌ها مورد توجه قرار گرفته است.
شرایط خرید این واحدها به قرار زیر است:

  • متقاضیان خانه اولی‌ باشند.
  • درآمد متقاضی کمتر از ۱۲۰ هزار دلار باشد یا جمع درآمد خریداران بیش از ۱۸۰ هزار دلار نباشد.
  • شهروند نیوزیلند بوده یا اقامت دائم داشته باشند.
  • این خانه به عنوان مسکن اصلی معرفی گردد و قصد سکونت به مدت حداقل سه سال در آن را داشته باشند.

ساخت ۱۰۰ هزار خانه مسکونی در ۱۰ سال

پروژه KiwiBuild با هدف ساخت ۱۰۰ هزار خانه مقرون به صرفه در ۱۰ سال ارائه شد که ساخت ۱۰۰۰ مسکن از آن برای سال اول برنامه‌ریزی شده است.

با توجه به جمعیت ۴.۴ میلیون نفری این کشور و میانگین ۱.۵ میلیون خانوار، این میزان ساخت و ساز برای افزایش عرضه و کاهش تقاضا بسیار راهبردی به نظر می‌رسد.

با اینحال به تازگی دولت نیوزلند اذعان کرده است که ساخت هزار خانه مقرون‌ به‌ صرفه، که قرار بود در سال اول این طرح اجرایی شود، محقق نخواهد شد و در حال حاضر تنها ۷۰۰ خانه برای سال اول برنامه ریزی شده است.

سازندگان سود بالا را به رفاه مردم ترجیح می‌دهند

آمارهای بخش مسکن نشان می دهند از ماه ژوئیه تاکنون تنها ۴۷ خانه تکمیل شده و وزیر مسکن درباره کند جلو رفتن پروژه گفته است: دولت تا ماه ژوئن ۲۰۱۹ به هدف خود یعنی ساخت ۱۰۰۰ خانه دست نخواهد یافت و این موضوع موفقیت پروژه را به خطر می‌اندازد.

تیووفورد وزیر مسکن نیوزلند درباره علت این تأخیر گفته است، زمانی که سازندگان و توسعه‌دهندگان خصوصی، به دلیل سود بالای ساخت خانه‌های لوکس، در ساخت و سازهای بزرگ و گران‌بها متمرکز شده‌اند، جذب آن‌ها برای ساختِ خانه‌های کوچک متراژ و مقرون به صرفه بسیار دشوار است.

عدم جاه‌طلبی دولت نیوزلند در ساخت خانه‌های مقرون به صرفه

اقتصاددانان نیوزلند نیز با انجام این طرح موافق هستند. آن‌ها معتقدند علی‌رغم ضروری بودن حل مشکل تأمین مسکن برای افراد کم‌درآمد و با توجه به اینکه این بازار برای اقشار ضعیف مناسب نیست، به نظر می‌رسد که در مواجهه با فقدان شدید مسکن ارزان‌قیمت، دولت «جاه‌طلبی» لازم را ندارد.

آلن برتاو، یکی از محققان برنامه‌ریزی شهری سابق بانک جهانی گفت: هزینه زندگی مناسب از جمله تهیه غذا، کالاها و خدمات ضروری، در نیوزلند نسبتاً پایین است و در یک بررسی که اخیرا انجام شده، از این نظر در مقام دهم جهان و بالاتر از استرالیا قرار دارد؛ اما با اینحال بازار مسکن این کشور در بحران قرار گرفته است و در این راستا دولت تلاش‌هایی را برای انتخاب بهترین روش‌های جهان به منظور بهبود قیمت مسکن انجام می‌دهد.

در اوکلند و کوئینزلند، دو شهر گران‌قیمت نیوزیلند، خانه‌های مقرون به صرفه به قیمت‌های ۵۰۰ هزار دلار برای خانه یک‌خوابه، ۶۰۰ هزار دلار برای دوخوابه و ۶۵۰ هزار دلار برای سه اتاق خواب یا بیشتر عرضه می‌شود. اما کارشناسان معتقدند قیمت این خانه‌ها باید از این مقادیر نیز کمتر شده تا مشکلی برای خانه اولی ها به وجود نیاید.

منبع:

روزنامه گاردین

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.