۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۷۲۳۵ ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۶ دسته: انرژی، پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی
۰

عسکری مدیر بازار برق بورس انرژی، همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی را محلی برای هم اندیشی صاحب نظران، نخبگان و متخصصین در حوزه اقتصاد مقاومتی دانست. پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی با موضوع «انرژی؛ پیشران اقتصاد ایران» بهمن ماه سال جاری برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد  شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور و در ادامه‌ی برگزاری چهار همایش اقتصاد مقاومتی، «پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی» را با موضوع «انرژی، پیشران اقتصاد ایران» در بهمن ماه سال جاری برگزار می نماید.

این همایش معتبرترین رویداد اقتصاد مقاومتی در سطح کشور است که سالانه برگزار می شود و در آن به بررسی و پایش مهمترین مسائل مرتبط با اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی اقتصادی کشور پرداخته خواهد شد.

در همین راستا، گفتگویی با محمدحسین عسکری مدیر عملیات بازار برق بورس انرژی انجام شده که در ادامه آمده است.

همایش سالانه اقتصاد مقاومتی محلی برای هم‌اندیشی نخبگان

سوال: شبکه تحلیلگران اقتصاد مقاومتی هر سال در پایان بهمن ماه هم زمان با سالروز ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، همایش سالانه ای را به منظور رصد و پایش اقتصاد مقاومتی در کشور، تقویت پایه های علمی و پژوهشی اقتصاد مقاومتی و ارائه پیشنهادهای عملیاتی برای تحقق اقتصاد مقاومتی برگزار می کند. به نظر شما این همایش های سالانه تا چه میزان می تواند به پیشرفت اقتصاد کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی کمک کند؟

پاسخ: همایش های سالانه اقتصاد مقاومتی محلی برای هم اندیشی همه صاحب نظران و افراد متخصص و نخبه در زمینه اقتصاد مقاومتی است. این همایش ها فرصتی برای مرور سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و طرح نظرات و پیشنهادهای مختلف در این زمینه است. در صورتی که محققان و پژوهشگران پیشنهاد خاصی در زمینه اقتصاد مقاومتی داشته باشند، می توانند پیشنهاد خود را در معرض نقد و دریافت نظرات داوران قرار دهند تا پیشنهاد آنها کامل تر شود. ضمنا افرادی که در این حوزه کار کرده اند، شناسایی شده و مورد تقدیر قرار می گیرند و سایر محققین نیز انگیزه پیدا می کنند تا طرح های خود را ارائه دهند.

به علاوه، طرح های پیشنهادی در بعضی از موضوعات را می توان در موضوعات دیگر نیز به کار گرفت. به عنوان مثال، اگر در حوزه نفت و گاز الگویی پیشنهاد شود، ممکن است همین الگو را بتوان با یک سری از تغییرات، در حوزه برق، آب و یا سایر حوزه های اقتصادی کشور به کار گرفت.

جایگاه ویژه انرژی در سیاست های اقتصاد مقاومتی

سوال: امسال پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی در زمینه انرژی و با عنوان انرژی، پیشران اقتصاد ایران برگزار خواهد شد. به نظر شما بخش انرژی چه جایگاهی در سیاست های اقتصاد مقاومتی و پیشرفت اقتصاد کشور دارد و چگونه می تواند پیشران اقتصاد کشور باشد؟

پاسخ: باید به دست اندرکاران همایش به خاطر حسن انتخاب موضوع تبریک گفت؛ چرا که انرژی مزیت اصلی کشور ما است. ایران بزرگ ترین منابع هیدروکربوری دنیا را در اختیار دارد و در مجموع ذخایر نفت و گاز در رتبه اول قرار دارد. در انرژی برق نیز اولین کشور از نظر ظرفیت نصب شده در منطقه هستیم و در سطح جهان نیز دارای جایگاه مناسبی هستیم.

با توجه به نقش مهمی که انرژی در کل اقتصاد کشور دارد، در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری جایگاه ویژه ای دارد که به عنوان مثال، می توان به مباحثی همچون متنوع سازی روش های فروش، صادرات گاز و برق، عدم خام فروشی، ایجاد زنجیره ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر اشاره کرد.

اگر بتوانیم در حوزه اقتصاد انرژی تحولی در کشور به وجود آوریم، می تواند در سایر بخش های کشور نیز موثر باشد؛ چرا که ما یکی از صادرکنندگان بالقوه انرژی در جهان هستیم و از طرف دیگر، تمام صنایع برای ادامه فعالیت خود به انرژی نیاز دارند.

متاسفانه ایران از نظر شدت انرژی و مصرف انرژی، آمار قابل قبولی در دنیا ندارد و همواره شدت انرژی بالایی داشته است. اگر بتوانیم در حوزه انرژی، چه در بخش صادرات و چه در بخش مصرف و بهینه سازی مصرف انرژی، تغییر و تحولی ایجاد کنیم، حرکت بسیار بزرگی در کل اقتصاد کشور به وجود خواهد آمد.

ساختار اداره انرژی، مهم ترین محور همایش

سوال: موضوعات و محور های همایش امسال تا چه میزان دست بر روی نقاط پر اهمیت و استراتژیک حوزه انرژی گذاشته است؟ کدام یک از موضوعات و محورهای همایش نسبت به سایر محورها دارای اولویت و اهمیت ویژه است؟

پاسخ: محورهای همایش، مسائل اصلی بخش انرژی کشور را در بر گرفته است. این محورها شامل مسائل کلیدی و مبتلا به کشور است که می توان درباره آن بحث کرد و طرح و ایده ارائه داد. این محورها آن قدر عمومی و کلی انتخاب شده اند که می توان آنها را به همه بخش های مختلف انرژی و اقتصاد انرژی تعمیم داد.

به نظر بنده، ساختار اداره انرژی نسبت به سایر محورهای همایش از اهمیت بیشتری برخوردار است؛ چرا که بعضی از مشکلات حوزه انرژی کشور، مشکلات ساختاری است.

اگر مشکلات ساختاری حل شود و امکان مشارکت بیشتر بخش خصوصی در اداره انرژی کشور فراهم شود و پالایشگاه ها، نیروگاه ها و پتروشیمی ها خصوصی شوند، مشکلات دیگر از جمله زنجیره ارزش و صادرات حل خواهد شد. اگر امکان صادرات توسط شرکت های بخش خصوصی، چه در حوزه برق و چه در حوزه نفت و گاز وجود داشته باشد، این شرکت ها به دنبال روش های متنوع تری برای فروش خواهند رفت و با هم رقابت خواهند کرد و در نتیجه، امکان پویایی بیشتری را برای کل اقتصاد به وجود می آورند. بخش خصوصی شاید خیلی راحت تر و بهتر از بخش دولتی بتواند به اصلاح ساختار قیمت های انرژی از جمله تعرفه ها کمک کند.

علاوه بر این، بسیاری از ریسک های دولت در فروش و عدم وصول پول صادرات برق یا سایر محصولات از طریق تغییر ساختار قابل حل خواهد بود.

قیمت غیر واقعی، مهم ترین چالش اقتصاد برق

سوال: مهم ترین مشکلات و چالش های کشور در حوزه اقتصاد برق چیست؟

پاسخ: مشکل اصلی در بخش اقتصاد برق این است که برق به قیمت واقعی به دست مصرف کننده نمی رسد و سوبسیدهای پرداخت شده در محل درستی مصرف نمی شود. در نتیجه، نیروگاه هایی که خصوصی شده اند، نمی توانند وجوه ناشی از فروش برق خود را دریافت کنند و توانایی توسعه فعالیت، احداث نیروگاه های جدید و افزایش بهره وری را نخواهند داشت. این عوامل به مرور زمان، سبب ایجاد مشکل در سمت عرضه برق و کاهش تولید برق می شود که نمونه آن را در خاموشی های تابستان امسال شاهد بودیم.

مشکل دیگر در بخش اقتصاد برق، تلفات برق است. با وجود این که در چند سال اخیر زحمات زیادی در این زمینه کشیده شده و تلفات برق به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا کرده است، ولی همچنان سهم تلفات در حوزه برق بسیار بالا است. متاسفانه ارزان بودن برق در ایران سبب کاهش بهره وری در حوزه برق شده است.

اگر در سال های گذشته، ساختار اداره برق به سمت خصوصی سازی کامل و کاهش تصدی گری دولت پیش می رفت، این مشکلات به مرور زمان حل شده بود. در حال حاضر، وزارت نیرو یکی از بزرگ ترین بدهکاران دولتی است و در وصول مطالبات خود با مشکل روبرو است. از طرف دیگر، نیروگاه های خصوصی در مضیقه هستند و منابع کافی برای توسعه طرح های تولید، انتقال و توزیع وجود ندارد.

پینوشت:

اخبار و اطلاعات پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی از طریق سایت همایش قابل دسترسی است.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.