۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۷۸۴ ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در سال های اخیر به دلیل فضای ژئوپولیتیکی حاکم بر جهان، کشورهای متعددی اقدام به حذف دلار از اقتصاد و تبادلات مالی خود کرده اند. هر کشوری دلیل خاص خود برای کاهش وابستگی به دلار را دارد که از آن جمله می توان به کاهش هزینه های مبادلات، مقابله با اقدامات آمریکا و توسعه ابزارهای پرداختی جدید اشاره کرد. در این میان ۵ کشور چین، هند، ترکیه، ایران و روسیه بیشترین اقدامات را در راستای حذف دلار از مبادلات خود در دستور کار قرار داده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد سال میلادی گذشته پر از اتفاقاتی بود که ناگزیر فضای ژئوپولیتک را به دو اردوگاه تقسیم می کند؛ یک سمت کسانی که هنوز از پول آمریکا به عنوان یک ابزار مالی جهانی استفاده می کنند و در سمت دیگر کسانی که به دلار پشت کرده اند.

تنش های جهانی ناشی از تحریم های اقتصادی و مناقشات تجاری که به وسیله آمریکا ایجاد شده است، کشورهای دیگر را مجبور کرده است که به سیستم های پرداخت جایگزین که تحت تأثیر دلار آمریکا نیستند، روی آورند.

حرکت ۵ کشور بزرگ جهان به سمت حذف دلار از مبادلات

نگاه عمیق به پدیده دلارزدایی که اکنون در جهان در حال انجام است، نشان می دهد که کشورها گام های متعددی را برای از بین بردن وابستگی خود به دلار برداشته اند که البته هر کشوری نیز هدف ویژه خود را برای دوری از دلار مدنظر دارد.

به طور خاص ۵ کشور چین، هند، ترکیه، ایران و روسیه در طول سال های اخیر بیشترین اقدامات را در راستای حذف دلار از مبادلات خود در دستور کار قرار داده اند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

چین شاگرد اول کاهش وابستگی به دلار

یکی از این کشورها چین است. این کشور درگیری مداوم تجاری با آمریکا دارد و همچنین هزینه ناشی از تحریم های آمریکا علیه بزرگترین شرکای تجاری خود را نیز متحمل شده است. به همین دلیل چین گام هایی را برای کاهش وابستگی به دلار برداشته است.

در این جنگ نرم، دولت چین هیچگونه اطلاعیه آشکاری را در مورد حذف دلار صادر نکرده است. با این حال این کشور به طور مرتب سهم خود از اوراق خزانه داری دلاری آمریکا را کاهش داده است. علاوه براین چین به جای آن که سریعاً دلار آمریکا را از معاملات خود کنار بگذارد، سعی کرده است پول خود یعنی یوآن را در کنار سایر ارزهای سبد SDR صندوق بین المللی پول بین المللی کند.

چین اخیراً چندین قدم برای تقویت یوآن برداشته است که از جمله آن ها می توان به جمع آوری ذخایر طلایی، راه اندازی بازار قراردادهای آتی یوآنی و استفاده از یوآن در تجارت با شرکای بین المللی اشاره کرد. چین همچنین از پیمان های پولی برای بین المللی کردن یوآن استفاده می کند.

هند به دنبال کاهش آثار ژئوپولیتیکی دلار بر مبادلات خود

کشور دیگری که در زمینه حذف دلار فعالیت می کند هند است که ششمین اقتصاد بزرگ جهان را دارد. هند یکی از بزرگترین واردکنندگان کالا است که به طور مستقیم تحت تأثیر آثار درگیری های ژئوپولیتیکی جهانی قرار دارد. این کشور به طور قابل توجهی تحت تأثیر آثار اعمال تحریم ها علیه شرکای تجاری خود قرار گرفته است.

هند به دلیل تحریم های آمریکا علیه روسیه برای پرداخت هزینه خرید سامانه های هوایی اس-۴۰۰ از ارزهای ملی استفاده کرده است. این کشور همچنین مجبور شده است به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران، برای خرید نفت این کشور دلار را کنار بگذارد. این کشور اخیراً پیمان پولی دوجانبه با امارات متحده عربی منعقد نموده است تا به جای دلار با ارزهای ملی خود تجارت نمایند.

سیاست جدید ترکیه برای حذف دلار از تجارت با شرکای تجاری خود

رجیب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در سال گذشته میلادی اعلام کرده است که قصد دارد از طریق یک سیاست جدید برای تجارت غیردلاری با شرکای بین المللی خود، به انحصار دلار آمریکا پایان دهد. این کشور اعلام کرده است که برای تجارت غیردلاری با روسیه، چین و اوکراین آماده است.

ترکیه با ایران نیز جهت تجارت با ارزهای ملی بحث کرده است. روابط این کشور با آمریکا بعد از کودتای نظامی اخیر رو به تیرگی رفته است. علاوه براین ترکیه در نظر دارد برای ثبات ارزش پول خود، دلار را از اقتصادش حذف کند.

دوری از دلار راهکار ایران برای مصون ماندن از تحریم های آمریکا

خروج ترامپ از برجام بار دیگر ایران را با مشکلات گسترده تحریم دلاری مواجه نموده است. این کشور غنی از نفت بار دیگر دچار تحریم های آمریکا شده است و آمریکا هرگونه مبادله با این کشور را ممنوع و منوط به تنبیه کرده است.

تحریم های آمریکا علیه ایران، این کشور را به سمت فروش غیردلاری نفت خود سوق داده است. ایران با کشورهای خریدار نفت خود برنامه هایی برای مبادلات به وسیله ارزهای ملی را در دست اجرا دارد.

از بین بردن دارایی های دلاری پاسخ روسیه به تحریم های آمریکا

ولادیمیر پوتین گفته است که آمریکا با تضعیف دلار خود اشتباه استراتژیک عظیمی را مرتکب شده است. همچنین وزیر اقتصاد این کشور گفته است که روسیه باید دارایی های دلاری خود را به دارایی های امن تری از قبیل روبل، یورو و فلزات گرانبها تبدیل کند.

این کشور به دلیل تحریم های آمریکا علیه خود چندین بار دچار نوسانات ارزی شدید شده است. روسیه بعد از تهدید آمریکا مبنی بر قطع دسترسی به سیستم پرداخت های بین المللی، اقدام به راه اندازی سیستم جایگزین سوئیفت نموده است.

روسیه تاکنون توانسته است بخشی از مبادلات خود را بدون دلار و از طریق پیمان های پولی با چین، هند و ایران انجام دهد. این کشور اخیراً پیشنهاد استفاده از یورو در تجارت با اروپا را داده است. روسیه اوراق قرضه دلاری خود را به فروش رسانده و میزان زیادی طلا ذخیره کرده است.

منبع: راشاتودی yon.ir/v93Ek

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.