۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۶۴۹ ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

نظام پرداخت جهانی در حال حاضر به دلیل حضور بانک های واسطه ای متعدد در فرآیند پرداخت، هزینه های فراوانی را به کاربران خود تحمیل می کند. علاوه بر این، در نظام فعلی سرعت پرداخت ها نیز بسیار پایین است. ظهور فناوری بلاک چین این امکان را ایجاد کرده است که پرداخت های بین المللی به طور مستقیم و با هزینه بسیار پایین انجام شود. فناوری بلاک چین طیفی از راهکارها را ارائه می کند که می تواند سیستم های پرداختی جایگزین سیستم سوئیفت را در میان کاربران توسعه دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در شیوه پرداخت بین المللی کنونی، پرداخت ها با هزینه بالایی انجام می شود و در کنار این مسأله سرعت پرداخت ها نیز بسیار پایین است. گاهاً پرداخت ها در پیچ و خم مبادلات بین المللی و امور کاغذی هرگز به مقصد نمی رسند.

حیات بیت کوین نشان دهنده موفقیت فناری بلاک چین

اما همه این مشکلات و پیچیدگی ها ممکن است به زودی تغییر کند. از زمانی که بیت کوین با شعار تسهیل و تسریع معاملات ایجاد شد، با تردیدهایی مواجه بوده است. اما اکنون شاهد هستیم که این ارز دیجیتالی با موفقیت به حیات خود ادامه می دهد.

اما شاید مهمتر از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی هم قطار آن، فناوری بلاک چین است که بستر اصلی این ارزها را تشکیل می دهد. فناوری بلاک چین مزایای دیگری در زمینه پرداخت های مالی دارد.

هزینه های متعدد مشکل بزرگ سیستم های پرداخت کنونی

بیشتر پرداخت های بین المللی از طریق روابط بانکی و به درخواست مشتریان صورت گرفته است. این پرداخت ها از سیستم سوئیفت رد می شوند و به علت درگیری واسطه های متعدد در انتقال ارزشیِ مربوط به پرداخت ها، هزینه های هر کدام باید پرداخت شود. گاهاً این هزینه ها به بیش از ۱۰ درصد ارزش مبلغ پرداختی نیز می رسد.

سیستم بانکداری بین المللی کنونی که مبتنی بر روابط کارگزاری و حضور بانک های واسطه ای متعدد است، مزایایی از قبیل جامعیت را دارد. این سیستم درآمدهای خوبی را برای بانک ها به وجود آورده است اما بدون شک این سیستم مشکلاتی را برای کاربران خود ایجاد کرده است.

تعدد بانک های واسطه ای دلیل افزایش هزینه

کاربران این شبکه پرداختی بین المللی از سه مشکل رنج می برند. اول؛ قیمت ها و نرخ های ارز خارجی تا زمانی که وجوه در حساب ها قرار نگرفته اند، نهایی نمی شوند که این خود ریسکی بزرگی برای معامله کنندگان ایجاد می کند. دوم؛ نیاز به تکیه بر چندین بانک برای انجام انتقالات باعث عدم اطمینان در مورد زمانبندی، دقت و وضعیت انتقال می شود. سوم؛ هر دو گیرنده و فرستنده وجه باید در محلی که زندگی می کنند، یک حساب بانکی فعال داشته باشند که به دشواری استفاده از این روش افزوده است.

یک تحقیق در سال ۲۰۱۵ نشان داده است که به طور متوسط پرداخت های بین المللی جهت انجام به ۳ تا ۵ روز کاری زمان نیاز دارند تا از مسیر شبکه پرداخت هایی مانند اتاق های تسویه خودکار عبور کنند. هزینه های پرداخت ها نیز که شامل هزینه های بانک های داخلی، بانک های واسطه ای و هزینه ارزهای خارجی است نیز به طور معمول ۲ الی ۳ درصد است، اما می تواند تا ۱۰ درصد نیز افزایش یابد؛ درحالی که حتی حجم و مقادیر پرداخت ها ممکن است کم باشد.

بلاک چین چگونه هزینه تبادلات بین‌المللی را کاهش می‌دهد؟

شکل گیری فناوری بلاک چین این امکان را فراهم کرده است که بانکداری بین المللی از مشکلات گفته شده خلاصی یابد. همچنین این فناوری به دلیل ماهیت توزیع شده ای که دارد، این امکان را فراهم می کند که سیستم های پرداخت بین المللیِ غیرمتمرکز ایجاد شوند.

راه حل های پیش روی کشورها جهت ایجاد سیستم های پرداخت بین المللی می تواند طیفی از راهکارهای بلاک چینی را شامل شود. یکی از راه حل ها می تواند استفاده از ارزهای دیجیتالی برای انجام دو به دو پرداخت ها باشد. این ارزها از وابستگی به بانک های کارگزار و واسط خلاصی یافته اند.

راهکار دیگر استفاده از مدل ارز دیجیتالی متعلق به بانک مرکزی است. در این مدل بانک مرکزی اختیارِ انتشار و کنترل ارز دیجیتالی را دارد.

شبکه بانکداری قدیمی و واسطه ای در حال تغییر است و کاربران به سمت بدیل های آن در حال حرکت هستند. سیستم سوئیفت نیز در همین زمینه جهت تطبیق خود با نیاز های جامعه بین المللی، اقدام به راه اندازی یک سیستم ابتکاری جدید نموده است. اما با این حال همچنان کاربران به دنبال تمرکززدایی از شبکه هستند تا نقش حاکمیتی یک نهاد خاص را از بین ببرند.

منبع: کلیرینگ هوس yon.ir/df0K3

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.