۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۵۶۷۱۷ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۰ دسته: بازار مالی
۰

دولت آمریکا در ابتدای ماه جاری میلادی با طرح شکایت علیه صرافی‌های بزرگ رمزارزها و ارزهای دیجیتال مطرح، ضربه بزرگی به سرمایه‌گذاران در این بازار وارد کرد. هدف آمریکا از طرح این شکایت، تسلط بر جریان مالی و جلوگیری از خروج سرمایه است. این کشور قصد دارد ضمن محدود کردن امکان مبادله دارایی‌های دیجیتال با دلار، دسترسی صرافی‌ها به رمزارزهای سرمایه‌گذاران آمریکایی را محدود نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد در ابتدای ماه جاری میلادی بازار رمزارزها با یک شوک بزرگ از سوی دولت آمریکا مواجه شد؛ به طوریکه ارزش برابری اغلب رمزارزها در مقایسه با دلار با افت شدیدی همراه شد. تلاش دولت آمریکا در جهت قاعده مند کردن ورود سرمایه‌گذاران آمریکایی به بازار رمزارزها در صرافی‌های مطرح جهان و در ادامه بیانیه کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور علیه برخی از رمزارزها به همراه نام بردن از چند رمزارز مطرح جهانی، از مهمترین دلایل این ضربه بزرگ به خریداران ارزهای دیجیتال بود.

ضربه بزرگ دولت آمریکا به بازار رمزارزها

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا در بیانیه خود از سه رمزارز کاردانو، پولیگان و سوالانا نام برد و موجب کاهش حدود ۲۵ درصدی ارزش برابری این رمزارزها در مقابل دلار شد. دیگر ارزهای دیجیتال نیز از کاهش ارزش در امان نماندند و اغلب آن‌ها با کاهش بیش از ۱۰ درصدی مواجه شدند. بیت کوین و اتریوم که بیشترین ارزش را در بازار جهانی رمزارزها به خود اختصاص داده‌اند نیز در عرض یک روز به ترتیب ۳ و ۶ درصد در مقابل دلار آمریکا تضعیف شدند.

بسیاری از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در آمریکا نیز درپی این اخبار دارایی‌های خود در بازار رمزارزها را به فروش رساندند و از این بازار خارج شدند که موجب تشدید کاهش قیمت‌ها در این بازار شد.

رمزارزها باید در قالب قوانین آمریکا فعالیت کنند

کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به طور خاص از صرافی بایننس به عنوان بزرگترین مرجع خرید و فروش رمزارز در جهان و موسس و مدیرعامل آن، تحت عناوینی همچون «گمراه کردن سرمایه‌گذاران و ناظران» و «شکستن قوانین بازار سهام و اوراق بهادار در آمریکا» طرح شکایت کرده است و انتظار میرود در صورت عدم توافق دوجانبه، در آینده نزدیک شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا از صرافی بایننس و دیگر صرافی‌های بزرگ جهانی وارد مراحل قضایی شود.

در حال حاضر بیت کوین به عنوان یک دارایی در آمریکا به ثبت رسیده است اما فعالیت اغلب رمزارزها به شکل قانونی ثبت نشده و مقامات دولت آمریکا و به طور خاص کمیسیون بورس و اوراق بهادار این کشور میتواند علیه فعالیت آن‌ها بدون ثبت رسمی اعلام جرم نماید. این شرایط سرمایه‌گذاری در آمریکا برای خرید رمزارزها را با ابهامات فراوانی همراه کرده است. مقامات دولت آمریکا تاکید کرده‌اند بازار رمزارزها باید با قوانین داخلی آمریکا تطابق کامل داشته باشد.

اقدام دولت آمریکا برای جلوگیری از «خروج سرمایه» در بستر مبادله «رمزارزها»

بر اساس نظر کارشناسان، مهمترین دغدغه دولت آمریکا از ورود به طرح شکایت علیه صرافی‌های بزرگ رمزارزها، جلوگیری از خروج سرمایه مردم آمریکا در بستر مبادله ارزهای دیجیتال است. به همین منظور به تازگی دولت آمریکا با صرافی بایننس درخصوص کیفیت دسترسی سرمایه‌گذاران آمریکایی به دارایی‌های خود در این صرافی و همچنین کیفیت دسترسی مقامات این صرافی به دارایی‌های سرمایه‌گذاران آمریکایی، به یک توافق ضمنی دست یافته است. بر اساس این توافق دسترسی مقامات بایننس به کیف پول رمزگذاری شده سرمایه‌گذاران آمریکایی محدود می‌شود تا به این ترتیب امکان قطع دسترسی مردم آمریکا به دارایی‌های خود در صرافی‌ها به حداقل برسد و امکان خروج سرمایه‌ها از آمریکا از بین برود.

دولت آمریکا در طرح شکایت خود خواستار ضبط اموال صرافی‌های بزرگ از جمله بایننس در خاک آمریکا شده است تا به این ترتیب تضمینی در دست داشته باشد که اگر این صرافی‌ها اقدام به ضبط دارایی‌های مردم آمریکا کردند، بتواند از این طریق از سرمایه‌گذاران آمریکایی حمایت کند. پیش از این گمانه‌زنی‌هایی درخصوص اعمال محدودیت برای تبدیل رمزارزها به دلار در صرافی‌های مطرح جهانی نیز مطرح شده بود که هدف آن نیز به عقیده کارشناسان اعمال سلطه کامل دولت آمریکا بر جریان گردش دلار و جلوگیری از رواج رمزارزها به عنوان وسیله مبادله است.

منابع:

بلومبرگ

کوین دسک

انتهای پیام/ اقتصاد بین‌الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.