۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۴۵۳ ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت
۰

چین سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی خود که CIPS نام دارد را به منظور تسهیل و توسعه استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی، راه اندازی نموده است. با این اقدام، چین سطح محافظت خود در برابر تحریم های آمریکا را ارتقا داده و با کنار گذاشتن سوئیفت از تبادلات خارجی، به نگرانی های ناشی از رصد مالی تبادلات خارجی توسط آمریکا پایان داده است.

به گزارش مسیر اقتصاد چین سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی خود که CIPS نام دارد را برای انجام پرداخت های بین المللی خود با ارز یوآن راه اندازی کرده است. این سیستم پرداخت چینی در حال حاضر معاملات یوآنی میان بانک هایی از نقاط مختلف جهان را انجام می دهد.

استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی

بانک مرکزی چین در سال ۲۰۰۹ سیاست ها و برنامه هایی برای تسهیل استفاده از یوآن در تجارت و سرمایه گذاری بین المللی و همچنین بین المللی شدن این ارز در دستور کار قرار داد. قبل از راه اندازی سیستم CIPS بسیاری از تسویه های فرامرزی یوآن به وسیله بانک های تسویه ای فراساحلی که در هنگ کنگ، سنگاپور، لندن و غیره مستقر بودند، انجام می شد.

بانک های فراساحلی به عنوان کانال های حیاتی اهمیّت دارند، زیرا سیستم پرداخت مستقیم و بین بانک های داخلی چین به طور مستقیم ارتباطی با شبکه های پرداخت بین المللی ندارند. همچنین در حالی که سیستم های تسویه دوجانبه از ۲۰۰۹ فعال بوده اند، اما ترتیبات تسویه ای چین در مبادلات بین المللی قبل از راه اندازی CIPS محدود بوده اند.

رفع بزرگترین مانع پرداخت های یوآنی با راه اندازی سیستم CIPS

تا قبل از راه اندازی CIPS، پرداخت و دریافت های چین که به یوآن انجام می شد به کندی و با هزینه های بالایی صورت می پذیرفت. همچنین سیستم های پرداختی داخلی چین نیز قابلیت انجام این کار و تطبیق با سیستم سوئیفت را نداشتند. لذا راه اندازی CIPS یکی از بزرگترین موانع استفاده از یوآن در پرداخت های بین المللی را برطرف کرد.

با راه اندازی CIPS یک شاهراه پرداخت جهانی برای مبادلات به وسیله یوآن ایجاد شد. بعدها بانک مرکزی چین به طور ضمنی ضعف موافقت نامه های دوجانبه را تصدیق و اعلام کرده است برای موفقیت در این زمینه ضروریست که زیرساخت هایی برای حمایت از توسعه تجارت به وسیله یوآن ایجاد شود.

چین به دنبال تنوع بخشی به ابزارهای پرداخت بین المللی

سیستم پرداخت CIPS طراحی شده است تا با فعال شدن شرکت هایی در خارج از چین، مبادلات یوآنی به طور مستقیم با طرفین چینی تسویه گردد. از آنجایی که از این طریق دسترسی به بانک های واسطه ای نیز افزایش می یابد، بنابراین تعداد مراحل پرداخت کاهش می یابد.

باید در نظر داشت که سیستم پرداخت بین المللی چین در کنار ملاحظات فنی ای که دارد، هدف سیاسی و استراتژیک رقابت با آمریکا را نیز دنبال می کند. در واقع چین در نظر دارد با راه اندازی سیستم CIPS، به گزینه های پرداخت بین المللی خود تنوع ببخشد.

سامانه CIPS مانع جاسوسی آمریکا از مبادلات مالی چین

چین همچنین در معرض تحریم های آمریکا قرار دارد. این کشور مشاهده کرده است که چگونه کشورهای ایران، روسیه، کره شمالی و دیگر کشورها تحت تأثیر تحریم ها قرار گرفته اند و به خطرات ناشی از قطع دسترسی به سیستم سوئیفت پی برده است.

چین آگاه شده است کشورهایی مثل ایران و روسیه علاقه مند به ایجاد یا تقویت سیستم های پرداختی بین المللی جایگزین هستند تا از مبادلات خارجی خود در مقابل تحریم ها محافظت کنند.

عملیاتی شدن CIPS علاوه بر اینکه باعث کاهش وابستگی چین به سوئیفت شده است، مزایای دیگری از قبیل حذف دلار در پرداخت های بین المللی و رفع نگرانی از بابت جاسوسی آمریکا را نیز درپی دارد. آمریکا سال هاست که به رصد تراکنش های بین المللی از طریق سیستم سوئیفت می پردازد و در صورتی که کشوری بتواند این سیستم را از پرداخت های بین المللی خود کنار بگذارد، از خطر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا نیز در امان خواهد بود.

منبع: دولت کانادا yon.ir/nAqV9

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.