۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۱۰۴ ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶ دسته: کشاورزی
۰

اردلان کاظمی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ضمن پایین دانستن قیمت ۱۶۰۰ تومانی گندم، گفت: این قیمت با هزینه‌های تولید متناسب نیست و عدم تعیین درست قیمت این محصول ضربه ای جدی به امنیت غذایی کشور وارد خواهد کرد. به گفته وی جایگزین شدن گندم با محصولات آب بر و قاچاق محصولات تولیدی به خارج از عواقب جبران ناپذیر عدم تعیین مناسب قیمت گندم است.

اردلان کاظمی عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در گفتگو با مسیر اقتصاد از لزوم افزایش قیمت خرید تضمینی گندم تا بیش از  ۱۸۰۰ تومان خبر داد.

این کارشناس کشاورزی با اشاره به افزایش هزینه های تولید و نیز وضعیت اقتصادی کشور گفت: قیمتی کمتر از ۱۸۰۰ تومان برای تولید این محصول توجیهی ندارد و کشاورزان را از تولید گندم منصرف خواهد کرد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز تصریح کرد: نظر رسمی شورای مرکزی خانه کشاورز نیز قیمت ۱۸۰۰ تا ۲ هزار تومان بود و این موضوع در گزارشات رسمی منتشر شده نیز موجود است.

تعیین نادرست قیمت گندم ضربه ای جدی به امنیت غذایی کشور

اردلان کاظمی با اشاره به اهمیت و جایگاه تولید گندم در تامین امنیت غذایی کشور اظهار داشت: گندم غذای اساسی کشور از طریق نان مصرفی مردم است و نباید با سهل انگاری دستاورد بزرگ خودکفایی در تولید این محصول را از دست بدهیم.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است در صورتی که دولت نسبت به خرید تضمینی و قیمت این محصول تعلل کرده و یا سهل انگاری داشته باشد به راحتی کشور از وضعیت خودکفایی درآمده و وابسته واردات خواهد شد.

این مقام مسئول گفت: ایران در شرایط سخت تحریم قرار دارد و تحت این شرایط هیچ منطقی قبول نمی کند که با تصمیمی اشتباه کشور به واردات گندم وابسته شود.

تولید محصولات آب‌بر جایگزین گندم ۱۶۰۰ تومانی

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز در ادامه نسبت به عواقب عدم تعیین صحیح قیمت گندم نیز گفت: تعیین ناصحیح قیمت گندم منجر به قاچاق این محصول به کشورهای همسایه می شود. خروج گندم از کشور  به دلیل تفاوت قیمت این محصول در دو سمت مرزهای ایران است و برای کشاورزان صرفه اقتصادی خواهد داشت.

وی ادامه داد: دولت نباید با اتخاذ چنین تصمیمات نادرستی نسبت به قیمت گندم شرایطی را مهیا کند که مجبور به صرف بودجه های کلان برای جلوگیری از قاچاق این محصول شود.

این مقام مسئول همچنین دیگر آسیب عدم افزایش مناسب قیمت گندم را کشت محصولات آب بر دانست و گفت: برخی کشاورزان دیگر رغبتی به تولید گندم ندارند و به دلیل صرفه های اقتصادی سراغ کشت گلرنگ و جو رفته اند.

مجلس به نفع مصالح کشاورزان تصمیم بگیرد

کاظمی در پایان با اشاره به نقش مجلس شورای اسلامی به عنوان نهاد ناظر بر اجرای قوانین نیز اظهار داشت: مجلس باید نواقص اجرای قانون خرید تضمینی را برطرف کند؛ به نحوی که قیمت این محصول در سال های آینده به صورت مناسب تعیین شود.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز همچنین تصریح کرد: استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نیز یکی از ابزارهای مجلس برای مواخذه دولت است اما روند استیضاح و یا هر اقدام دیگری در مجلس باید به نفع کشاورزان باشد.

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.