۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۶۰۱۱ ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

هفته گذشته گزارش سیاست های تجارت خارجی آمریکا در سازمان تجارت جهانی ارائه شد. در این نشست نماینده اتحادیه اروپا ضمن اعلام همراهی با آمریکا درخصوص ضرورت اصلاح ساختاری WTO، به شدت از محتوای گزارش ارائه شده انتقاد کرد. به عقیده نماینده اروپا، آمریکا در طول دهه های اخیر بزرگترین نقش را در شکل گیری نظام تجاری فعلی داشته است و به همان نسبت بیشترین نفع را برده است.

به گزارش مسیر اقتصاد هفته گذشته نشست دوره ای بررسی سیاست های تجارت خارجی آمریکا در سازمان تجارت جهانی برگزار شد.[۱]

در این نشست نمایندگان آمریکا گزارشی شامل اصول تجارت خارجی، تحولات اقتصادی آمریکا، اقدامات عملی در راستای بهبود شرایط تجارت خارجی و توافقات تجاری منعقد شده با دیگر کشورها، ارائه دادند.

در این گزارش تأکید شده است هدف سیاست های تجارت خارجی آمریکا تقویت امنیت ملی و اقتصاد داخلی است؛ ولی عملکرد ناموفق سازمان تجارت جهانی و ناتوانی آن در الزام کشورها به اجرای قوانین، مشکلاتی را برای تجارت خارجی این کشور ایجاد کرده است. در عین حال در این گزارش از مداخله WTO در امور داخلی کشورها، بیش از حدود اختیاراتی که برای آن تعیین شده است، انتقاد شده است.

اقدامات آمریکا پایان کار WTO را نزدیک کرده است

در این نشست پس از ارائه گزارش آمریکا، مارک ون هوکلن، نماینده اتحادیه اروپا به سخنرانی پرداخت و ضمن تأکید بر همراهی با آمریکا در زمینه ضرورت اصلاح ساختاری WTO، با بخش های زیادی از این گزارش مخالفت نمود.

نماینده اتحادیه اروپا ضمن انتقاد از رویکرد حمایت گرایی که در طول دو سال اخیر از سوی مقامات آمریکایی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: آمریکا نقشی اساسی در نظام تجارت جهانی دارد و روندی که این کشور در انتقاد از پایه های اساسی WTO و همچنین جلوگیری از اضافه شدن داور به نهاد رسیدگی به شکایات این سازمان در دستور کار قرار داده، به پایان کار آن منجر خواهد شد؛ که در نهایت برخلاف منافع تجاری اروپا و آمریکا خواهد بود.

به گفته وی درحال حاضر عملکرد دولت آمریکا مهمترین تهدیدی است که نظام چندجانبه گرایی در تجارت جهانی با محوریت WTO را تهدید می کند؛ درحالیکه این کشور در واقع بنیان گذار نظام فعلی محسوب می شود.

ساختار WTO در دهه های اخیر در خدمت اقتصاد آمریکا بوده است

نماینده اتحادیه اروپا با بیان اینکه آمریکا کشوری است که از ابتدای شکل گیری توافق GATT بیشترین نقش را در تنظیم قواعد پیچیده تجارت جهانی داشته است، گفت: این قواعد در طول دهه های اخیر روند توسعه اقتصادی کشورها را تعیین کرده است و این مسئله گستردگی اثر آمریکا در روند اقتصاد جهان را نشان می دهد.

این درحالیست که در گزارش آمریکا آمده است: «شرایط تجارت جهانی در طول دهه های اخیر برخلاف منافع داخلی آمریکا عمل کرده است.»

نماینده اتحادیه اروپا با اظهار تعجب عمیق از این بخش از گزارش آمریکا گفته است: در طول دهه های اخیر آمریکا بیشترین بهره را از نظام تجارت جهانی برده است؛ اما رویکرد دولت این کشور در دو سال اخیر تغییر کرده و قصد دارد با استفاده از ابزار تعرفه واردات و راه اندازی جنگ تجاری به اهداف خود برسد.

اتفاق نظر همه کشورهای جهان در ضرورت اصلاح ساختاری WTO

نماینده اتحادیه اروپا در سخنان خود تأکید کرده است اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای گروه ۲۰ در زمینه عدم موفقیت سازمان تجارت جهانی در تحقق اهداف و ضرورت اصلاح ساختاری این سازمان، با آمریکا هم عقیده هستند.

اما در عین حال گفته است: اختلاف نظر اروپا و آمریکا در زمینه نحوه بهبود وضعیت فعلی است؛ ادامه روند اقدامات آمریکا در تضعیف جایگاه WTO و اعمال محدودیت های تجاری یکجانبه، به هیچ وجه مورد قبول اتحادیه اروپا نیست.

نماینده اتحادیه اروپا با اشاره به ارائه پیشنهادات اروپا در زمینه اصلاح ساختاری WTO، با همکاری ۱۱ کشور دیگر گفت: هدف ما بهبود عملکرد سازمان تجارت جهانی است و از آمریکا هم درخواست کرده ایم پیشنهادهای خود را در این زمینه مطرح نماید، اما ادامه روند فعلی به نابودی این سازمان منجر می شود.

این درحالیست که پیش از این نماینده آمریکا طرح اتحادیه اروپا درخصوص اصلاح ساختاری WTO را برای رفع مشکلات موجود مناسب ندانسته و آن را نپذیرفته بود.[۲]

پینوشت:

[۱]: مسیر اقتصاد کد خبر ۷۵۷۹۳

[۲]: مسیر اقتصاد کد خبر ۷۵۳۶۱

منبع: سایت اتحادیه اروپا yon.ir/gxYoq

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.