۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۹۹۴ ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۴ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

دولت جدید آرژانتین از سال ۲۰۱۵، با اتخاذ سیاست های حمایتی نظیر حذف مالیات های صادراتی، در نظر گرفتن جوایز صادراتی و نیز جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی برای تولید گندم، توانست تا میزان تولید این کالای استراتژیک را حدود ۹.۵ میلیون تن افزایش دهد. در حال حاضر قیمت هر تن گندم درجه ۲ آرژانتینی ۲۳۶ دلار معادل حدود ۲ هزار تومان برای هر کیلو است و این کشور، در رقابت با کشورهای بزرگ تولیدکننده این محصول قرار گرفته است.

به گزارش مسیر اقتصاد آرژانتین با مساحت ۲.۷۸ میلیون کیلومتر مربعی، هشتمین کشور بزرگ جهان و دارای خط ساحلی حدود ۵ هزار کیلومتری با شرایط اقلیمی مناسب برای کشاورزی است به نحوی که آب و هوای مناسب در این کشور به افزایش سهم بخش کشاورزی در تولید ناخالص داخلی تا ۱۱ درصد منجر شده است.

با توجه به شرایط اقلیمی آرژانتین، مهم ترین محصولات تولیدی این کشور غلات، دانه های روغنی، گوشت قرمز و انگور است و ۵۴ درصد از اراضی این کشور مختص کشاورزی و صنایع وابسته به این بخش است.

توجه جدی دولت آرژانتین به تضمین بازار محصولات کشاورزی تولیدی

آرژانتین به سبب پیمان های اقتصادی منطقه ای توانسته است بازار مناسبی برای محصولات کشاورزی خود  فراهم کند. این کشور یکی از اعضای بزرگ ترین اتحادیه اقتصادی امریکا جنوبی، با نام مرکوسور است. این اتحادیه از ادغام بازارهای شش کشور منطقه ای ایجاد شده و دارای جمعیتی بیش از ۲۷۵ میلیون شهروند است که مجموع تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو آن حدود پنج تریلیون دلار تخمین زده می شود.

اعضای مرکوسور، همچون برزیل، آرژانتین، پاراگوئه و اروگوئه به دلیل استفاده از تجارت ترجیحی، کالاها و خدمات درون اتحادیه منطقه ای خود را به یکدیگر صادر می کنند که این سهولت تجارت را می توان در مورد محصولات کشاورزی آرژانتین به راحتی مشاهده کرد.

برنامه حمایتی دولت آرژانتین برای تولید گندم

به دلیل شرایط مناسب اقلیمی و برنامه ریزی دولت آرژنتین، این کشور به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گندم در جهان شناخته می شود. روند تولید گندم در این کشور به شدت وابسته به شرایط اقلیمی مناسب و سیاست های حمایتی دولت آرژانتین است به نحوی که همواره متاثر از این دو مولفه دچار کاهش یا افزایش شده است.

به عنوان مثال دولت پیشین آرژانتین با اتخاذ مالیات های سنگین به صادرکنندگان گندم، باعث کاهش چشم گیر تولید این محصول شده بود؛ که با سرکار آمدن دولت ماسری این محدودیت ها برداشته شد و روند تولید گندم در آرژانتین بار دیگر رشد کرد.

به عبارت دیگر دولت فعلی آرژانتین به منظور افزایش سودآوری تولید محصولات کشاورزی، مالیات های صادراتی را کاهش داده و جوایز ویژه ای نیز برای صادرات این محصولات در نظر گرفته است. هر چند در این میان کاهش ارزش پول ملی نیز کمک زیادی به کاهش قیمت های جهانی محصولات آرژانتینی نموده است.

به عنوان مثال این کشور در نظر دارد به منظور رشد صادرات گندم به دیگر کشورها قراردادهای بلندمدت با قیمت ثابت امضا کند تا از کشاورزان خود در مقابل شوک های قیمتی ناشی از افزایش عرضه گندم روسیه، محافظت نماید.

رشد ۹.۵ میلیون تنی تولید گندم در آرژانتین اثر مثبت سیاست های حمایتی دولت

بررسی وضعیت آمارهای تولید گندم در آرژانتین طی سه سال اخیر نشان می دهد این کشور از تولید ۱۱.۵ میلیون تنی گندم در سال ۲۰۱۵ به تولید حدود ۲۰ میلیون تنی در سال اخیر رسیده است.

گفتنی است آرژانتین طی سال های گذشته با برخی مشکلات اقتصادی نظیر عدم دسترسی به اعتبارات روبه رو بود و دولت جدید این کشور برای جلب اعتماد سرمایه گذاران قوانینی را با هدف کاهش محدودیت های سرمایه گذاری به تصویب رسانده است.

دولت این کشور تسهیلات مناسبی برای توسعه کشت محصولات کشاورزی نظیر گندم از طریق جذب سرمایه گذاری ها و حمایت از کشاورزان اتخاذ کرده و مالیات صادراتی این محصول را نیز حذف نموده است.

قیمت هر کیلوگرم گندم در آرژانتین ۲۰۰۰ تومان

میزان مصرف گندم در آرژانتین حدود ۵.۵ میلیون تن است و مابقی گندم های تولیدی به کشورهایی نظیر برزیل، الجزایر، شیلی، بنگلادش، ویتنام و تایلند صادر می شود.

بر اساس اعلام شورای بین المللی غلات، میانگین قیمت گندم در جهان ۲۳۶ دلار در هر تن است؛ که قیمت گندم درجه ۲ آرژانتین نیز نزدیک به این قیمت است. به عبارت دیگر بهای هر کیلو از این محصول با احتساب نرخ ارز سامانه نیما (۸۵۰۰ تومان) در آرژانتین ۲ هزار تومان است.

بررسی ها نشان می دهد با توجه به شرایط اقلیمی مناسب در این کشور طی سال جاری احتمالا این کشور به روند مناسب خود در صادرات گندم ادامه خواهد داد.

منابع:

فارم فولیو yon.ir/0yyD0

مرکو پرس yon.ir/8swSn

بی رکوردر yon.ir/qDRhx

فارم فولیو yon.ir/1eaQO

شورای بین المللی غلات yon.ir/1ep9O

ایندکس موندی yon.ir/1kh2T

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.