۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۵۶۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ دسته: تولید کارشناس: امیرحسین عسکریان
۰

نخست وزیر ویتنام با بیان اینکه دولت به دنبال حمایت از صنایع داخلی است، گفت: ۲۳ برنامه پشتیبانی به منظور حمایت از صنایع داخلی در دستور کار است و با اجرای سیاست صنعتی مدنظر دولت، تاکنون عمق ساخت داخل محصولات تولیدی در صنایع پوشاک، خودرو و الکترونیک به ترتیب ۴۰، ۲۰ و ۱۵ درصد افزایش یافته است.

به گزارش مسیر اقتصاد ژوان فوک نخست وزیر ویتنام طی یک کنفرانس خبری از برنامه دولت برای بهبود عملکرد صنایع خبر داد و اعلام کرد: حمایت از صنایع داخلی ویتنام سبب شد تا عمق ساخت داخل در اغلب صنایع افزایش یابد.

افزایش داخلی‌سازی «صنایع پیشران» در ویتنام حاصل حمایت هوشمندانه

نخست وزیر ویتنام افزود: عمق ساخت داخل محصولات تولیدی در صنایع پوشاک، خودرو و الکترونیک به ترتیب ۴۰، ۲۰ و ۱۵ درصد افزایش یافته است.

ژوان فوک با بیان اینکه در حال حاضر ۲۳ برنامه پشتیبانی برای حمایت از صنایع وجود دارد، گفت: وزارت صنعت و تجارت ویتنام ملزم شده است تا برنامه های بیشتری را عملیاتی و برای آگاهی عموم مردم منتشر کند.

وی با بیان اینکه ویتنام با الهام گرفتن از کشورهای موفق نظیر کره جنوبی و ژاپن، حمایت از صنایع مختلف را در دستور کار خود قرار داده است، گفت: با توسعه صنایع داخلی می توان امیدوار بود تا ویتنام در مقیاس جهانی تبدیل به یک کارگاه شود.

الزام دو وزارتخانه برای ایجاد سه مرکز فنی پشتیبانی برای توسعه صنایع

همچنین دولت این کشور شرکت های مختلف صنعتی را ملزم کرده است تا سرمایه گذاری ویژه ای در بخش تحقیق و توسعه انجام دهند.

علاوه بر این دو وزارتخانه «برنامه ریزی و سرمایه گذاری» و «اقتصاد» ویتنام ملزم شده اند تا سرمایه لازم برای ایجاد سه مرکز فنی پیشتیبانی به منظور توسعه صنایع مختلف اختصاص دهند.

تأمین ۷۰ درصد نیاز بازار داخلی توسط شرکت های صنعتی  ویتنامی تا سال ۲۰۲۰

طبق سیاست صنعتی جدید دولت ویتنام پیش بینی می شود تا سال ۲۰۲۰، با تولید محصولات رقابت پذیر، ۴۵ درصد نیاز بازار داخلی توسط صنایع داخلی در ویتنام تأمین خواهد شد.

همچنین حدود ۱۰۰۰ شرکت صنعتی قادر خواهند بود تا محصولات خود را به سایر شرکت های تولیدی و چند ملیتی عرضه کنند. علاوه بر این انتظار می رود تا سال ۲۰۳۰، این میزان به ۲۰۰۰ شرکت صنعتی افزایش یابد و ۷۰ درصد نیاز بازار توسط صنایع داخلی تأمین شود.

ضعف صنایع پشتیبانی در ویتنام به دلیل وابستگی به واردات

تولیدکنندگان معتقدند که صنایع در ویتنام همچنان جای پیشرفت دارند و با طراز اول جهانی فاصله بسیاری دارند. بطوریکه هم اکنون بیش از ۳ هزار شرکت پشتیبانی صنعتی در این کشور وجود دارد که ۱۸۰۰ شرکت آن تولیدکنندگان قطعات یدکی هستند و ۱۵۰۰ شرکت تولیدکننده پوشاک، چرم و کفش هستند.

وزیر صنعت و تجارت ویتنام نیز در اظهاراتی تأکید کرد: عمده ضعف صنایع پشتیبان در ویتنام ناشی از وابستگی بیش از حد آنان به قطعات یدکی وارداتی است که منجر شده تا ارزش افزوده تولیدکنندگان داخلی پایین باشد.

بر اساس آمارهای موجود از میان ۱۸۰۰ قطعه ساز ویتنامی، حدود ۳۰۰ تولیدکننده به زنجیره تأمین شرکت های چند ملیتی پیوسته اند که بسیار کمتر از تعداد آن ها در کشورهای دیگر است.

دولت ویتنام امیدوار است با اجرای این سیاست صنعتی قطعه سازان بیشتری توانایی خودکفایی قطعات در این کشور را داشته باشند، چرا که یکی از اهداف اصلی اجرای این سیاست صنعتی، افزایش میزان عمق ساخت داخل در صنایع است.

منبع: ویتنام پلاس yon.ir/AQ58F

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.