۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۱۸۱۸ ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۰ دسته: انرژی، یارانه انرژی کارشناس: امیررضا راد
۰

دولت آلمان به منظور حمایت از افزایش تولیدات صنعتی و جلوگیری از رکود اقتصادی، در نظر دارد برای مصرف انرژی صنایع خود، قیمت یارانه‌ای تعیین کند. بالا بودن هزینه انرژی آلمان در مقایسه با دیگر کشورهای صنعتی، موجب تضعیف تولید در این کشور و خروج برخی از تولیدکنندگان شده است. در سال گذشته میلادی آلمان بسته ۲۰۰ میلیارد یورویی یارانه انرژی را در دستورکار داشت که عمده آن به مصرف خانگی پرداخت شد و صنایع سهم کمتری داشتند.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت آلمان قصد دارد یک طرح حمایتی از صنایع مادر را آغاز کند تا بتواند هزینه انرژی صنایع را کاهش دهد. سخنگوی صدر اعظم آلمان در جمع خبرنگاران با اشاره به راهکار فعلی دولت برای مدیریت هزینه‌های انرژی صنایع مادر گفت: «دولت در حال حاضر به دنبال راهکارهایی برای تخصیص یارانه انرژی به صنایع است؛ اگر چه هنوز مباحث مرتبط با تأمین مالی این طرح مبهم و نامشخص است اما در عین حال، مفاد این طرح، در وزارت‌خانه‌ اقتصاد و دارایی در حال بررسی است.»

حمایت دولت از صنایع مادر؛ سیاست جدید دولت آلمان برای کسب جایگاه در بازارهای رقابتی

صدراعظم آلمان در ابتدا به دلیل قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا که کمک‌های دولتی به صنایع را محدود می‌کند، مخالف این یارانه انرژی بود اما با توجه به رکود اقتصادی اخیر در آلمان، دولت تحت فشار فزاینده‌ای برای تقویت ساختار صنعتی و حمایت از صنایع مادر قرار گرفته است. وزارت اقتصاد آلمان استدلال می‌کند که صنعت آلمان در حال حاضر بدون حمایت دولت نمی‌تواند با صنایع سایر کشورها برای بدست آوردن بازارهای صادراتی رقابت کند و در خطر ورشکستگی قرار دارد.

در این بین، وزارت اقتصاد آلمان هشدار داده است که در صورت عدم اتخاذ یک سیاست حمایتی از صنایع، فرار سرمایه از بخش صنعتی به سمت کشورهایی مانند ایالات متحده آمریکا شدت خواهد گرفت؛ چرا که در این کشورها، هزینه‌های مربوط به انرژی بسیار پایین‌تر از آلمان است.

تمدید احتمالی قوانین حمایت از صنایع به جهت بالا بودن هزینه انرژی در آلمان

صدر اعظم آلمان تا به امروز در مقابل فشارهای سیاسی از طرف حزب‌های مقابل مقاومت کرده است اما در مصاحبه با یک روزنامه دولتی اظهار داشت که با این طرح چندان مخالف نیست اما در عین حال، او هشدار داد که دولت باید با دقت بیشتری سیاست‌ صنعتی خود را در حمایت از آن‌ها اعمال نماید و چنین مداخله‌هایی را در بازار مورد ارزیابی دقیق قرار دهد.

کمیسیون اتحادیه اروپا اخیرا هشدار داده است که طرح‌های یارانه‌ای که شرایط بازار رقابتی در اتحادیه اروپا را نقض می‌کند، متوقف و با مجریان طرح برخورد می‌کند. اتحادیه اروپا پس از جنگ روسیه و اوکراین، تبصره‌های حمایتی مختلفی را در قوانین تجارت این اتحادیه ایجاد کرد، اما این تبصره‌ها تا پایان سال جاری منقضی خواهد شد.

در این بین، مقامات ارشد آلمانی و فرانسوی به صورت محرمانه به نشریه پولتیکو گفتند که توافق احتمالی این دو کشور با مسئولان ارشد اتحادیه اروپا در بروکسل می‍تواند به تمدید تبصره‌های حمایتی برای این کشورها منجر شود؛ چرا که قیمت حامل‌های انرژی برای مصارف صنعتی همچنان از منظر سیاست‌مداران، بالا ارزیابی می‌شود.

هزینه‌های فزاینده برق مانعی برای تحول و توسعه در صنایع مادر آلمان است

یک کارشناس حوزه انرژی که از اعضای حزب سوسیال دموکرات صدر اعظم آلمان محسوب می‌‌شود در گفت‌و‌گو با پولتیکو گفت:« هزینه‌های فزاینده برق به مانعی برای تحول و توسعه در صنایع مادر آلمان تبدیل شده است.» وی در ادامه با اشاره به طرح‌های توسعه‌ صنایع در آلمان و لزوم پیشرفت در آن‌ها بیان کرد:« رقابت جهانی در بازارهای هدف بسیار افزایش یافته و دولت می‌تواند با یارانه انرژی به صنایع در کسب جایگاه در بازارهای بین‌المللی کمک کند.» یکی از طرح‌های پیشنهادی برای حمایت از صنایع مادر در آلمان، کاهش مالیات صنایع انرژی‌بر است. در این سیاست، دولت با کاهش هزینه‌هایی که تحت سیستم «تجارت آلاینده‌های اتحادیه اروپا» است، از صنایع حمایت می‌کند.

حمایت ۲۰۰ میلیاردی دولت آلمان با کاهش هزینه‌های انرژی

دولت آلمان در سال گذشته میلادی، یک بسته حمایتی ۲۰۰ میلیارد یورویی برای کاهش هزینه‌های انرژی مصرف‌کننده‌ها و شرکت‌ها اختصاص داد. اگر چه در این بسته حمایتی، سهم محدودی برای صنایع درنظر گرفته شده بود اما از این سهم محدود فقط یک چهارم این پول به صنایع پرداخت شده است. با وجود این، آلمان ۵۳ درصد از کل بودجه ۶۷۲ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا از یارانه‌های دولتی را در سال گذشته، به خود اختصاص داد.

منبع: پولتیکو

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.