۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۵۳۶۱ ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۲ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در نشست اخیر سازمان تجارت جهانی، نماینده آمریکا طرح اتحادیه اروپا درخصوص اصلاح ساختاری WTO را برای رفع مشکلات موجود مناسب ندانسته و آن را نپذیرفته است. این درحالیست که اگر روند جلوگیری از اضافه شدن داور جدید به WTO از سوی آمریکا، برای یکسال دیگر ادامه یابد، در عمل عمر این سازمان به پایان خواهد رسید. بنابراین کشورهای اروپایی و دیگر موافقان WTO تنها یک سال مهلت دارند تا رضایت آمریکا را در زمینه جزئیات اصلاح ساختاری جلب نمایند.

به گزارش مسیر اقتصاد در ماه های اخیر یکی از مسائل مهم عرصه تجارت بین الملل، ضرورت اصلاح ساختار سازمان تجارت جهانی است.

در حال حاضر تمامی ۱۶۴ عضو این سازمان، از کشورهای توسعه یافته همچون آمریکا و اروپا گرفته تا کشورهای درحال توسعه همچون هند و برزیل، بر عدم موفقیت این سازمان در راهبری نظام تجارت جهانی و الزام کشورها به رعایت قوانین اتفاق نظر دارند و در زمینه لزوم تغییر ساختاری آن به جمعبندی رسیده اند.

در این میان کشور آمریکا به عنوان مهم ترین عضو سازمان تجارت جهانی و مبتکر شکل گیری این سازمان، تهدید کرده است اگر اصلاح ساختاری WTO متناسب با منافع این کشور محقق نشود، از این سازمان خارج خواهد شد.

تغییر ساختاری WTO به سود کدام کشور خواهد بود؟

با وجود اتفاق نظر کشورهای عضو WTO درخصوص ضرورت تغییر ساختاری آن، اما مسئله مهم در این زمینه جزئیات این تغییر ساختاری است که به نظر می رسد هیچ اتفاق نظری در این زمینه در بین کشورهای عضو وجود ندارد.

برخی کشورها همچون آمریکا مشکل مهم را عدم توان WTO در الزام کشور چین به رعایت قواعد تجارت آزاد می دانند و همچنین معتقدند این سازمان نباید در زمینه حمایت دولت ها از تولیدکنندگان داخلی بیش از حد دخالت نماید.

از طرف دیگر برخی کشورهای درحال توسعه نیز معتقدند سازمان تجارت جهانی نتوانسته است شرایط را برای توسعه تولید و تجارت این کشورها فراهم نماید و در عمل به سود کشورهای توسعه یافته عمل نموده است.

اروپا خواهان افزایش اختیارات سازمان تجارت جهانی است

اتحادیه اروپا، در حال حاضر به عنوان یکی از مهم ترین پشتیبان های سازمان تجارت جهانی به شمار می رود و پیش از این به طور رسمی پیشنهاد خود را در زمینه اصلاح ساختاری این سازمان مطرح نموده است.

در گزارش اروپا ضمن تأکید بر عدم تناسب ساختار WTO در مواجهه با تغییرات روز نظام تجارت جهانی به سه مشکل بنیادین «به روز نبودن قوانین»، «قدرت محدود WTO در الزام کشورها» و «اصلاح نظام رسیدگی به شکایات» اشاره شده بود.

در این گزارش مقامات اروپایی پیشنهادهای خود را به منظور رفع این سه مشکل مطرح کرده بودند که به طور خلاصه می توان گفت پیشنهاد اروپا برای رفع این سه مشکل، افزایش اختیارات سازمان تجارت جهانی بوده است.

آمریکا پیشنهاد اتحادیه اروپا جهت اصلاح ساختاری WTO را نپذیرفت

اما در نشست اخیر سازمان تجارت جهانی که در روز ۴شنبه هفته گذشته برگزار شده است، طرح پیشنهادی اروپا در زمینه اصلاح ساختاری سازمان تجارت جهانی، از سوی آمریکا رد شده است.

دنیس شی، نماینده آمریکا در این نشست ضمن ابراز احترام برای اتحادیه اروپا که برای تهیه این طرح تلاش کرده اند، گفت: «به عقیده آمریکا این طرح به رفع مشکلات موجود منجر نمی شود.»

مهم ترین انتقاد نماینده آمریکا به طرح اتحادیه اروپا به تغییرات پیشنهاد شده در بخش داوری این سازمان بوده است. در این زمینه نماینده آمریکا با طرح اتحادیه اروپا، که در عمل به افزایش اختیارات داوران این سازمان منجر میشود، مخالفت نموده است.

این درحالیست که پیش از این کشورهای چین و هند حمایت خود را از طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند.

آینده سازمان تجارت جهانی همچنان در هاله ای از ابهام

مهم ترین دلیل تلاش کشورها به منظور اصلاح ساختاری سازمان تجارت جهانی، انتقاد آمریکا از عملکرد این سازمان و تهدید به خروج از آن بوده است. بنابراین تمامی کارشناسان عرصه بین الملل معتقدند درصورتی که کشورهای اروپایی نتوانند رضایت آمریکا را در زمینه تغییرات پیشنهادی کسب نمایند، ادامه حیات سازمان تجارت جهانی همچنان در هاله ای از ابهام قرار خواهد داشت.

این درحالیست که اگر آمریکا به روند جلوگیری از اضافه شدن داور به نهاد رسیدگی به شکایات سازمان تجارت جهانی ادامه دهد، تا یک سال دیگر این بخش با تعطیلی کامل مواجه می شود و در عمل قوانین سازمان تجارت جهانی هیچ الزام اجرایی نخواهد داشت.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/j0TuX

پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا yon.ir/QGioy

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.