۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۷۷۶ ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ دسته: مالیات
۰

دولت عربستان از سال گذشته میلادی باهدف افزایش درآمدهای دولت و ایجاد فرصت های شغلی جدید برای کارگران بومی، دو نوع مالیات را بر کارگران مهاجر خارجی اعمال نمود. این سیاست موجب شده است بسیاری از کسب و کارهای داخلی عربستان که به کارگران ارزان قیمت خارجی وابسته بودند، با مشکلاتی مواجه شوند. علاوه بر این با وجود خروج گسترده کارگران مهاجر از عربستان، نرخ بیکاری این کشور همچنان روندی صعودی دارد و به بیشترین میزان در طول یک دهه اخیر رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد عربستان سعودی از اواخر سال ۲۰۱۶ میلادی برنامه های اقتصادی ویژه ای را با هدف کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی در دستور کار قرار داد.

یکی از این برنامه ها اخذ مالیات از کارگران مهاجر خارجی بود که در بازار کار عربستان مشغول به کار هستند. این درحالیست که تا پیش از این کارگران مهاجر فعال در بازار کار عربستان نیز مانند شهروندان بومی این کشور از پرداخت مالیات بر درآمد و هر نوع مالیات دیگر معاف بودند.

هدف از این مالیات افزایش درآمدهای دولت و در عین حال افزایش فرصت های شغلی برای شهروندان بومی عربستان عنوان شده بود.

وضع دو مالیات بر کارگران مهاجر در عربستان

در همین راستا دو نوع مالیات بر کارگران مهاجر ساکن عربستان اعمال شده است. اولین مالیات که از اواسط سال ۲۰۱۷ میلادی در دستور کار قرار گرفته است، اخذ ماهانه ۱۰۰ ریال، معادل ۲۷ دلار به ازای هریک فرد خارجی ساکن عربستان است که شامل اعضای خانواده کارگران مهاجر نیز می شود. همچنین بر اساس برنامه اعلام شده قرار است سالانه این مالیات به میزان ۱۰۰ ریال افزایش یابد.

مالیات دوم نیز از ابتدای سال جاری میلادی در دستور کار قرار گرفته است که بر اساس آن کسب و کارهایی که کارگران مهاجر خارجی را استخدام نمایند، مشمول پرداخت مالیات به دولت می شوند. هدف از این مالیات نیز تشویق کسب و کارهای داخلی به جذب نیروی کار بومی، در مقابل نیروی کار خارجی عنوان شده بود.

خروج گسترده مهاجران از عربستان درپی وضع مالیات

در طول ماه های اخیر پرداخت مالیات مستقیم به ازای هرکدام از اعضای خانواده و کاهش اقبال کسب و کارهای به استخدام نیروی کار مهاجر، مشکلاتی گسترده را برای آن ها در بازار عربستان ایجاد نموده است.

به طوریکه با اجرایی شدن این مالیات ها، بسیاری از مهاجران خارجی تصمیم گرفتند عربستان را ترک نمایند و یا دست کم اعضای خانواده خود را به خانه بازگردانند.

مشکلات کسب و کارهای عربستان درپی وضع مالیات بر مهاجران خارجی

درحال حاضر کسب و کارهای فعال در کشور عربستان وابستگی زیادی به نیروی کار ارزان قیمت خارجی دارد. از این رو خروج نیروی کار خارجی و افزایش هزینه استخدام آن ها برای کسب و کارهای عربستانی، مشکلاتی را برای آن ها ایجاد نموده است.

به طور خاص کسب و کارهایی در بخش های مختلف اقتصاد عربستان از جمله رستوران ها و شرکت های مخابراتی، از تصمیم دولت در وضع مالیات بر کارگران مهاجر خارجی انتقاد نموده اند.

اعمال مالیات بر نیروی کار مهاجر، سیاست ناموفق عربستان

از طرف دیگر آمارهای اقتصادی عربستان نشان می دهد با وجود خروج گسترده کارگران مهاجر، اهدافی که دولت از اجرای این طرح مد نظر داشت، تحقق نیافته است.

از طرفی کسب و کارهای خرد و متوسط فعال که به نیروی کار ارزان قیمت وابسته بودند با مشکلاتی مواجه شده اند که این مسئله اثرگذاری منفی بر میزان رشد اقتصادی عربستان داشته است؛ و از طرف دیگر آمارها نشان می دهد نرخ بیکاری این کشور نیز همچنان روندی صعودی دارد و به بیش از ۱۲.۹ درصد افزایش یافته است که بیشترین نرخ بیکاری در طول یک دهه اخیر محسوب می شود.

عدم کارایی این سیاست موجب شده است دولت عربستان به دنبال بازنگری در اجرای آن باشد. هرچند به نظر نمی رسد دولت عربستان به کلی اخذ مالیات از کارگران مهاجر را کنار بگذارد، اما انتظار می رود در روش اجرای آن تجدید نظر صورت بگیرد.

منبع: بلومبرگ yon.ir/1Ie0C

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.