۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۵۵۵ ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶ دسته: انرژی، تغییرات اقلیمی کارشناس: مسعود صباغی
۰

شبکه واکنش اقلیمی که یک مجموعه فعال زیست محیطی است، اقدام به اعطای یک جایزه محیط زیستی با عنوان «فسیل روز» کرده است. در این خصوص کشور آلمان به دلیل ناتوانی در انجام تعهدات خود در توافقنامه پاریس رتبه اول را کسب کرده است. پس از آلمان نیز کشور سوئیس به دلیل عدم حمایت از پروژه های سبز در کشورهای در حال توسعه و لهستان به دلیل ترویج صنایع زغال سنگ، در رتبه های دوم و سوم قرار گرفته اند.

به گزارش مسیر اقتصاد یک گروه فعال محیط زیستی، وضعیت آلمان را در انجام تعهدات تغییر اقلیم سازمان ملل، نامناسب خوانده است. این مسئله به علاقه وافر آلمان به زغال سنگ و ناتوانی در دستیابی به اهداف خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای اشاره کرد.

آلمان رتبه اول در عمل نکردن به تعهدات توافقنامه پاریس

به همین دلیل آلمان رتبه اول را در عمل نکردن به تعهدات خود در توافقنامه پاریس کسب کرده است و جایزه منفی شبکه واکنش اقلیمی (Climate Action Network) با عنوان «فسیلِ روز» را دریافت کرده است.

این گروه حفاظت از محیط زیست که متشکل از بیش از ۱۳۰۰ سازمان مردم نهاد بین المللی است، اعلام کرد که این جایزه را در حاشیه کنفرانس آب و هوا COP24 در لهستان رونمایی می کند، جایی که کشورهای سراسر جهان در مورد چگونگی اجرای توافقنامه پاریس که در ۲۰۱۵ منعقد شده است، بحث می کنند.

رشد اقتصادی و افزایش جمعیت دو عامل بازدارنده در اجرای توافق پاریس

شبکه واکنش اقلیمی (CAN) می گوید دولت آلمان در کنفرانس تغییر اقلیم پذیرفته است که میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را ۴۰ درصد نسبت به سال پایه ۱۹۹۰ کاهش دهد. در حالی که گزارش دولتی آلمان پیش بینی می کند که این میزان قابل دستیابی نیست و آلمان با کاهش ۸ درصدی در تعهدات خود مواجه خواهد بود.

در این سند اشاره شده است که رشد اقتصادی و افزایش جمعيت، دو عاملی هستند که باعث مي شود تا آلمان از دستیابی به اهداف مد نظر خود در توافقنامه پاریس باز بماند. چراکه افزایش فعالیت های اقتصادی و افزایش جمعیت به طور کلی سبب افزایش میزان انتشار گازهای گلخانه ای به دلیل افزایش مصرف انرژی فسیلی می شود.

تأکید OECD: بر عدم موفقیت آلمان در دستیابی به اهداف زیست محیطی

آمار جدید این گزارش یک روز پس از آن اعلام شد که سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه (OECD) تاکید کرده است که آلمان برای دستیابی به اهداف تغییر آب و هوایی خود باید بیشتر تلاش کند.

OECD همچنین رشد اقتصادی قوی را به عنوان یک چالش برای مقابله با اهداف انتشار گازهای گلخانه ای بیان می کند.

حمایت از آلمان از صنایع آلاینده ادامه دارد

شبکه واکنش اقلیمی (CAN) در ادامه به شکست آلمان برای ایجاد یک برنامه ملی یا تاریخی مشخص برای خروج و حذف زغال سنگ در سبد انرژی این کشور اشاره می کند. همچنین عدم تمایل آلمان نسبت به پایان دادن اعطای یارانه زغال سنگ و بی میلی در حمایت از اهداف بلندپروازانه اتحادیه اروپا در مقابله با تغییر اقلیم را یاد آور می شود.

جنیفر مورگان، مدیر موسسه «صلح سبز جهانی» در واکنش به جایزه آلمان، گفت که دولت این کشور به دلیل نیاز خود، نه تنها صنایع زغال سنگ و خودروسازی خود را تشویق، بلکه حمایت نیز خواهد کرد.

سوئیس و لهستان رتبه دوم و سوم در عدم اجرای تعهدات توافقنامه پاریس

در ادامه سوئیس رتبه دوم جایزه را به خود اختصاص داده است، چراکه از سرمایه گذاری و اعطای تسهیلات بیشتر برای پروژه های سبز در کشورهای در حال توسعه جلوگیری کرده است.

لهستان، میزبان نشست اخیر COP-24 نیز جایزه “فسيلِ روز” را به دلیل ترویج استفاده از زغال سنگ و عدم افزایش تعهدات زیست محیطی خود به دست آورده است.

کشور های اروپایی رطب خورده ای هستند که دیگران را منع می کنند

عدم پایبندی کشور های اروپایی به توافقنامه پاریس در حالی اتفاق می افتد که این کشور ها به عنوان مهمترین منتشر کنندگان گازهای گلخانه ای در اثر استفاده از سوخت های فسیلی در قرون اخیر شناخته می شوند و به دلیل توسعه یافتگی، به ثبات در انتشار رسیده اند و کار پیچیده ای برای کنترل آن نخواهند داشت.

اما در مقابل، کشور های در حال توسعه که سهم ناچیزی از انتشار گاز های گلخانه ای را دارند و در ابتدای مسیر رشد و توسعه هستند، ناگزیر با مصرف صعودی انرژی و انتشار گاز های گلخانه ای مواجه خواهند بود و در عین حال با بیشترین فشار از طرف کشور های توسعه یافته ی فاقد منابع فسیلی برای کاهش انتشار کربن مواجه اند؛ در حالی که خود آن ها التزام چندانی به اجرای تعهدات خود ندارند.

در این بین بیشترین اثر متوجه کشور های در حال توسعه ای خواهد بود که دارای منابع فسیلی گسترده نیز می باشند. ایران به عنوان دارنده بیشترین ذخایر نفت و گاز دنیا نیز از این قاعده مستثنی نیست و با محدودیت در استفاده و به کارگیری این منابع مواجه خواهد شد.

منبع: دویچه وله yon.ir/5Bw7V

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.