۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۵۵۰ ۱۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ دسته: انرژی کارشناس: محمد امینی رعیا
۰

برای بی اثر کردن تحریم های نفتی و استفاده از فرصت بزرگ این منابع، عرضه نفت در بورس باید گسترش یابد؛ تا جایی که به یک بازار منسجم تبدیل شده و تمام فروش نفت ایران از طریق آن انجام گیرد. راه‌اندازی بازار فروش ریالی نفت اقدامی راهبردی در این زمینه است که مانع اثرگذاری تحریم نفت و ممانعت از فروش آن شده و استفاده از ریال ایران را نیز توسعه می‌دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد با هدف توسعه استفاده از یوآن در جهان، کاهش وابستگی به دلار و مدیریت عرضه کنندگان نفت، اقدام به راه اندازی بازار یوآنی نفت از ابتدای سال جاری نمود؛ بازاری که نقش تامین تقاضای نفتی این کشور را بر عهده دارد.

علیرغم اینکه چین خریدار نفت در جهان است، اما با تغییر زمین بازی قصد دارد به عنوان یک متقاضی نیز دست برتر را در مبادلات جهانی داشته باشد.

این تدبیر چین در ابتدای امر، به کاهش استفاده از دلار و توسعه استفاده از یوآن خواهد انجامید و این کشور را در جنگ اقتصادی با آمریکا قدرتمندتر خواهد کرد. همچنین زمینه را برای مدیریت عرضه کنندگان نفت برای چین فراهم می کند تا این کشور بتواند تقاضای خود را به بهترین نحو تامین کند.

فروش نفت به تحریم پذیرترین شکل ممکن در ایران

ایران یکی از عرضه کنندگان نفت در جهان است و این ظرفیت را دارد که روزانه تا ۳ میلیون بشکه در حال حاضر، نفت به کشورهای مختلف عرضه کند. رقمی که در کل جهان حدود ۱۰۰ میلیون بشکه در روز است.

با این وجود، علیرغم تاکید در سیاست های اقتصاد مقاومتی، ایجاد تنوع در مبادی فروش نفت در دستور کار قرار نگرفته و مدت هاست ایران به ساده ترین و تحریم پذیرترین شکل ممکن، نفت خود را به فروش می رساند. در واقع دولت ها در جمهوری اسلامی ایران، تدبیری برای استفاده از این فرصت بزرگ نیندیشیده اند.

این مسئله باعث شده است آمریکا بتواند به راحتی فروش نفت توسط ایران را تحریم نماید و از این طریق، کشور را دچار چالش کند.

عرضه نفت در بورس زمینه ساز ایجاد تنوع در مبادی فروش

حدود ۳ ماه است که دولت پس از مشاهده آثار تحریم های جدید، اقدام به عرضه نفت در بورس نموده است تا از این طریق بتواند تحریم های نفتی را بی اثر کند.

طبق مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی قوا و همچنین دستورالعمل شرکت ملی نفت ایران، عرضه نفت با پرداخت ۸۰ درصد ارزی و ۲۰ درصد ریالی، به متقاضیان در هر مکانی به غیر از فلسطین اشغالی تحویل خواهد شد.

در این قالب و در دو عرضه آزمایشی، یک میلیون بشکه نفت به فروش رسیده است که پس از رسیدن موعد مقرر حدود دو ماهه، پس از تسویه کامل تحویل خریداران خواهد شد.

هرچند این اقدام یک گام رو به جلو بوده است، اما نیازمند توسعه و تکمیل است تا بتواند به عنوان یک راهبرد فعال و اثرگذار، تحریم ها را بی اثر نماید و در بلندمدت مورد استفاده قرار گیرد.

راه‌اندازی بازار فروش ریالی نفت اقدام راهبردی جمهوری اسلامی ایران

برای بی اثر کردن تحریم های نفتی و استفاده از فرصت این منابع عظیم، عرضه نفت در بورس باید گسترش یابد؛ تا جایی که به یک بازار منسجم تبدیل شود و تمام فروش نفت ایران از طریق آن انجام گیرد.

ایده چین در راه اندازی بازار یوآنی خرید نفت در کنار اقدام اخیر کشور در عرضه نفت در بورس، می تواند زمینه ای برای راه اندازی بازار فروش ریالی نفت باشد؛ بازاری که تمام نفت ایران در آن عرضه شده و خریداران باید در صورت نیاز، با تهیه ریال ایران، خرید خود را انجام دهند.

این اقدام علیرغم اینکه زمینه را برای ارزآوری فراهم می کند، استفاده از ریال ایران را نیز توسعه داده و مانع اثرگذاری تحریم نفت و ممانعت از فروش آن می شود.

در بلندمدت نیز می تواند بورس عرضه کننده نفت در ایران، فرآورده های نفتی را نیز شامل شده و حتی بستری برای فروش نفت کشورهای دیگر از جمله عراق شود.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.