۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۴۰۰ ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۵۵ دسته: انرژی
۰

در یک برنامه تلویزیونی تبعات اجرای توافق اقلیمی پاریس توسط ایران، با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. بر اساس نظراتی که در این برنامه مطرح شد، اجرای توافق پاریس ۵۲ میلیارد دلار معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اقتصادی برای ایران به همراه دارد که نتیجه آن کوچک شدن اقتصاد به میزان ۷.۲ درصد و تعطیلی تقریبی صنایع بزرگ و به تبع آن بیکاری خواهد بود. در پایان برنامه بر اساس نظرسنجی صورت گرفته ۸.۵ درصد از شرکت کنندگان موافق و بیش از ۹۱.۵ درصد مخالف پیوستن ایران به توافق پاریس و اجرای تعهدات آن بودند.

به گزارش مسیر اقتصاد در برنامه ثریا ۴شنبه ۷ آذر ماه و در قالب یک مناظره کارشناسی، نکات مثبت و منفی توافقنامه پاریس مورد بررسی قرار گرفت که طی آن تبعات مثبت و منفی اجرای این توافق در وضعیت فعلی اقتصاد ایران مطرح شد.

۵۲ میلیارد دلار هزینه توافق پاریس برای اقتصاد ایران

طبق سندی که سازمان محیط زیست ارائه داده است، اجرای توافق تغییر اقلیم پاریس در ایران ۵۲ میلیارد دلار معادل ۶۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه اقتصادی خواهد داشت که کوچک شدن اقتصاد ایران به میزان ۷.۲ درصد و تعطیلی تقریبی صنایع بزرگ و به تبع آن بیکاری را در پی خواهد داشت.

در گفت و گوی زنده تلویزیونی که بر روی آنتن شبکه یک سیما قرار گرفت یاسر جبرائیلی پژوهشگر اقتصاد سیاسی اجرای توافق پاریس را استعمار فرانو علیه کشورهای در حال توسعه خواند و گفت: در این دوره کشورهای استعمارگر با القا و اعمال مقررات متناسب با پیشرفت اقتصاد خود سایر کشورها را در چارچوب خود قرار می دهند و اکنون که کشورهای توسعه یافته صنعتی با مصرف سوخت های فسیلی و گرم کردن جو زمین به پیشرفت قابل توجه دست یافته اند، کشورهای در حال توسعه را از مسیر خود باز می دارند.

بیکاری و رکود با تعطیلی کارخانه ها در سایه توافق پاریس

وی با اشاره به گزارش ۴۵ صفحه ای موسسه مودی نشنال (Moody National Companies) در مورد تبعات پیوستن کشورهای در حال توسعه به توافق پاریس اظهار کرد: ۸۴ صنعت تحت تاثیر این توافق قرار می گیرند که ۱۱ صنعت در این میان بیشترین ضرر را متحمل می شوند. صنایعی مانند اکتشاف و پالایش نفت و گاز، معدن، تولید مواد شیمیایی، خودروسازی، فولاد و … که گزارش سازمان محیط زیست ایران هم که در ۳ شهریور ۹۷ از طریق وزارت صمت ابلاغ شده است موید تعطیلی صنایعی مانند تولید سیمان، شیشه، اتیلن، متان، آهن، فولاد، روی، منیزیم و … است.

این پژوهشگر اقتصاد سیاسی در بخش دیگری از گفت و گو به گزارش های رسمی وزارت نیرو استناد کرد و گفت: ظرفیت تولید برق کشور سالانه ۴۲درصد کاهش پیدا کرده است که در طی آن خاموشی های تابستان امسال را شاهد بودیم و دلیل آن وعده دولت های غربی برای جایگزینی نیروگاه های سوخت فسیلی با نیروگاه های بادی و خورشیدی است که طبق آن ما باید نفت را بفروشیم و تکنولوژی های آن ها را خریداری کنیم که آن هم به بهانه تحریم ها عملی نمی شود.

سرنوشت برجام در انتظار توافقنامه پاریس

در این گفت و گو مسعود زندی رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم به عنوان نماینده سازمان محیط زیست حضور داشت که وی با اشاره به تصویب این پیمان در ۱۸۴ کشور دنیا گفت: ما ۴ درصد یا همان ۷۲ میلیون تن کاهش انتشار را تعهد دادیم که با کاهش انتشار گاز فلر به میزان ۷۰درصد با افزایش راندمان نیروگاه ها به میزان ۲۵میلیون تن و کاهش نشت گاز از پالایشگاه ها مجموعا ۸۲ میلیون تن را کاهش می دهیم که بیش از درصد تعهد ماست.

وی گفت: در توافق پاریس ما بخش غیرمشروط داریم که طی آن ایران متعهد می شود ۴ درصد از انتشار گازهای گلخانه ای خود را تا ۲۰۳۰ بکاهد. در بخش دیگر ایران متعهد شده است به شرط برداشته شدن تحریم ها، کمک های مالی و انتقال تکنولوژی و ظرفیت سازی، ۸ درصد دیگر از انتشار گازهای گلخانه ای بکاهد که نهایتا ۱۲ درصد مجموع تعهدات ایران خواهد بود.

آیا NDC هیچ تعهدی برای کشور ندارد؟

ناصر مقدسی مشاور رئیس سازمان محیط زیست در امور بین الملل میهمان تلفنی این گفت و گو بود که اظهار کرد: متن موافقتنامه پاریس دارای ۲۹ ماده و فاقد پیوست و ضمیمه است و INDC هیچگونه تعهدی برای کشور ندارد و  صرفا پیشنهادات کشورها برای تامین برایند تخفیف گازهای گلخانه ای در سطح جهان است.

اظهارات فوق در حالی بیان شد که بر مبنای ماده ۴ بند ۲توافقنامه،‌ هر کشور متعهد به اجرای تعهداتی در زمینه کاهش انتشار دی اکسید کربن می شود که از آن با عنوان مشارکت ملی معین (NDC) یاد شده است.

در پایان این برنامه بر اساس نظرسنجی صورت گرفته ۸.۵ درصد از شرکت کنندگان موافق و بیش از ۹۱.۵ درصد مخالف پیوستن ایران به توافق پاریس و اجرای تعهدات آن بودند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.