۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۴۲۵۱ ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۱ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

پس از شروع اعتراضات کشاورزان هندی به دلیل وضعیت بد معیشتی، دولت هند قصد دارد برنامه های حمایتی خود را از طریق افزایش قیمت تضمینی محصولات کشاورزی و کاهش هزینه های تولید گسترش دهد. این در حالی است که طی هفته های گذشته برخی از کشورهای بزرگ نسبت به سطح حمایت از کشاورزی در هند اعتراض کرده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد هند به عنوان دومین کشور پرجمعیت جهان به منظور تامین امنیت غذایی خود و بهبود سطح درآمدی کشاورزان اقدامات گسترده ای را در راستای حمایت از بخش کشاورزی در دستور کار داشته است.

این کشور با تولید ۳۶۷ میلیارد دلاری، دومین کشور به لحاظ تولید محصولات کشاورزی در جهان است که قصد دارد با افزایش درآمد کشاورزان تا سال ۲۰۲۲، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار محصول کشاورزی به دیگر کشورهای جهان صادر کند.

طبق اعلام مجله اکونومیست از جمله اقدامات مهم دولت هند در حمایت از کشاورزان و تثبیت جایگاه تولید در این کشور، تعیین قیمت تضمینی برای محصولات، اعطای وام های کم بهره، کاهش هزینه های خرید کود، سم و بذر و در نهایت تعرفه های بالای گمرکی بر واردات محصولات مشابه داخلی است.

اعتراض کشاورزان هندی به وضعیت معیشتی نامطلوب

اما علیرغم برنامه ریزی دولت برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی، کشاورزان هندی چندی پیش به دلیل وضعیت نامطلوب تولید و معیشت خود، با برگزاری تجمعاتی در دهلی نسبت به این موضوع اعتراض کردند.

بررسی ها نشان می دهد بیشترین آمار خودکشی در هندوستان توسط کشاورزان و به دلیل بدهی های بسیار زیاد آنان انجام می شود، چرا که کشاورزان برای تامین معیشت خود و تولید محصولات کشاورزی ناچار به اخذ وام هستند.

بررسی ها همچنین نشان می دهد درآمد حاصل از کشاورزی در هند حدود یک سوم درآمد حاصل از مشاغل دیگر است و سهم کشاورزی در تولید ناخالص ملی هر سال کاهش می یابد.

دلایل اصلی اعتراض کشاورزان هندی به دولت

از جمله دلایل کاهش درآمد کشاورزان هندی و سهم این بخش در اقتصاد هند، اصلاحات اراضی دهه ۱۹۵۰ میلادی است که باعث کوچک شدن زمین های کشاورزی و افزایش کشاورزان خرده پا با درآمد کمتر شد.

از سویی دیگر بارش های موسمی باعث آسیب به زمین های کشاورزی می شود که این موضوع نیز خطرات تولید هر محصولی را افزایش داده است. هر چند دولت اقدام به بیمه محصولات کشاورزی می کند اما اکثر کشاورزان هندی نسبت به این موضوع آگاهی لازم را ندارند و در نهایت به دلایل مختلف امکان بهره برداری از آن را پیدا نمی کنند.

همچنین قیمت پائین محصولات کشاورزی یکی دیگر از مشکلات فعلی کشاورزان هندی به شمار می رود. از طرف دیگر کشاورزان برای فروش محصولات خود در قیمت تضمینی به دولت باید روزهای بسیاری را برای دریافت پول خود منتظر بمانند که این موضوع باعث رواج دلالی و کاهش بیشتر قیمت می شود.

برنامه ریزی جدید دولت هند برای بهبود سطح حمایت از کشاورزان

با شکل گیری اعتراضات کشاورزان، ناندرا مودی نخست وزیر هند برای ساماندهی وضعیت کشاورزان قصد دارد از طرفی قیمت تضمینی محصولات کشاورزی را افزایش دهد و از طرف دیگر به منظور سودآوری تولید اقدام به کاهش هزینه های فعلی تولید هر محصولی نماید.

از سویی دیگر دولت هند با درخواست از دولت های استانی سعی در پرداخت یارانه مستقیم به کشاورزان دارد که به عنوان یک نمونه از آن می توان در پرداخت یارانه مستقیم دولت به کشاورزان در ایالت تلانگنا اشاره کرد.

برنامه ویژه دولت هند در حمایت از کشاورزان با وجود اعتراضات خارجی

حمایت از تولید محصولات کشاورزی در هند در شرایطی صورت می گیرد که دولت های آمریکا، اتحادیه اروپا، استرالیا و کانادا نسبت به وضعیت حمایت از کشاورزی در هند معترض هستند.

مقامات دولتی کشورهای مذکور با اشاره به سطح حمایت دولت هند از تولید برخی محصولات نظیر گندم، برنج و نیشکر نسبت به این موضوع اعتراض کرده و خواستار کاهش این حمایت ها شدند.

به عبارت دیگر این کشورها برای ورود به بازار دومین کشور پرجمعیت جهان خواستار برچیده شدن حمایت های دولتی هند هستند که این موضوع با مخالفت جدی دولت هند روبرو شده است.

حال دولت هند باید با توجه به شرایط شکایت کشورهای دیگر و نیز نارضایتی موجود در بین کشاورزان هندی اقدام به بازطراحی مجدد سیستم حمایتی خود نماید تا بتواند به هدف مورد نظر یعنی صادرات ۱۰۰ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و افزایش درآمد کشاورزان دست یابد.

منابع:

بیزینس لاین yon.ir/FjnSt

اکونومیست yon.ir/PkCsf

بیزینس استاندارد yon.ir/mHpnK

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.