۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۶۷۴ ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۱۰ دسته: انرژی
۰

استاد و اقلیم شناس دانشگاه تربیت مدرس گفت: کشورهای توسعه یافته و صنعتی با نفوذ در سازمان ملل گزارش های علمی را تحت تاثیر قرار داده و با بزرگنمایی اثر داده های اقلیمی بر گرمایش زمین، به دنبال جلوگیری از پیشرفت کشورهای در حال توسعه از طریق توافقنامه پاریس هستند.

به گزارش مسیر اقتصاد دکتر قویدل استاد دانشگاه و اقلیم شناس، برجسته سازی نظریات گرمایش زمین تحت تاثیر گازهای گلخانه ای را یک هجمه رسانه ای استعماری دانست و گفت: رسوایی موسوم به کلایمت گیت (Climate gate) شاهدی بر سیاسی بودن نظریات هیات بین المللی تغییرات اقلیمی (IPCC) است.

این استاد دانشگاه معتقد است کشورهای اروپایی به دلیل داشتن محیط جغرافیایی مساعد از جمله اقلیم مناسب، افراد هوشمند و متناسبی پرورش داده اند که این افراد می توانند بر مردمان اقلیم گرم و خشکی مثل آفریقا و خاور میانه فایق آیند بر اساس شاخصه مذکور علت بهروزی و رفاه دنیای متمدن امروزی اقلیم خوب و مناسب و علت تیره بختی و عقب ماندگی ممالک آفریقایی و آسیایی اقلیم نامناسب آنها است. با وجود این که این نظریه بعدا رد شد و اختیارگرایی آن را نقض کرد، بازهم در نسخه های جدید تری نظریه مذکور ابداع و از طریق ابزاری مثل سازمان ملل متحد اعمال می شود.

رابطه گرمایش و گازهای گلخانه ای ساختگی است

دکتر یوسف قویدل در گفت و گوی اختصاصی با مسیر اقتصاد گفت: دنیای علم همواره توسط سیاسیون استعمارگر مورد سوء استفاده بوده است و از میان علوم مختلف، جغرافیا با سیاست بیشترین ارتباط را دارد و بر همین اساس بیشترین سوء استفاده ها را هم متحمل شده است. در همین راستا بحث سال های اخیر مانند رابطه مستقیم گرمایش جهانی و گازهای گلخانه ای از همین نظریات استعماری متعددی است که در دنیای علم جغرافیا ساخته و پرداخته شده است تا کشورهای دارنده نفت یا کشورهای کمتر توسعه یافته را از مسیر پیشرفت باز دارند.

وی گفت: در واقع به فرض بی اساس صحت نقش گازهای گلخانه ای در گرمایش جهانی، کشورهای صنعتی مانع استفاده از نردبانی شده اند که خود از آن برای صنعتی شدن استفاده کرده اند و حال با تصویب الزام آور توافقنامه پاریس می خواهند کشورها را از مسیر توسعه صنعتی باز دارند.

دستکاری داده های اقلیمی برای بزرگنمایی گرمایش زمین

قویدل با تاکید بر سیاسی بودن عمل هیأت بین المللی تغییر اقلیم (IPCC) رسوایی کلایمت گیت خاطرنشان کرد: در این رابطه مطالب زیادی نوشته شده است که یکی از آنها مربوط به ایمیل های لو رفته از مراودات و مکالمات دانشمندان IPCC درباره دستکاری داده های اقلیمی برای برجسته ساختن گرمایش جهانی است.

وی در ادامه گفت: بسیاری از دانشمندانی که با نظر مساعد علمی مطالبی را در خصوص گرمایش جهانی در گزارش اول IPCC نوشته بودند، به دلیل انحراف دست اندرکاران هیات مذکور از کار علمی به کار سیاسی در جهت منافع کشورهای خاص، خواستار حذف نامشان از گزارش مذکور و گزارشات بعدی شده اند که اسامی دانشمندان مذکور در اسناد اینترنتی به راحتی قابل دستیابی است و این در حالی است که IPCC با در اختیار داشتن تریبون و همراهی اغلب رسانه ها و مجلات علمی، این گونه تبلیغ می کند که اکثر دانشمندان با فرضیه تغییر اقلیم و گرمایش جهانی بوسیله دی اکسید کربن موافق هستند.

ورود و خروج آمریکا به توافق پاریس اتفاقی نیست

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به رفتار سیاسی و برنامه ریزی شده آمریکایی ها در معاهدات بین المللی گفت: چرا آمریکا در دوره های مختلف تاریخی با مساله تغییر اقلیم و گرمایش جهانی برخوردهای متفاوتی دارد؟ به نظر نمی رسد که تلاش دولت اوباما برای تشویق کشورها در پیوستن به توافق پاریس و سپس خرو ج ترامپ از آن توافق تصادفی یا امری شخصی و قائم به فرد رئیس جمهور آمریکا باشد، بلکه این برنامه  آمریکایی ها است که کشورها را تشویق یا وادار به پیوستن و ا جرای توافقنامه ای بین المللی کرده و سپس با خروج یک جانبه از آن خودشان را از قوانین مربوطه مستثنی می کنند.

وی افزود: این مساله با نفوذ آمریکا در IPCC و اعمال نظرهای سیاسی و استعماری آمریکا ارتباط مستقیم دارد.

نتایج متفاوت گزارش NIPCC در برابر IPCC

قویدل اظهار کرد: در دنباله سیاسی کاری IPCC باید از یک مرکز یا گروه بین المللی دیگر تحت عنوان NIPCC یاد کنیم که در واقع هیأت بین المللی غیر دولتی تغییر اقلیم هستند.

وی ادامه داد: گزارشات NIPCC کاملا بر عکس گزارشات IPCC است و بر مبنای گزارشات مذکور تغییر اقلیم و گرمایش جهانی امری طبیعی و در راستای چرخه های متوالی طبیعی سیستم اقلیمی سیاره زمین حادث می شوند و مطالب و نظریات مبتنی بر گرمایش جهانی از طریق گازهای گلخانه ای به طور شفاف نقد و رد می شوند.

قاعده عمومی سازمان ملل در گزارش گرمایش زمین

این اقلیم شناس در پایان با انتقاد از ساختار سازمان ملل در وابستگی سیاسی افزود: در کل یک قاعده عمومی داریم که بر اساس آن تمام ارگان های بین المللی وابسته به سازمان ملل با خواست و سیطره کامل استعمارگرانی مثل آمریکا و اروپا شکل گرفته اداره می شوند و در راستای منافع سیاسی آنها گام بر می دارند.

وی افزود: اگر سوخت فسیلی بد است چرا اروپا و آمریکا دست از سر کشورهای نفت خیز برنمی دارند؟ مساله سیاسی تغییر اقلیم بر اثر گازهای گلخانه ای که شکی در آن نیست به مطلوبیت انرژی خصوصاً نفت در خاورمیانه بر می گردد و این که کشورهای پیشرفته می خواهند تکنولوژی گرانقیمت اما غیرصرفه ای توربین های بادی و پانل های خورشیدی را بفروشند و قیمت تمام شده گزاف آن را سرشکن کنند.

انتهای پیام/ نفت و انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.