۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۵۶۰ ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۵ دسته: تولید گندم، کشاورزی
۰

بررسی ها نشان می دهد حمایت از تولید و صادرات گندم و سایر محصولات اساسی در بین کشورهای پیشرفته، امری بدیهی به شمار می رود و حتی با فشار سازمان تجارت جهانی مبنی بر محدود کردن نحوه و سطح حمایت از کشاورزی، کشورها نوع حمایت از کشاورزان و تولیدات راهبردی کشاورزی خود را تغییر نداده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد گندم از جمله کالاهایی است که در تامین امنیت غذایی کشورها نقش راهبردی دارد. به همين دليل کشورهای مختلف همواره توجه ویژه ای به تولید این محصول به منظور تامین نیاز بازارهای داخلی خود داشته اند و حتی برای در اختیار گرفتن بازار دیگر کشورها نیز هدف گذاری کرده اند.

از مهمترین حمایت های دولتی در جهان برای افزایش تولید گندم و سایر محصولات اساسی کشاورزی، خرید تضمینی گندم، اعطای یارانه به تولید گندم و تعیین حداقل قیمت برای این محصول راهبردی است.

وضعیت تولید و تجارت گندم در ۱۲ کشور جهان

در گزارش سیاستی شماره ۹۷۰۹۰۱ کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس شورای اسلامی تحت عنوان «تثبیت خودکفایی در تولید گندم؛ موانع و راهکارها» میانگین تولید و تجارت گندم در کشورهای بزرگ تولیدکننده این محصول بررسی شده است؛ این آمار به وضوح نشان می دهد کشورها به منظور کاهش وابستگی به واردات گندم جهت تامین نیاز خود، همواره درصدد تثبیت جایگاه تولید این محصول بوده اند.

علاوه بر این، کشورهای پیشرفته همواره به دنبال تصاحب بازار گندم دیگر کشورها نیز بوده اند؛ چرا که صادرات گندم، وابستگی قابل توجهی برای کشورهای واردکننده ایجاد می کند.

بنابراین حمایت از تولید و صادرات گندم و سایر محصولات اساسی در بین کشورهای پیشرفته، امری بدیهی به شمار می رود و حتی با فشار سازمان تجارت جهانی مبنی بر محدود کردن نحوه و سطح حمایت از کشاورزی، کشورها نوع حمایت از کشاورزان و تولیدات راهبردی کشاورزی خود را تغییر نداده اند.[۱]

میانگین تولید گندم، صادرات و واردات آن در ۱۲ کشور منتخب طی ۵ سال اخیر در جدول زیر آمده است:[۲]

ردیف

کشور میانگین تولید میانگین واردات میانگین صادرات

۱

چین ۱۲۴ ۳.۵ ۰
۲ هندوستان ۹۱.۹ ۰.۴

۲.۳

۳

کانادا ۸۵ ۰.۱ ۲۰.۲
۴ آمریکا ۵۸ ۲.۷

۲۶.۹

۵

روسیه ۵۶.۸ ۰.۴ ۱۹
۶ آلمان ۲۴.۸ ۴.۲

۸.۹

۷

پاکستان ۲۵ ۰.۲ ۰.۴
۸ استرالیا ۲۴.۷ ۰ ۱۸.۹

۹

اوکراین ۲۲.۹ ۰ ۱۰.۴
۱۰ قزاقستان ۱۴.۷ ۰

۴.۶

۱۱ بریتانیا ۱۴.۶ ۱.۸

۱.۷

۱۲

آرژانتین ۱۱.۴ ۰

۶.۴

گزارش سیاستی کمیته اقتصاد مقاومتی مجلس از اینجا قابل دریافت است.

این آمار نشانگر آن است که تقریبا همه کشورها در تولید گندم برنامه ریزی مشخص دارند؛ ضمن اینکه در کشورهای مختلف، ابتدا تولید گندم به منظور تامین نیاز داخل انجام شده و سپس برای صادرات آن برنامه ریزی می شود. واردات نیز به طور میانگین همواره کمتر از ۱۰ درصد میزان تولید بوده است.

پینوشت:

[۱] مسیر اقتصاد؛ کد خبر: ۶۶۰۱۰

[۲] برگرفته از آمار سازمان ملل متحد و فائو

انتهای پیام/ تولید گندم



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.