۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۳۵۳ ۰۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ایران در نیمه نخست سال جاری حدود ۱۳ میلیارد دلار کالای غیرنفتی به کشورهای همسایه اعم از عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، روسیه و … صادر نموده است؛ این درحالیست که این رقم برای کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۶۳۹ میلیون دلار بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد ایران در نیمه نخست سال جاری حدود ۱۳ میلیارد دلار کالای غیرنفتی به کشورهای همسایه اعم از عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، روسیه و … صادر نموده است؛ این درحالیست که این رقم برای کشورهای اتحادیه اروپا حدود ۶۳۹ میلیون دلار بوده است.

صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه ۲۰ برابر اتحادیه اروپا

بر اساس این آمار، صادرات غیرنفتی ایران به کشورهای همسایه ۲۰ برابر اتحادیه اروپاست؛ آماری که اهمیت تقویت تجارت با کشورهای همسایه و توسعه آن را نشان می دهد. طبق بررسی های انجام شده، بازار کشورهای همسایه کماکان این ظرفیت را دارد که حضور ایران در آن افزایش یابد و چند برابر شود.

کشورهای اتحادیه اروپا عموما برای ایران شریک اثرگذار تجاری محسوب نمی شوند و بیشترین صادرات ایران به آنها نفت است. حال آنکه ایران به ویژه از طریق عرضه نفت در بورس می تواند برای این محصول مشتریان دیگری فراهم کند.

همچنین بررسی ها نشان می دهد عمده کالاهای وارداتی ایران از اتحادیه اروپا، کالاهایی هستند که دیگر کشورهای جهان نیز می توانند آن را برای ایران تامین کنند.

صادرات غیر نفتی ایران به جیبوتی و سودان بیشتر از انگلیس و فرانسه

به عنوان یک نمونه دیگر از کشورهای غیرهمسایه، ایران در نیمه نخست سال جاری بیش از ۴۱ میلیون دلار کالای غیرنفتی به جیبوتی و سودان صادر کرده است؛ در حالی که حجم صادرات غیرنفتی ایران به انگلیس و فرانسه در همین مدت کمتر از ۳۹ میلیون دلار بوده است.

این آمار نشان می دهد حتی کشورهای آفریقایی نیز برای ایران از اهمیت بالایی در تجارت نسبت به اتحادیه اروپا محسوب می شوند و توسعه تجارت با این کشورها می تواند زمینه را برای صدور محصولات و افزایش درآمد کشور فراهم آورد.

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.