۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۳۰۰۷ ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵ دسته: دیگر رسانه‌ها
۰

عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه گفته است که اروپا در شش ماهی که از خروج آمریکا از برجام می گذرد، به لحاظ مواضع سیاسی کم نگذاشته است؛ اما در عمل هیچ اقدامی از سوی کشورهای اروپایی ساماندهی نشده است. به عقیده وی ۶ ماه زمان کمی نیست و به نظر می رسد اتحادیه اروپا به دلیل مشکل قبول میزبانی سازوکار مالی ویژه، در زمینه راه اندازی SPV ناتوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه در همایش تحولات منطقه و نظام بین الملل گفته است هنوز هیچ کشوری حاضر نشده است میزبانی سازوکار مالی ویژه بین ایران و اروپا را قبول کند؛ اتریش و لوگزامبورگ نیز این میزبانی را قبول نکرده اند و اتحادیه اروپا ناتوان از راه اندازی SPV شده است.

عراقچی گفته است از وقتی آمریکا از توافق هسته ای خارج شده است اروپا تلاش کرده است خواسته های ایران در حوزه های مختلف از جمله نفت و بانک تأمین شود و تا الان به طور جدی به کار ادامه داده است.

اتحادیه اروپا در راه اندازی سازوکار مالی ناتوان است

به گفته معاون سیاسی ظریف، به لحاظ مواضع سیاسی اروپا در این شش ماه کم نگذاشته است، اما این مدت کمی نیست که نتوانند اقدامات عملی را پیدا کنند و هنوز قادر نیستند SPV را رسماً اعلام کنند که یکی از دلایل آن فشار آمریکا است که بسیار سنگین بوده است.

عراقچی افزوده است: آمریکایی ها هر کشوری که SPV در آن مستقر شود یا بانک هایی که با آن کار کند را تهدید کرده اند.[۱]

لازم به ذکر است که پس از خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، اروپا وعده داده بود یک سازوکار مالی ویژه برای حفاظت از تبادلات مالی با ایران در مقابل تحریم های آمریکا، راه اندازی خواهد کرد. اما با وجود گذشت ۶ ماه و اجرایی شدن تحریم های آمریکا، هنوز از راه اندازی این سازوکار، حتی به صورت نمادین هیچ خبری در کار نیست.

این درحالیست که در این مدت بسیاری از شرکت های اروپایی فعالیت های خود در ایران را متوقف نموده و از این کشور خارج شده اند. به گفته مقامات اروپایی، سازوکار مالی مطرح شده از سوی این اتحادیه تنها «بر روی کاغذ» خوب به نظر می رسد، اما «در عمل» فاصله زیادی با اجرایی شدن دارد.

پینوشت:

[۱]شبکه العالم؛ کد خبر: ۳۹۰۲۷۸۱

انتهای پیام/ تجارت و ارز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.