۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۵۷۳ ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

اتحادیه اروپا در ماه‌های گذشته وعده داده بود برای حفظ توافق هسته ای با ایران در برابر تحریم های آمریکا، یک سازوکار مالی ویژه راه اندازی کند. اما اکنون با وجود اجرایی شدن تحریم ها، هنوز این سازوکار حتی به صورت نمادین نیز راه‌اندازی نشده است و کشورهای اروپایی به دلیل ترس از تحریم های آمریکا، حاضر به پذیرش میزبانی از این سازوکار مالی نیستند. در آخرین اظهارنظرها، اتریش هم از پذیرش این میزبانی کناره گیری کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت خارجه اتریش اعلام کرده است که این کشور میزبانی سازوکار مالی ویژه که توسط اتحادیه اروپا برای تسهیل تجارت با ایران راه اندازی می شود را نخواهد پذیرفت.

اجتناب کشورهای اروپایی از میزبانی سازوکار مالی ویژه

سخنگوی وزارت امور خارجه اتریش گفته است این کشور پس از بررسی های فراوان به این نتیجه رسیده است که در حال حاضر در موقعیتی قرار ندارد که میزبان سازوکار مالی ویژه موسوم به SPV باشد.

پیش از این بلومبرگ خبر داده بود پس از آن که بلژیک و لوکزامبورگ میزبانی چنین سازوکاری را رد کرده اند، از اتریش خواسته شده بود که میزبان سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا برای تسهیل تجارت با ایران باشد.

اتریش اعلام کرده است که از این سازوکار حمایت می‌کند، اما در شرایط فعلی نمی تواند میزبانی آن را به عهده بگیرد و این سازوکار باید به نوعی ایجاد شود که بتواند اهدافش را محقق کند. اتریش اعلام کرده است که سوال های زیادی درباره مسائل فنی مرتبط با این ساز و کار وجود دارد.

سازوکار مالی اروپا برای مقابله با تحریم های ایران همچنان در ابهام

ایران و اتحادیه اروپا به‌ همراه چین و روسیه، اوایل مهرماه سال جاری در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، از ایجاد سازوکار مالی ویژه برای تسهیل روابط تجاری با ایران تحت توافق هسته ای، ازجمله درمورد صادرات نفت، خبر داده بودند.

ایران پیش از این تهدید کرده بود که اگر قادر نباشد به صادرات نفت و گاز خود ادامه دهد یا از دریافت پول این صادرات محروم شود، از توافق هسته ای خارج خواهد شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ماه می اعلام کرد که آمریکا از برجام خارج می شود و تحریم های آمریکا که پس از اجرای توافق هسته ای لغو شده بودند بار دیگر به اجرا در می آیند. از آن زمان دولت های اروپایی با تصمیم ترامپ برای خروج از برجام مخالفت کرده اند و در تلاش هستند تا این توافق را حفظ کنند و به دنبال مقابله با تحریم های آمریکا علیه ایران هستند.

با اینحال در هفته های گذشته اروپا اعلام کرده است که سازوکار مالی ویژه برای کمک به ایران جهت مقابله با تحریم ها را تا قبل از ۱۳ آبان، که دور دوم تحریم های آمریکا آغاز شد، اجرایی نمی شود.

ترس از تحریم های آمریکا دلیل رد میزبانی سازوکار مالی ویژه

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که هیچ کشور اروپایی به خاطر ترس از تحریم های آمریکا حاضر نیست میزبانی نهاد مربوط به سازوکار مالی ویژه را بپذیرد.

شش دیپلمات اروپایی به رویترز گفته اند که عدم آمادگی کشورهای اروپایی برای میزبانی نهاد سازوکار مالی ویژه برای تجارت با ایران ممکن است اقدامات اروپا برای حفظ تجارت با ایران بعد از تحریم‌ ای آمریکا را دچار مشکل کند.

دیپلمات ها گفته اند که اکنون قدرت های بزرگ اروپایی شامل انگلیس، فرانسه و آلمان، کشور کوچک لوکزامبورگ در شمال اروپا را تحت فشار قرار داده اند که میزبانی این سازوکار را قبول کند؛ اما پیش از این، خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده است که لوکزامبورگ و بلژیک پیش از اتریش پیشنهاد میزبانی نهاد سازوکار ویژه مالی را رد کرده اند.

نگرانی آمریکا از همکاری مالی اروپا با ایران

همچنین سیگال مندلکر معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور اطلاعات مالی و تروریسم، این هفته اعلام کرد از ایده اروپایی ها برای ایجاد سازوکار مالی ویژه برای ایران جهت دور زدن تحریم ها نگرانی ندارد و آن را کم اهمیت و غیر کاربردی قلمداد کرده است، چرا که شرکت های اروپایی در حال خروج از ایران و توقف فعالیت هایشان در این کشور هستند.

منابع:

بلومبرگ yon.ir/N1x6Y

رویترز yon.ir/oHk9F

فرانس۲۴  yon.ir/fpetC

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.