۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۳۵۸ ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۰ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

کشور اسپانیا مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان، مالیات بر عایدی سرمایه را از شهروندان بدون تعدیل تورمی و تا نرخ ۲۳ درصد دریافت می کند؛ این درحالیست که تا پیش از سال ۲۰۱۵ در اسپانیا اخذ مالیات بر عایدی سرمایه با تعدیل تورمی انجام می گرفت. حوزه مسکن یکی از مهم ترین بخش های مشمول این مالیات است و تنها خانه اصلی افراد معاف از پرداخت این مالیات شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از مؤثرترین ابزارهایی که دولت می‌تواند با کمک آن مانع سوداگری و دلالی در بازار شود، مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) است. اصل کلی اخذ این نوع مالیات بر پایه سود حاصل از خرید و فروش دارایی است. در کشور اسپانیا نیز مانند دیگر کشور‌های پیشرفته جهان این نوع مالیات اخذ می‌گردد.

مالیات بر عایدی سرمایه در املاک از تفاوت بین قیمت خرید (ارزش خرید) و قیمت فروش (ارزش انتقال) دارایی از فروشنده اخذ می‌شود. برای این منظور قیمت فروش واقعی با کسر هزینه‌های جانبی از جمله مالیات شهری محاسبه می شود و در محاسبه قیمت خرید نیز هزینه‌هایی مانند هزینه دفتر اسناد رسمی، ثبت و هزینه بهسازی خانه به آن اضافه می شود.

مالیات بر عایدی سرمایه با ضریب افزایش قیمت خرید تا سال ۲۰۱۴

در اسپانیا تا پیش از سال ۲۰۱۴ میلادی اخذ مالیات بر عایدی سرمایه با احتساب تعدیل تورمی انجام می گرفته است. برای این منظور در زمان فروش ملک، قیمت خرید آن با ضرب کردن یک عدد بزرگ تر از یک در قیمت خرید اسمی در نظر گرفته می شد.

در جدول زیر ضرایب سال‌های مختلف که در زمان فروش، در قیمت خرید ملک ضرب میشد و در عمل به عنوان تعدیل تورمی عمل می کرد، نشان داده است:

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه بدون تعدیل تورمی در اسپانیا

اما اکنون اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در اسپانیا بدون تعدیل تورمی صورت می گیرد و اعداد جدول فوق بعد از اصلاح قوانین از دستور کار خارج شده اند.

بر این اساس از ۱ ژانویه ۲۰۱۵ به بعد، تمامی درآمد حاصل از فروش سرمایه در این کشور مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه است.

مالیات بر عایدی سرمایه پلکانی در اسپانیا تا نرخ ۲۳ درصد

در سال ۲۰۱۱ نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در کشور اسپانیا ۱۹ درصد بوده است؛ پس از آن در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ این نرخ به ۲۱ درصد افزایش یافت؛ و از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا اوایل نوامبر ۲۰۱۵ به ۲۰ درصد رسید و از سال ۲۰۱۶ تا کنون ساکنین اسپانیا، مالیات بر عایدی سرمایه را به صورت پلکانی و به میزان ۱۹ تا ۲۳ درصد پرداخت می‌کنند.

به این صورت که اگر عایدی یا سود حاصل از فروش کمتر از ۶ هزار یورو باشد، ۱۹ درصد مالیات به آن تعلق می گیرد؛ مابقی سود تا سقف ۵۰ هزار یورو مشمول مالیات ۲۱ درصدی است؛ و از سودهای بیش از ۵۰ هزار یورو نیز مالیات ۲۳ درصدی اخذ می شود. در جدول زیر پلکان مالیات بر عایدی سرمایه در کشور اسپانیا نشان داده شده است:

همچنین مطابق قانون، اگر فروشنده اسپانیایی نباشد، خریدار موظف است ۳ درصد از قیمت خرید را به‌عنوان ضمانت پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه به اداره مالیات در اسپانیا پرداخت کند، تا فروشنده در موعد مقرر به پرداخت مالیات خود اقدام کند. در صورت کمتر یا بیشتر بودن مقدار ۳ درصد قیمت خرید با مبلغ نهایی مالیاتی که بر عهده فروشنده است، مابه‌التفاوت محاسبه و مراحل تسویه انجام می‌شود.

معافیت‌های مالیات بر عایدی سرمایه

در اسپانیا معافیت هایی برای قانون مالیات بر عایدی سرمایه در نظر گرفته شده که به شرح زیر هستند:

  • فروش املاک خریداری‌شده قبل از سال ۱۹۸۶ از مالیات بر عایدی سرمایه معاف است.
  • بر اساس قانون، مسكن اول و مصرفی مالكان اسپانیایی بـه‌طـور كامـل از پرداخـت CGT معاف است و خانه‌های دوم و بیش‌تر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.
  • مالكانی كه سنشان از ۶۵ سال بالاتر باشد، به طور كامـل از ایـن مالیات معاف هستند؛ حتی اگر درآمد حاصل از فروش را در ملک دیگر سرمایه‌گذاری نکنند.
  • شهروندانی که درآمد حاصل از فروش خانه اول خود را مجدداً برای خرید یک خانه اصلی دیگر سرمایه‌گذاری می‌کنند، از پرداخت مالیات سود حاصل از فروش معاف هستند، به شرط آنکه آن‌ها سه سال یا بیشتر در این ملک زندگی کرده باشند.

همچنین همانند دیگر كشورهای دنیا، در اسپانیا نیز این مالیات بر عهـده فروشـنده ملـک است؛ اما در مواردی كه ملک از طریق هدیه و ارث به شخصی رسیده باشد، خریدار ملـک موظف به پرداخت این مالیات است.

منابع:

سایت وکلای اندلس

سایت بلوین فرانکس

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.