۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۲۲۹۹ ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۰ دسته: مالیات بر عایدی سرمایه، مسکن کارشناس: علی ملک زاده
۰

بر اساس قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بریتانیا، هیچ گونه تعدیل تورمی برای محاسبه عایدی سرمایه حاصل از فروش مسکن توسط افراد در نظر گرفته نمی شود. همچنین در این قانون میزان نرخ CGT برای املاک بسیار بالاتر از سایر دارایی هاست و به طور پلکانی تا ۲۸ درصد افزایش می یابد. در این کشور مسکن اصلی هر خانوار به شرط سکونت حداقل ۱۸ ماهه از پرداخت مالیات بر عایدی مسکن معاف است و برای هر شخص سقف معینی معافیت از این مالیات در نظر گرفته شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد مالیات بر عایدی سرمايه بر فروش خانه های دوم به بعد و یا سوداگری در ملک در بریتانیا بدون انجام هیچ گونه تعدیل تورمی برای افراد عادی اجرا می شود.

تنها خانه اصلی افراد معاف از مالیات است

اگر فردی ملکی را در انگلستان بفروشد، ممکن است مجبور شود مالیات بر عایدی سرمایه (CGT) بپردازد. البته در هنگام فروش مسکن اصلی به طور کلی نیازی به پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه نیست و خانه های اول شهروندان برای هر خانوار از این مالیات معاف شده اند.البته به شرطی که حداقل ۱۸ ماه گذشته ساکن آن خانه بوده باشند.

با این حال، معمولا هنگام خرید خانه های دوم و یا بیشتر به منظور سوداگری و کسب سود در بخش املاک، افراد با یک بند قانونی با عنوان CGT مواجه می شوند. علاوه بر این در صورتی که خانه اصلی هر خانوار تا حدی به عنوان محل کسب و کار مورد استفاده قرار گیرد و یا بخشی از ملک خود را اجاره دهند، آن ها نیز ممکن است مشمول این مالیات قرار بگیرند.

اخذ مالیات بر عایدی مسکن در بریتانیا بدون تعدیل تورمی

نکته قابل توجه عدم لحاظ هیچ گونه تعدیل تورمی چه در قیمت ملک و چه در هزینه ها در زمان محاسبه مالیات بر عایدی سرمایه است. در ضمن هر زمانی که افراد وضعیت مالیاتی خود را برای یک سال اعلام می کنند، هرگونه عایدی سرمایه ای مشمول مالیات می شود و این مسئله ممکن است آن ها را به یک رده بالاتر در نرخ سوق دهد.

در بریتانیا همه مالیات دهندگان دارای کمک هزینه معافیت سالانه CGT هستند؛ به این معنی که آن ها می توانند تا سقف مقدار مشخصی، از فروش مسکن دوم سود ببرند و تا این حد از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند.

در سال های ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹، سقف معافیت مالیات بر عایدی سرمایه ۱۱،۷۰۰ پوند در نظر گرفته شده است. زوج هایی که دارایی های خود را در اختیار دارند می توانند این کمک هزینه را ترکیب کنند و به طور بالقوه تا ۲۳،۴۰۰ پوند برسانند. البته افراد مجبور به استفاده از چنین معافیتی نیستند و در صورتی که استفاده نشود از دست خواهد رفت و برای سال بعد ذخیره نخواهد شد.

نرخ CGT املاک بسیار بالاتر از سایر دارایی هاست

همانطور که از نام مالیات بر عایدی سرمایه پیداست، این مالیات تنها بر عایدی سرمایه وضع می شود، نه بر روی کل مبلغی که ملک به فروش می رسد. در بریتانیا، نرخ های مالیات بر عایدی سرمایه بر روی املاک بسیار بالاتر از سایر دارایی هاست.

به طور پایه نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در مورد املاک، ۱۸ درصد از عایدی فروش ملک است. با اینحال این نرخ به صورت پلکانی تعیین شده است و در سودهای بالاتر، مالیات دهندگان باید ۲۸ درصد سود خود را به عنوان مالیات پرداخت کنند. این درحالیست که در مورد دارایی های دیگر به جز املاک، نرخ پایه مالیات بر عایدی سرمایه ۱۰ درصد است و نرخ بالاتر تا ۲۰ درصد می رسد.

فرآیند تعیین میزان CGT در بریتانیا

مالیات بر عایدی سرمایه در بریتانیا، به تفاوت قیمت فروش ملک از قیمت خرید آن اعمال می شود. با اینحال هزینه هایی همچون خرید تمبر و کارگزاری و همچنین هزینه های مربوط به بهبود و ارتقاء ملک، از سود حاصل از فروش کسر می شود؛ اما هزینه های مربوط به نگهداری ملک و سود ناشی از رهن ملک از سود کسر نمی گردد.

در انتها هرگونه عایدی حاصل از سرمایه که بالاتر از مبلغی معادل ۱۱،۷۰۰ پوند (نرخ ۲۰۱۸-۱۹) باشد، مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه خواهد بود. علاوه بر این استفاده از معافیت مذکور نیز شرایط خاص خود را دارد و در اغلب موارد سوداگران امکان استفاده مکرر از آن را ندارند.

مثالی از نحوه محاسبه CGT فروش خانه دوم در بریتانیا

به عنوان یک مثال فرض میشود که یک نفر قصد دارد خانه دوم خود را در بریتانیا به مبلغ ۲۲۰ هزار پوند به فروش برساند؛ در حالی که وی ۱۰ سال پیش آن را به قیمت ۱۲۰ هزار پوند خریداری کرده است. در این صورت تفاوت قیمت خرید و فروش ملک ۱۰۰ هزار پوند است.

با کسر مبلغ هزار پوند بابت هزینه تمبر، مبلغ ۲ هزار پوند برای هزینه وکالت دادگستری و مبلغ ۴ هزار پوند بابت هزینه وکالت و دیگر هزینه های فروش، کل سود مشمول مالیات بر عایدی سرمایه معادل ۹۳ هزار پوند می شود.

در صورتی که این فرد در جای دیگری از معافیت خود استفاده نکرده باشد، می تواند از مزایای  معافیت ۱۱۷۰۰ پوندی بهره مند شود و به این ترتیب درآمد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه وی ۸۱.۳۰۰ پوند خواهد بود. اما درصورتی که وی به هر دلیل امکان استفاده از این معافیت را نداشته باشد، تمامی ۹۳ هزار پوند درآمد وی مشمول مالیات خواهد بود.

بر اساس قانون مالیات بر عایدی ملک در بریتانیا، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه تا درآمد ۴۶۳۵۰ پوند، معادل ۱۸ درصد در نظر گرفته شده است و مالیات درآمدهای بالاتر از آن با نرخ ۲۸ درصد اعمال می شود.

همچنین فرض بر این است که این فرد در سال مذکور معادل ۲۵ هزار پوند درآمد مشمول مالیات مستقیم بر عهده دارد. در این صورت این میزان نیز از سقف در نظر گرفته شده برای نرخ ۱۸ درصدی مالیات بر عایدی سرمایه کسر می شود.

بنابراین میزان مالیات پرداختی این فرد، با فرض عدم امکان استفاده از معافیت در نظر گرفته شده، معادل ۲۳۹۰۵ پوند خواهد بود که بیش از ۲۵ درصد کل درآمد مشمول مالیات بر عایدی سرمایه وی از فروش ملک دوم است. جزئیات محاسبه این میزان مالیات به شرح زیر است:

۴۶۳۵۰-۲۵۰۰۰ = ۲۱۳۵۰؛

۲۱۳۵۰*۰.۱۸= ۳۸۴۳؛

۹۳۰۰۰-۲۱۳۵۰ = ۷۱۶۵۰؛

۷۱۶۵۰*۰.۲۸=۲۰۰۶۲؛

۳۸۴۳+۲۰۰۶۲ = ۲۳۹۰۵

منبع: پایگاه ویچ بریتانیا yon.ir/R1P10

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.