۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۳۱۰ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، سازمان تجارت جهانی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

اتحادیه اروپا به تازگی با انتشار گزارشی رسمی، دیدگاه های خود را در زمینه تغییرات الزامی ساختار سازمان تجارت جهانی مطرح نموده است. در این گزارش سه مسئله «به روز نبودن قوانین تجارت جهانی»، «قدرت محدود WTO در الزام اجرای قوانین از سوی کشورها» و «عدم موفقیت در رسیدگی به شکایت کشورها» به عنوان مشکلات بنیادین عملکرد ناموفق WTO مطرح شده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد سازمان تجارت جهانی در طول سال های اخیر در عرصه الزام کشورها به اجرای قوانین تجارت و همچنین رسیدگی به شکایت ها عملکرد ناموفقی داشته است. به طور خاص از زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی، هجمه های متعددی از سوی بسیاری از کشورها به عملکرد این سازمان وارد شده است.

بر اساس اظهار نظرهایی که از سوی رهبران کشورهای جهان صورت گرفته است اکنون تمام کشورها، از جمله کشورهای توسعه یافته و یا درحال توسعه، بر ضرورت تغییر رویه سازمان تجارت جهانی تأکید دارند.

در همین راستا بسیاری از کشورها از جمله آمریکا، اتحادیه اروپا، ژاپن و چین نظراتی را درخصوص چگونگی تغییرات احتمالی در ساختار سازمان تجارت جهانی مطرح نموده اند.

بی تحرکی WTO با وجود تغییرات گسترده عرصه تجارت جهانی

اتحادیه اروپا ماه گذشته میلادی، پس از بررسی نظرات کشورهای عضو، نقطه نظرات خود را درخصوص چرایی و چگونگی تغییرات ساختاری سازمان تجارت جهانی منتشر نموده است.

در پیشنهادهای مطرح شده از سوی اتحادیه اروپا، به عنوان یک بلوک اقتصادی که همچنان بر ضرورت حضور یک نهاد جهانی در عرصه تجارت بین الملل تأکید دارد، عملکرد WTO به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

سِسیلیا مالستروم، نماینده اتحادیه اروپا در عرصه تجارت بین الملل در حاشیه انتشار پیشنهاد این اتحادیه، ضمن تأکید بر اهمیت نقش آفرینی WTO در عرصه تجارت جهانی و انتقاد از عملکرد اخیر این سازمان گفت: «مشکل اصلی WTO در آن است که با وجود تغییرهای گسترده در نظام های حاکم بر تجارت جهانی در سال های اخیر، این سازمان بدون تغییر باقی مانده است و به همین دلیل قادر به مدیریت مشکلات در شرایط جدید نیست.»

۳ مشکل بنیادین WTO از منظر اتحادیه اروپا

در این پیشنهادات سه محور به عنوان نقاط ضعف اصلی عملکرد سازمان تجارت جهانی مورد اشاره قرار گرفته است که لازم است در تغییرات احتمالی آتی، مورد توجه قرار بگیرند:

  • به روز نبودن قوانین تجارت جهانی:

مقامات اروپایی معتقدند یکی از دلایل اصلی عملکرد ناموفق WTO، به روز نشدن قوانین تجارت جهانی، متناسب با تحولات روز این عرصه بوده است. قوانینی همچون تعرفه های ضد دامپینگ و شرایط حمایت از تولیدات داخلی از جمله مواردی است که اکنون در قوانین مصوب سازمان تجارت جهانی اتفاق نظری بر آن وجود ندارد.

  • قدرت محدود WTO در الزام اجرای قوانین از سوی کشورها:

به عقیده مقامات اروپایی، درحال حاضر سازمان تجارت جهانی توانایی لازم برای الزام کشورها به اجرای قوانین مصوب را ندارد و این مسئله اجرا شدن قوانین از سوی همه کشورها را تحت الشعاع قرار داده است. در این زمینه پیشنهاد کشورهای اروپایی افزایش اختیارات WTO و در مقابل افزایش شفافیت رویه های تجاری کشورها برای این سازمان است.

  • عدم موفقیت در رسیدگی به شکایت کشورها:

مشکل دیگری که از سوی اتحادیه اروپا مطرح شده است، عدم موفقیت WTO در رسیدگی سریع و منصفانه به شکایت های کشورها علیه یکدیگر است. درحال حاضر پرونده های تجاری که در سازمان تجارت جهانی مطرح می شوند، زمان زیادی را در صف رسیدگی می مانند و در بسیاری از موارد در زمینه صدور حکم آن ها بن بست ایجاد می شود.

اتحادیه اروپا از ماه گذشته و پس از انتشار رسمی پیشنهادهای اصلاحی جهت تغییر ساختار سازمان تجارت جهانی، شروع به رایزنی با کشورهای متحد خود از جمله آمریکا و ژاپن نموده است تا بتواند از این طریق تغییرات مد نظر خود را عملیاتی نماید.

قرار است در اجلاس ماه آتی کشورهای گروه ۲۰، به مسئله جزئیات تغییرات احتمالی ساختار سازمان تجارت جهانی پرداخته شود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی اتحادیه اروپا yon.ir/QGioy

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.