۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۲۶۱ ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۵ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت کشاورزی کانادا در نظر دارد تا با افزایش صادرات محصولات غذایی به چین، گامی بلند در راستای رونق تولید غذا و افزایش درآمد کشاورزان خود بردارد. کارشناسان کانادایی برای تحقق این هدف و به منظور برآورد دقیق تر ظرفیت های صادراتی بازار چین در سال های آتی، از مدل های اقتصادی کمّی برای هر محصول بهره می برند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت کشاورزی کانادا در جهت بهبود وضع معیشت کشاورزان از طریق افزایش بازار محصولات آنان، قصد دارد روابط تجاری خود را با کشور چین، به عنوان بزرگترین وارد کننده محصولات غذایی در جهان، گسترش دهد.

وزارت کشاورزی کانادا مسئول گسترش بازار و رونق تولیدات کشاورزان این کشور است و در این راستا در نظر دارد به منظور رشد مناسب تر تولید، وضعیت تجارت محصولات کشاورزی را نیز بهبود بخشد.

این کشور قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ میزان صادرات محصولات کشاورزی خود را به ۷۵ میلیارد دلار در سال برساند که این مهم نیازمند برنامه ریزی دقیق برای تولید و بازاریابی محصولات است.

مدل سازی اقتصادی کانادا برای رشد صادرات محصولات کشاورزی به چین

چین دومین شریک تجای کانادا پس از آمریکا است که به دلیل جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری این کشور، بازار مهمی برای محصولات غذایی کانادا محسوب می شود.

کانادا در برنامه ریزی بلند مدت صادرات محصولات کشاورزی خود به چین از سال ۲۰۱۶، یک مدل کمی طراحی کرد و در آن محصولاتی که چین از دیگر کشورها وارد می کند و امکان تولید آن محصولات در کانادا وجود دارد، را تعیین کرد.

سپس در این مدل کمی خود، وضعیت منحصر به فرد هر محصول را در اندازه و رشد بازار، میزان تجارت کانادا و کاهش تعرفه ها بر اساس اطلاعات تجاری ۱۰ سال گذشته، باهدف گسترش روابط تجاری در نظر گرفت.

در مرحله بعدی وزارت کشاورزی کانادا محصولات غذایی و دریایی را به ۱۹ بخش تقسیم کرد و چالش های احتمالی این محصولات در تولید و صادرات را توسط تیم ارزیابی مخصوص خود با نام AAFC ، و از طریق نظرسنجی از متخصصین ایالت های مختلف این کشور مورد بررسی قرار داد.

نتایج بررسی ها نشان دهد کانادا به راحتی می تواند به منظور رشد صادرات خود در افق ۲۰۲۵ بر بازار چین تکیه کرده و با گسترش تولیدات، حجم تجارت محصولات را افزایش دهد.

برنامه ریزی دولت کانادا جهت افزایش صادرات غذا به چین

از جمله برنامه های دولت کانادا به منظور گسترش روابط تجاری در بخش کشاورزی با کشور چین در سال های آینده می توان به بررسی بازار محصولات زراعی نظیر ذرت، سویا، گندم و جو اشاره کرد.

به عبارت دیگر به دلیل وجود مزیت های رقابتی این کشور در تولید و فراوری محصولات غذایی، کانادا توانست بخشی از بازار چین را در محصولاتی نظیر غلات و دانه های روغنی در گذشته در دست بگیرد.

همچنین از دیگر موارد مهم در تداوم روابط تجاری دو کشور، بررسی ایمنی تولید محصولات غذایی و تعیین استانداردهای لازم برای صادرات این محصولات به کشور چین است.

کانادا جایگزین آمریکا در بازار محصولات غذایی چین

چین که به تازگی وارد جنگ تجاری بزرگی با آمریکا شده است و در پی آن میزان واردات محصولات کشاورزی خود را از این کشور را کاهش داده است و انتظار می رود روند این کاهش تداوم داشته باشد. به همین دلیل کشور چین به دنبال جایگزین های مناسب برای تامین محصولات مورد نیاز خود است.

از این رو وزیر کشاورزی چین با سفر به کانادا و دیدار با مقامات کشاورزی و بازدید از مراکز تولید این کشور، راهکارهای بهبود روابط تجاری متقابل با کانادا در سال های آینده مورد بررسی قرار داد.

بر اساس آمارهای منتشر شده، میزان واردات مواد غذایی چین از کانادا در حد فاصل سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ به میزان ۲۸ درصد افزایش یافته است؛ به نحوی که تنها در سال ۲۰۱۷ میزان واردات محصولات غذایی و دریایی چین از کانادا حدود ۸ میلیارد دلار برآورد می شود.

بیشترین صادرات محصولات غذایی و دریایی کانادا به چین شامل کلزا، سویا، روغن، نخود و گوشت یخ زده است.

منابع:

وزارت کشاورزی کانادا  yon.ir/NrjjG

وزارت کشاورزی کانادا  yon.ir/aIGcT

وزارت کشاورزی چین  yon.ir/cUUEs

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.