۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۷۴۵۷۴ ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۰ دسته: انرژی، زنجیره ارزش نفت و گاز کارشناس: میثم فتحی محب
۰

با وجود کاهش قیمت استیک اسید در آمریکای شمالی در سال ۲۰۲۳، روند تقاضای آن در سال‌های آتی افزایشی است. در سال ۲۰۲۲ میزان تقاضای استیک اسید در این منطقه ۱.۶ میلیون‌تن بود و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۲ به ۲.۶ میلیون‌تن برسد. آمریکا و مکزیک، با توسعه صنایع پایین دستی وینیل استات و ترفتالیک اسید خالص، برای افزایش تولید و تقاضای استیک اسید برنامه‌ریزی کرده‌اند.

به گزارش مسیر اقتصاد، منطقه آمریکای شمالی یکی از مناطقی است که زنجیره ارزش متانول و استیک اسید را توسعه داده است و از آن برای تولید محصولات مختلفی همچون مونومر وینیل استات و ترفتالیک اسید خالص استفاده می‌کند.

میزان تقاضای استیک اسید در آمریکای شمالی به ۲.۵۶ میلیون تن می‌رسد

بازار استیک اسید در آمریکای شمالی به سه بخش ایالات متحده آمریکا، مکزیک و کانادا تقسیم می‌شود. ایالات متحده آمریکا مصرف کننده اصلی استیک اسید در این منطقه است. در سال ۲۰۲۲، ایالات متحده تقریباً ۸۰ درصد از تقاضای استیک اسید این منطقه را تشکیل می‌داد. همچنین، ایالات متحده آمریکا بیشترین برنامه ریزی را برای تولید استیک اسید انجام داده و پس از آن، به واسطه توسعه صنایع پایین دستی، مکزیک بیشترین میزان افزایش تولید استیک اسید را خواهد داشت.

در سال ۲۰۲۲، میزان تقاضای صنایع پایین‌دستی آمریکای شمالی به استیک اسید ۱.۶ میلیون تن تخمین زده می‌‌شد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد میزان تقاضای این ماده تا سال ۲۰۳۲ رشد قابل توجهی داشته باشد و همانطور که در نمودار زیر نشان داده می‌شود، با نرخ رشد ترکیبی ۴.۹۵ درصد تا سال ۲۰۳۲ به ۲.۶ میلیون تن برسد.

توسعه استیک اسید در منطقه آمریکای شمالی مبتنی بر خوراک متانول است

به طور کلی، استیک اسید در منطقه آمریکای شمالی، از دو روش کربونیلاسیون متانول[۱] و اکسیداسیون اتیلن[۲] تولید می‌شود. پس از کشف منابع شیل، حجم تولید گاز آمریکای شمالی به شکل قابل توجهی بالا رفت و میزان تولید متانول در این منطقه افزایش یافت. به همین دلیل تمایل شرکت‌های این منطقه بیشتر به سمت توسعه واحدهایی با خوراک متانول کشش دارد. توسعه این واحدها می‌تواند بخشی کوچکی از متانول تولید شده در این منطقه را مصرف کند.

شرکت‌های کلانیز[۳]، داو دوپونت[۴] ، صنایع شیمیایی استمن[۵]  و لایوندال بازل[۶]  از تولید کنندگان بزرگ و بازیگران اصلی استیک اسید در منطقه آمریکای شمالی هستند. این واحدها، همچنان در حال افزایش تولید استیک اسید با خوراک متانول هستند. به طوری که شرکت کلانیز در سال ۲۰۲۳، یک واحد استیک اسید با ظرفیت ۱.۳ میلیون تنی در تگزاس احداث کرد.

 محرک اصلی بازار استیک اسید در آمریکای شمالی، مونومر وینیل استات است

بر اساس صنعت مصرف کننده نهایی، بازار استیک اسید آمریکای شمالی به مونومر وینیل استات[۷]، اسید ترفتالیک خالص[۸]، اتیل استات، استیک انیدرید و غیره تقسیم می شود. مطابق نمودار زیر، ترفتالیک اسید خالص بخش اصلی مصارف استیک اسید را تشکیل می‌دهد و تقریباً ۴۲ از استیک اسید مصرف شده در آمریکای شمالی صرف تولید ترفتالیک اسید خالص می‌شود.

با وجود اینکه اسید ترفتالیک خالص بیشترین میزان مصرف استیک اسید را دارد، ولی محرک اصلی بازار برای بازار استیک اسید در آمریکای شمالی، تولید مونومر وینیل استات است. چرا که تولید مونومر وینیل استات، استیک اسید بیشتری مصرف می‌کند.

اسید ترفتالیک خالص یک ماده اولیه کلیدی در تولید الیاف پلی استر، پلی اتیلن ترفتالات و انواع فیلم و رزین است. الیاف پلی استر در صنایع نساجی استفاده می‌شود و پلی اتیلن ترفتالات در صنعت بسته بندی کاربرد دارد.

در حالی‌که وینیل استات در تولید رنگ‌ها، منسوجات، ترکیبات سیم و کابل، شیشه ایمنی لایه‌ای و مواد بسته‌بندی استفاده می‌شود. افزایش تقاضا برای این مواد شیمیایی در صنایع مختلف ازجمله بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی، پیش بینی می شود که تقاضای استیک اسید افزایش پیدا کند.

قیمت استیک اسید در آمریکای شمالی فعلا پرنوسان است

با وجود پیش‌بینی افزایش تولید و تقاضای استیک اسید در منطقه آمریکای شمالی، قیمت این محصول در سال ۲۰۲۳، روند کاهشی داشته و این موضوع می‌تواند تأثیرات زیادی بر مصرف صنایع پایین دستی داشته باشد.

در سال ۲۰۲۳، روند قیمت استیک اسید آمریکای شمالی، به شکل قابل توجهی تحت تأثیر قیمت متانول بود و نوسانات زیادی داشت. قیمت استیک اسید این منطقه، در اوایل سال ۲۰۲۳، به واسطه کاهش قیمت متانول و کاهش تقاضای صنایع پایین دستی، کاهش شدیدی را تجربه کرد؛ ولی شرکت‌های تولیدکننده محصولات پایین دستی، نرخ تولید ثابتی را گزارش کردند و این موضوع موجب شد تا تقاضای ثابت استیک اسید تضمین شود.

به واسطه بحران بانکی، نواسانات اقتصادی، افزایش تورم و افزایش نرخ بهره از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳، تقاضای صنایع پایین دستی مونومر وینیل استات و به تبع آن تقاضای استیک اسید، وارد یک روند کاهشی شد. البته پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال‌های آتی روند قیمت استیک اسید اصلاح شود و متناسب با رشد قیمت متانول، روند با ثباتی داشته باشد.

منبع: chemanalyst

پی‌نوشت:

[۱] methanol carbonylation

[۲] ethylene oxidation

[۳] Celanese Corporation

[۴] DowDuPont

[۵] Eastman Chemical Company

[۶] LyondellBasell Industries N.V.

[۷] VAM

[۸] PTA

انتهای پیام/ انرژی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.