۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۰۹۷ ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

بعد از یک سال مذاکره، کشورهای مکزیک و کانادا به درخواست های آمریکا برای اصلاح توافق تجاری نفتا پاسخ مثبت دادند و به این ترتیب توافق جدید USMCA جایگزین نفتا شد. یکی از مهمترین پیش شرط های دولت آمریکا در این زمینه، کاهش تعرفه واردات محصولات لبنی از سوی دولت کانادا بوده است که در نهایت به افزایش صادرات کشاورزان آمریکایی منجر خواهد شد.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان روی کار آمدن دولت جدید در آمریکا، توافق تجارت آزاد نفتا بین این کشور و کشورهای مکزیک و کانادا در معرض خطر قرار گرفت و سه کشور از ابتدای سال ۲۰۱۷ میلادی مذاکراتی را به منظور اصلاح شرایط حاکم بر این توافق آغاز کردند.

از آن زمان دولت آمریکا و به طور خاص دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور بیشترین انتقادات گسترده ای را نسبت به این توافق تجاری مطرح کرده و خواستار تغییرات گسترده در آن شده است.

موفقیت بزرگ دولت آمریکا در انعقاد توافق تجاری جدید

در آخرین مذاکراتی که در این خصوص صورت گرفت سه کشور توانستند به یک توافق نهایی دست یابند که بر اساس آن توافق جدید USMCA جایگزین توافق قدیمی نفتا شده است.

این درحالیست که پیش از این تصور میشد درخواست های متعدد آمریکا از کشور کانادا موجب خواهد شد این کشور از توافق سه جانبه کنار برود و آمریکا و مکزیک یک توافق تجاری دوجانبه جدید را با یکدیگر منعقد نمایند. اما در آخرین ساعات، کشور کانادا با آخرین درخواست های دولت آمریکا نیز موافقت کرد تا در نهایت توافق جدید نیز به صورت سه جانبه منعقد گردد.

دستیابی به این توافق جدید یکی از بزرگترین دستاوردهای دولت آمریکا در طول یک سال و نیم اخیر محسوب می شود؛ چراکه نشان داد استراتژی این دولت در زمینه انعقاد توافقنامه های تجاری موفق بوده است.

دوجانبه گرایی و افزایش تعرفه های واردات رویکرد موفق آمریکا در تجارت خارجی

دولت جدید آمریکا برخلاف دولت های قبلی اعلام کرده است قصد دارد رویکرد دوجانبه گرایی را درپیش بگیرد و تنها توافقنامه هایی را منعقد خواهد کرد که به سود تولیدکنندگان داخلی این کشور باشد.

در زمینه توافق تجارت آزاد نفتا نیز دولت آمریکا اعلام کرده بود ترجیح می دهد با هرکدام از دو کشور مکزیک و کانادا، به عنوان بزرگترین شرکای تجاری خود، توافق جداگانه ای به صورت دوجانبه منعقد نماید؛ مگر اینکه تمامی اصلاحات مد نظر دولت آمریکا به منظور انعقاد یک توافق سه جانبه جدید، از سوی دو کشور دیگر پذیرفته شود.

اصلاح توافق تجاری نفتا نیز مانند اقداماتی همچون اصلاح توافق تجارت دوجانبه با کره جنوبی، کنار رفتن از توافق تجاری دو سوی اقیانوس آرام و افزایش گسترده تعرفه واردات محصولات مشابه تولید داخلی، در راستای استراتژی جدید دولت آمریکا در تجارت خارجی در دستور کار قرار گرفته است.

پاسخ مثبت کانادا به افزایش واردات لبنیات از آمریکا

یکی از مهم ترین درخواست های دولت آمریکا در زمینه اصلاح توافق تجارت آزاد نفتا، اصلاح نظام تعرفه گذاری محصولات لبنی از سوی دولت کانادا بوده است که در دهه های اخیر راه را برای ورود کشاورزان آمریکایی به بازار این کشور دشوار نموده است.

در حال حاضر آمریکا صنعت دامداری قدرتمندی دارد که به پشتوانه حمایت های متعدد و متنوع دولت، علاوه بر تأمین نیاز داخلی، بخش قابل توجهی از تولیدات خود را به دیگر کشورهای جهان صادر می کند. اما کشاورزان آمریکایی تا به حال در ورود به بازار لبنیات کانادا ناموفق بوده اند.

وزارت کشاورزی کانادا از دهه ها قبل با استفاده از سیستم مدیریتی سه مرحله‌ای عرضه و تقاضا، پشتوانه محکمی برای حمایت از صنعت دامداری خود ایجاد کرده است که نتیجه آن جلوگیری از واردات محصولات لبنی از کشورهای دیگر بوده است.

اما در توافق جدید با عنوان USMCA، دولت کانادا متعهد شده است تعرفه واردات محصولات لبنی کشاورزان آمریکایی را کاهش دهد. از این رو انتظار می رود از این پس روند صادرات شیر و دیگر محصولات لبنی از آمریکا به کانادا رونق بیشتری داشته باشد.

منبع: سی ان ان yon.ir/JIyxE

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.