۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۱۰۱۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ دسته: کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

با نزدیک شدن به آغاز دور جدید تحریم های آمریکا، وضعیت تولید گندم در ایران به گونه ایست که این کشور نیازی به واردات گندم ندارد. کارشناسان بین المللی معتقدند هرچند تحریم های بانکی می تواند اثرات نامطلوبی بر اقتصاد ایران داشته باشد، اما خوکفایی در زمینه تولید گندم، نقطه قوت این کشور در مواجهه با تحریم های آمریکاست.

به گزارش مسیر اقتصاد طی هفته های آینده دور جدید تحریم های یکجانبه آمریکا علیه ایران آغاز خواهد شد. در این میان یکی از بخش های مهم در مواجهه با تحریم های آمریکا وضعیت تامین و تولید غذا در ایران است، به گونه ای که وجود اشکالاتی در این بخش آسیب پذیری ایران در تحریم ها را افزایش می دهد.

در حال حاضر گندم غذای اساسی مردم ایران را تشکیل می دهد و بر همین اساس دولت ایران از سال های گذشته برنامه های مهمی را برای تولید این محصول اساسی اجرا کرده است.

خودکفایی در تولید گندم نقطه قوت ایران در مواجهه با تحریم ها

بر اساس اعلام مقامات دولتی و مجری طرح گندم وزارت کشاورزی ایران، این کشور در حال حاضر به دلیل افزایش تولید داخلی نیازی به واردات ندارد. این در حالی است که میزان تولید گندم جهانی در سال اخیر تحت تاثیر شرایط آب و هوای با کاهش جدی روبرو شده است. آرژانتین، استرالیا، کانادا، اتحادیه اروپا، قزاقستان، روسیه و اوکراین از جمله کشورهایی هستند که با کاهش میزان تولید گندم مواجه شده اند.

ایران در سال های گذشته یکی از بزرگترین واردکنندگان گندم در جهان محسوب می شد که با اجرایی نمودن برنامه های حمایت از تولید دولت واردات گندم را به صفر رسانده است. به گونه ای که آخرین واردات بزرگ گندم در ایران مربوط به سال ۱۳۹۱ است که در آن سال بیش از ۷ میلیون تن گندم وارد کشور شد، این در حالی است که سال گذشته حدود ۱۲ میلیون تن گندم در ایران تولید شد.

تحلیلگران با توجه شرایط ایران و طبق اعلام مقامات ایران پیش بینی می کنند تا میزان تولید گندم در سال آینده به بیش از ۱۳.۴ میلیون تن نیز برسد.

افزایش تولید گندم در مناطق خشک و نیمه خشک با همکاری مراکز بین المللی

بررسی تحلیلگران جهانی در خصوص وضعیت تولید گندم بیانگر آن است که تنها یک سوم از مجموع تولید گندم به شکل آبی کشت می شود و مابقی به صورت دیم و در شمال و شرق کشور است. به همین دلیل در حال حاضر اغلب تولیدات گندم در ایران تحت تاثیر شرایط آب و هوایی قرار دارد.

کاهش میزان بارندگی در ایران به کاهش میزان تولید محصولاتی همچون گندم منجر می شود و از این رو مقامات ایرانی سعی می کنند تا با بررسی روش های تولید جدید، وضعیت تولید این محصولات را متناسب با میانگین بارش های این مناطق اصلاح نمایند.

بر این اساس دولت ایران اقدام به بررسی روش های تولید بذرهای مقاوم در برابر کم آبی کرده است که در این پروژه سازمان های بین المللی نظیر CIMMYT و ICARDA مشارکت دارند.

ممنوعیت صادرات گندم با افزایش نوسانات ارزی

گفتنی است ایران در شرایط کنونی و با افزایش نرخ ارز اجازه صادرات گندم و آرد و واردات گندم را به بازرگانان خود نمی دهد که این موضوع می تواند نقطه قوت ایران در مواجهه با تحریم ها باشد.

تنها مجوز دولت برای واردات گندم از کشورهایی نظیر قزاقستان و روسیه به منظور تولید آرد است که بر این اساس بازرگانان موظفند با وارد کردن گندم و تولید آرد آن را به دیگر کشورها صادر کنند. به عنوان مثال بر اساس قراردادی که چندی پیش امضا شد، قرار است طی ۵ سال حدود ۱ میلیون تن گندم برای تولید آرد از روسیه به ایران صادر شود.

بر اساس اعلام دولت آمریکا دور جدید تحریم ها از اواسط ماه اوت آغاز خواهد شد و در این شرایط می توان پیش بینی کرد وضعیت تولید غذا و به طور خاص گندم در ایران در شرایط مطلوبی قرار دارد. هرچند تحریم های ایالات متحده شامل تحریم های غذایی نمی شود، اما تحریم های بانکی ممکن است تاثیر مستقیمی برای واردات محصولات غذایی در ایران داشته باشد.

منبع: yon.ir/V9QCO blackseagrain

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.