۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۷۰۶۸۰ ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶ دسته: حمایت از کشاورزی، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بخشی از مناطق اتحادیه اروپا در سال جاری، دچار خشکسالی و آتش سوزی گسترده شد. در واکنش به این مسئله، کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با در نظر گرفتن طرح های حمایتی، از کاهش تولید و تجارت محصولات کشاورزی جلوگیری کرد و سطح درآمد کشاورزان را نیز افزایش داد.

به گزارش مسیر اقتصاد کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا با انتشار گزارشی اقدام به بررسی وضعیت تجارت محصولات کشاورزی خود در ابتدای تابستان سال جاری پرداخت.

در این گزارش وضعیت صادرات و واردات بخش کشاورزی اتحادیه اروپا مورد بررسی قرار گرفته است و در ادامه پیشنهاداتی نیز به منظور بهبود وضعیت تجارت محصولات کشاورزی ارائه شده است.

بر اساس گزارش مذکور ارزش صادرات محصولات کشاورزی اتحادیه اروپا در ماه جولای ۲۰۱۸ (تیرماه) به ۱۱.۵ میلیارد دلار رسید و میزان واردات این محصولات نیز به ۹.۳ میلیارد دلار افزایش یافته است.

به صورت کلی تراز تجاری اتحادیه اروپا در بخش کشاورزی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود ۲.۲ درصد بهبود یافته است، به نحوی که ارزش واردات حدود ۰.۶ درصد کاهش و ارزش صادرات نیز ۲ درصد افزایش پیدا کرده است.

کاهش صادرات به ایران و چین در مقابل افزایش صادرات به لیبی، سنگاپور و ژاپن

بیشترین رشد صادرات اتحادیه اروپا در ماه جولای به کشورهای لیبی، سنگاپور و ژاپن به ترتیب به میزان ۵۴، ۴۵ و ۴۱ میلیون دلار بوده است. این در حالی است که ارزش صادرات اتحادیه اروپا به چین نسبت به مدت مشابه سال قبل مقدار بسیار زیادی کاهش پیدا کرده است.

اتحادیه اروپا در این گزارش به صادرات این اتحادیه به ایران نیز اشاره کرده است، به نحوی که ارزش صادرات این کشورها به ایران به میزان ۴۰ میلیون دلار کاهش پیدا کرد.

گفتنی است بر اساس پیش بینی کارشناسان انتظار می رود به دلیل آغاز تحریم های مالی آمریکا علیه ایران، روند تجارت اتحادیه اروپا با ایران در ماه های آتی کاهش بیشتری داشته باشد.

در جدول زیر نیز وضعیت تجارت بخش کشاورزی با کشورهای طرف تجارت اتحادیه اروپا نشان داده شده است:

رشد مناسب صادرات نوشیدنی، گندم و غلات

در این گزارش به رشد مناسب صادرات نوشیدنی ها، گندم و غلات اشاره شده است که به ترتیب به میزان ۸۲، ۴۹ و ۴۷ میلیون دلار بیشتر از میزان صادرات این محصولات در مدت مشابه سال گذشته به کشورهای دیگر صادر شد.

همچنین صادرات چرم نیز به اندازه ۹۲ میلیون دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است و صادرات محصولاتی نظیر سبزیجات و پودر شیر نیز به اندازه ۴۵ و ۴۳ میلیون دلار نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش پیدا کرده است.

از طرفی میزان واردات محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از آمریکا، غنا و شیلی ۱۸۳، ۴۶ و ۳۷ میلیون دلار افزایش یافته است و واردات از کشورهایی نظیر اوکراین، اندونزی و پاراگوئه نیز به ۱۲۸، ۸۷ و ۶۴ میلیون دلار کاهش پیدا کرده است.

در این گزارش به افزایش واردات سویا و کاکائو اشاره شده است که در ماه جاری نسبت به ماه گذشته افزایش پیدا کرده است و واردات روغن های گیاهی و نخل (پالم) نیز کاهش داشته است.

افزایش تجارت و درآمد کشاورزان اروپایی با وجود خشکسالی

بررسی روند تجارت محصولات کشاورزی در اتحادیه اروپا نشان می دهد، علیرغم وجود خشکسالی و آتش سوزی های گسترده در برخی از مزارع کشاورزی عضو این اتحادیه، روند تولید و تجارت این محصولات با افزایش همراه بوده است.

از سویی دیگر بررسی وضعیت سطح درآمد کشاورزان اروپایی نیز در گزارش دیگر این اتحادیه نشان می دهد علیرغم مشکلاتی در تولید محصولات کشاورزی در سال جاری اما درآمد آن ها نسبت به سال ۲۰۱۴ و  ۲۰۱۵ افزایش یافته است.

گفتنی است در پی گسترش خشکسالی در اتحادیه اروپا، میزان تولید محصولات اساسی کشاورزی خصوصا گندم، سایر غلات و علوفه مورد نیاز برای دام با کاهش مواجه شده است.

مقامات اتحادیه اروپا ماه های پیش برای جلوگیری از روند کاهش تولید و جبران خسارت کشاورزان، سیاست های حمایتی از کشاورزان را بروزرسانی کردند و کمک های مالی بیشتری برای آن ها در نظر گرفتند.

به همین منظور  کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا به دولت های ملی اجازه داده بود تا برای جبران خسارت کشاورزان و جلوگیری از کاهش تولید، شرایط را برای تولید محصولاتشان با پرداخت یارانه جبران کنند.

منبع: 

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا yon.ir/mIhZp

کمیسیون کشاورزی اتحادیه اروپا yon.ir/I1uDA

یورو آبزرور yon.ir/JYYnp

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.